Kirjoitukset avainsanalla puolivoltti

En tiedä millaiset ajatukset teillä tulee sirkuksesta, mutta itselle ei olisi lajina tullut mielenkään ilman suosituksia, mutta onneksi Annalta suosittelut sain! Kokeilussa on nyt ollut Jyväskylän Sirkuskoulun tarjoamat tunnit ja sieltä tarkemmin kävin kokeilemassa lattia- ja ilma-akrobatiaa, käsinseisonta-alkeita ja sirkuksen sekaryhmää. Monenlaista tuttua juttua itselle siis, mutta myös uusia oppeja, erilaisia tapoja opetella asioita ja uusi liikkeitä. Painotukset tällä hetkellä tunneissa kulkevat tuon akrobatian mukana, mutta erilaisia spessu-kursseja esimerkiksi jonglööraukseen järjestetään pitkin vuotta, joihin sirkuslaisilla on mahdollisuus osallistua. Kuvassa jonglöörausta (kirjoitetaanko se noin?!?) näyttää Atte, yksi sirkuskoulun ohjaajista. 

Omat mielikuvat sirkuksesta on yhden Sirkus Finlandian-esityksen pohjalla ja sen mitä telkkarista esimerkiksi Cirqui de Soleilia on käynyt katsomassa, joten en oikeastaan tiennyt hirvesti mitä tunneilta odottaa. Valikoimaa Sirkuskoululla on kuitenkin huikea määrä, enkä kerennyt kaikkea käydä kokeilemassa. Esimerkiksi tarjolla ollut pariakrobatiaa ja ilmajooga (joka olisi varmaan mennyt ihan omasta lajistaan) ja samaan harjoittelupassiin kuuluu myös Parkour-tunnit, joista tulossa myöhemmin lisää. Kaiken kaikkia nykysirkus on aikapaljon enemmän kuin tirehtööri, klovnit ja kesytety leijonat. Tsekkaa vaikka Race Horse Companyn-sirkusmeininki!

 

Mitä opin sirkuksesta on se, että tekemistä ei tarvitse arvostella aina liikkeen teknisen puhtauden arvostelua, vaan pääpaino voikin olla viihdyttävyydessä ja varsinkin harjoitellessa siinä, että on mukavaa. Sirkus on akrobatiapainotuksestaan huolimatta matalan kynnyksen liikuntaa ja tunneilla oli kaiken ikäisiä miehiä ja naisia. Liikkelle lähdetään helpoista jutuista, mutta variaatioita ja vinkkejä löytyi todella haastaviinkin juttuihin. Paljon tehdään harjoituskavereiden kanssa avustettuna, joten sosiaalisita kontakteiltakaan ei sirkusharjoittelussa välty! Osa tunneista on taidoissa eteneviä, kuten käsillä seisonnan alkeet, mutta sirkuksen sekäryhmässä taas tehdään monipuolisesti erilaisia sirkukseen liittyviä asioita. 

Sirkus sopii sulle jos haluat liikkua rennommalla twistillä, mutta haastaa itseäsi liikkujana. Trampoliinilla esimerkiksi voltti ja puolikäännöstä oli jo suhteellisen hankala napata näin äkkiseltään haltuun, eikä se puolivolttikaan vielä tule volttiradalla jalkojen päälle. Saati sitten takaperin voltilla tangosta alastulo tai päähyppy tai se käsilläseisonta. Haasteita liikujalle sirkuksessa riittää, tekeminen ei kuitenkaan muutu vakavaksi ja jokaisen taitotasolle ja uskallukselle löydetään oikeat haasteet. Se, että liikkeen tekee vähän eritavalla tuo siihen aina oman "esityksellisen" leimansa ja on ihan yhtä oikein, kuin teknisesti puhtaasti suoritettu liike. Sirkuskoululla on myös omat esittävät ryhmänsä, mutta suurin osa käy tunneilla vaan ihan liikkumisen ilosta ja oppimisen halusta! 

 

  • Mitä kehittää: Monipuolista kehonhallintaa, sekä luovuutta ja uskallusta fyysisten ominaisuuksien lisäksi. 
  • Parasta: Mahdollisuus päästä kokeilemaan kaikkea kivaa ja haastavaa. Vinkit uuden sisällön oppimiseen ja mukavaa oli myös oppimisen vapaus ja mahdollisuus tehdä omalla rytmillä. 
  • Pahinta: Omalla rytmillä harjoittelulla on myös kääntöpuoli, sillä ohjaaja ei millään ehdi kaikkia pienryhmiä yhtäaikaa neuvomaan, jolloin kärsimättömät (lue: minä) alkavat tekemään paljon omin päin tai joutuu hetken odottelemaan uusia ohjeita. 
  • Hinta: Jyväskylässä Sirkuskoulua ja Parkour-akatemiaa voit käydä kokeilemassa ilmaiseksi 2 viikon ajan harjoittelupassilla, suosittelen! Harjoittelupassi maksaa aikuisille 46€/kk ja sillä voi osallistua kaikille ikätasolle sopiville tunneille. Sirkuksessa ja Parkourissa on myös tosi paljon tunteja lapsille, jolloin ihan mahdollista on harrastaa samaan aikaan lasten kanssa. 
  • Kenelle: Matalan kynnyksen liikuntaa, joka sopii ei kilpailullisista jutuista kiinnostuneille tai oheisharjoitteluksi kenelle vaan. Matalan kynnyksen liikunnalla en tarkoita, että homma olisi liian helppoa (ei todellakaan!), vaan sitä että tunneille voi mennä kuka vaan ilman suorituspaineita. 
  • Oma ranking: Oli silmiä aukaisevaa tutustua taas erilaiseen liikunnan maailmaan, jossa tyylipuhtauden sijaan tähdättiint tekemisen iloon. Jumppapallossa näen tästä lähdin NIIIIIIIN paljon enemmän mahdollisuuksia monipuoliseen harjoitteluun kuin ennen...

P.s. Mun @siljapenttinen Instagramissa on Sirkuskoulussa opittuja päälläseisonnan liikeharjoitteluita videon muodossa. 

Kommentit (4)

Usva

Moi. Blogiasi on tosi mielenkiintoista lukea. Ehdottaisin seuraavia lajeja: capoeira, geokätköily, keilaaminen, frisbeegolf, padel, sulkapallo, tankotanssi.

Atte

Hei, mahtavaa kun kävit Tantereella tutustumassa! Pienenä korjauksena, että Race Horse Company ei ole Jyväskyläläislähtöinen :)

Atte

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat