Kirjoitukset avainsanalla Parkour Akatemia

Kyseessä on nyt laji, joka muuttaa omaa tapaa katsoa ympäristöä. Normaalisti kun kuljet merkattuja reittejä pitkin, niin Parkour-kokeilun jälkeen mietit että: tosiaan, tostakin voisin mennä. Ainoa mikä estää, on vaan se että ei itsekseen kehtaa juosta pitkin seiniä, vielä :D Kun harjoituspaikkana varsinkin kesällä on koko kaupunki, ei tämän lajin harrastaminen ole tiloista kiinni. Alkuun jos haluaa päästä kannattaa kuitenkin tutustua Parkour Akatemia -toimintaan, joiden ohjatuissa reeneissä pääsee kehittämään liikkumistapojaan porukalla.

Parkour on liikuntalaji, jossa pyritään liikkumaan mahdollisimman sulavasti, nopeasti ja tehokkaasti paikasta toiseen.

Itse kävin kokeilemassa Lady Parkou-tuntia Tantereella Parkour-akatemia tiloissa, sekä ulkoparkouria Jyväskylän Lounaispuistossa ja sen lähistöllä. Etukäteen en oikein tiennyt mitä tunneilta odottaa, mutta hyvin samaan tapaan edettiin kuin monessa muussakin kokeilemassani liikuntaporukassa. Ensin tehtiin alkulämpö, sit hiukan tekniikka-treenejä, jonka jälkeen päästiin vähän soveltamaan hommia käytännössä. 

Parkour-akatemia tiloissa Tantereella on rakennettu monenlaista telinettä ja estettä, joiden seassa tehtiin erilaisia harjoitteita. Parkou koostuu paljolti tarkoista hypyistä, roikkumisesta ja heijaamisesta ja esteiden ylittämisestä mahdollisimman sulavasti. Puolentunnin jälkeen, mun liikkuvuudesta oli otettu jo kaikki irti ja lonkankoukistajat huuti hoosiannaa, mutta hyvällä tavalla. Todellakin huomaat, miten yksipuolisesti omia niveliä todellisuudessa tulee arkielämässä käytettyä. Vaikka Parkour on kehitetty kaupungeissa, samaa liikkumistapaa tulee tarvittua myös umpimetsässä, jos on pakko ylittää ojia, kaatuneita puita tai kivikoita. Koko keho hommissa ja siitä tykkään!

Parkourissa vauhti tietysti on paljon suurempi kun harjoituksissa tehdään lyhyitä pätkiä, mutta homma tuntuu tosiaan temppuradalta. Ainakin itsestä on aina ollut hauskaa kiipeillä ja hyppiä, ja nyt sitä sai kerrankin tehdä luvan kanssa. Sanoinkin jollekin Parkour-reeneissä, et mulla on ihan sellainen "itku pitkästä ilosta"-olo, et kohta varmaan sattuu kun on niin hauskaa. Varsinkin ulkona oli oikeasti sellainen olo, että saako tota seinää pitkin ihan oikeasti yrittää kiivetä. Koko ajan odotti, että ope tulee kieltämään leikkimisen liian vaarallisena. 

Harjoituksissa tasoja on kuitenkin riittävästi jokaiselle. Omia rajoja ja uskallusta ei kannata uhkarohkeasti lähteä ylittämään, vaan tunnustella missä kulkee omat rajat. Mulle kävi esim. ulkoparkourin roikkumistreeneissä niin, että ote lipsahtikin kesken heijauksen ja päädyin maahan selälleni, onneksi ilman suurempia haavereita. Myös loikissa pitää oman hypyn riittävyys pystyä arvioimaan, varsinkin jos hypätään korkeilla esteillä. Useimmiten se loikka on kuitenkin vaan uskalluksesta kiinni, sillä voimat riittää yllättävänkin pitkiin.

Suurin oma fiilistely tapahtu tuolla Lady Parkour-tunnilla kun pääsen seinäjuoksulla ja aivan sairaasti käsillä kampeamalla korkean tason päälle. Kuvasin noita mun kulkemisia Instagram-storiesiin ja koostin niistä lyhyen videon YouTubeen. Kontrastina ois ollut hyvä laittaa joku joka oikeasti osaa, menemään samat reitit aina mua ennen :) No mut linkkasin teille toisenkin videon tyypeistä, jotka oikeasti osaa parkourata, joten näette kyllä eron hyvin nopeasti. 

 

Tässä videossa mukana myös siis FreeRunia, mikä on taas eri lajia kuin Parkour. Eli kaikki noi voltit ja muut juostessa kuuluu siihen FreeRuniin, parkouriin periaatteessa kuuluu vaan toi mahdollisimman sujuva eteneminen. Mut siistiltä näyttää!

  • Parasta: Koko kehon liikuntaa! Kehittää voimaa, tasapainoa, liikkuvuutta, kestävyyttä ja ketteryyttä. 
  • Pahinta: Mulla ei riitä rohkeus käydä itsekseen ulkona harjoittelemassa, jos vaikka joku näkee. Myös se, että ei uskalla tehdä jotain, on itsestä ärsyttävää. Nivelille myös raskasta, sillä ei ollu ihan polvet ja nilkat tottuneet tärähdyksiin korkealta, mutta siitäpä ne kehittyy!
  • Hinta: Tätäkin lajia voi käydä 2 viikkoa ilmaiseksi kokeilemassa Jyväskylän Parkour Akatemialla. Erilaisia ryhmiä on kiitettävästi ja jokaiselle löytyykin sopivia juttuja. Harrastaminen seurassa maksaa sen 46€/kk sisältäen myös kaikki Sirkuksen tunnit. Välineitä tässä lajissa ei juurikaan tarvitse, hyvät pitävät kengät ja vaatteiden kannattaa olla kulutusta kestävää. 
  • Kenelle: Lapsista aikuisiin sopivaa liikuntaa. Myös iäkkäämmille vähentäen hieman nivelten kuormitusta hypyistö ja muista. Koko ajan lajissa kuitenkin kehittyy ja ne nivelet vahvistuu kun niitä harjoittaa. Omat riskirajansa pitää kuitenkin pystyä lajissa tunnistamaan (eli mulle vähän haastava laji siis).
  • Oma ranking: Yllättävän paljon tykkäsin, varsinkin kiipeilystä ja pomppimisesta. Luulen, että varsinkin oma liikkuvuus parantuisi ihan huikeasti tätä lajia harrastaessa. Voi olla, että perustan jonkun metsäparkour-ryhmän :) 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat