Kirjoitukset avainsanalla step

Hitto, mie luulin et pääsin ryhmäliikuntajumpista jo testeissä eroon, mut mulle suositeltiin Step-tunnin kokeilua. Joidenkin mukaan se on JUST SE PARAS jumppa, koska siellä tulee hyvä hiki ja fuskaat itsesti tekemään kovemmin kuin mitä jaksat. Taas meni siis yksi rymäliikunta neitsyys, sillä step-laudan kanssa leikkiminen ei ollu tuttua ennestään. Edelleen kokeilussa hyödynsin JYU:n ryhmäliikunnan jumppia, joita pitkin talvea ja kevättä oon testimielessä käynyt tekemässä. Harvasta oon silti aidosti innostunut ja vaikka esim. tanssi nousi korkeelle tonne ranking-listalle, niin en silti oo käynyt testien jälkeen yhdelläkään tanssitunnilla riekkumassa. Nyt siis step-tunnille, jonne tällä kertaa välineiksi tarvittiin step-lauta, 5kg levypaino ja juomapullo, joka allekirjoittaneelta unohtui kotiin. Oisin todellakin tarvinnut, eli ota sinä siis sellainen mukaan....

 

Step aerobics is a form of aerobic exercise using of an elevated platform (the step). The height can be tailored to individual needs by inserting risers under the step. Step aerobics classes are offered at many gyms and fitness centers which have a group exercise program.

Nyt olin jo oppinut aiemmista ryhmäliikunta kokemuksista ja ensimmäsiten joukossa saliin saapuen, kävin valitsemassa paikan salin keskiosan reunapaikalta, jossa vaikutus muihin ympärillä oleviin ihmisiin on minimi kun askeleet menee #vituralleen . Keskiosasta kuitenkin näkee mitä ohjaaja tekee, joten ihan kuulohavainnon ja arvauksen perusteella ei tarvitse hommaa kokeilla. Tykkäsin, kun ohjaaja kertoi montako biisiä ja millaiset päktät (lämmittely, sykkeen nosto, lihaskunto, loppuverryttely) tuntiin sisältyy, sillä sen avulla omaa tekemistä oli helpompi jaksottaa. En kuitenkaan saanut huijattua itseäni tekemään yhtään normaalia kovempaa, vaan päinvastoin mieli harhaili ties missä muualla treenin aikana.   

Nyt pääsin kokeilee myös tätä perinteistä askel-juttua ensimmäistä kertaa (eli perusaskellus, joku v-askellus tyyppinen + mitä lie muita) ja ne oli helpompia ku mitä olin pelännyt, mutta "väärällä jalalla" tekemistä ei voinut silti välttää. Onneksi salissa oli tilaa ja jokaisella on oma paikka, joten mun rytmistä kiinni pääsemisen odottaminen ei sisällä toisten väistelyä yhtä aikaa. Hiki tuli, se on varmaa ja sitä juomapulloa olisin kaivannut, mutta myös sitä ettei olisi niin tylsää. Askel sinne, askel tänne, hiki virtaa ja biisitkin välillä hyviä, mut mie mietin millon tää loppuu. "Jes, nyt on alkulämmittely hoidettu. Nyt loppu sykkeen nostatus, enää lihaskunto, pitääkö tää loppuverkkakin oikeesti tehdä samaan tahtiin?". "Millon tää loppuu"- ajatus on toki monesti juoksulenkilläkin, mut sieltä on pakko edes kävellä takasin kotiin ja sentään maisema lenkillä vaihtuu. 

Miksi ryhmäliikunta-jumpat ei vaan sit tunnu olevan mulle? Mihin mie voin siinä kehittyä? Mikä mun tavoite stepissä voi olla? Okei joo, käyn siellä tunneilla, jaksan sit tunnit paremmin ja teen suuremmilla painoilla, mut mitä sitten? Silti teen vaan suurin piirtein sitä samaa, ohjaaja keksii pari uutta liikettä ja silti mie pyörin siinä neliön alueella, saamatta lupaa improvisoida. Eikö tässä oo jotain step-aerobicin SM-kisoja joihin voisin tähdätä? Mielummin teen vaikka lihaskuntoa aikaa vastaa niin paljon ku ehdin tai tietyt sarjat joitakin liikkeitä, mutta toi rytmissä pitkän sarjan tekeminen ei iske, vaikka musiikki myös mun harrastus on.

Ehkä se on se, etten tykkää tehdä asioita aina samalla tavalla kun kaikki muut! Vaikka joukkueurheilussa valmentaja laittaa mut tekemään jotain tiettyä harjoitusta, mulle jää aina sinne jotain oman päätöksen varaa. Teenkö jonkun toisen harhautuksen, syötänkö nyt vai vähän myöhemmin, vedänkö yläkulmaan, vai perinteisesti ohi? Johtuuko se oppimisesta vai mistä, mutta mua suorastaan ahdistaa noilla tunneilla se, että tehdään kaikki samaan tahtiin, samalla tavalla jokainen toisto. Feilaus on se, jos teet jotain erilaista, vaikka mieli tekisi. 

 

Mitä mieltä te olette?  Tykkäsin siitä, että viimeksi kun pistin pumpin omalla listalla pohjalle, jengi heräsi puolustamaan rakasta lajiaan ja toivon, että tää herättää samaa innostusta. Kerro mulle miksi se step-tunti on niin kiva ja mikä tahdissa jumppaamisessa viehättää?  Mä en nimittäin päässyt siitä selville. Tai jos sinäkään et kuulu jumpan ystäviin, niin otan mielelläni vertaistukea vastaan <3. Kevennykseksi Stepin ystäville Jane Fondan Step-aerobic video, tässä on tyyliä!! Jos kaipaat edes vähän naurua, niin vilkaise video. Ja muista, ettei videon ohjeet korvaa lääkärikäyntejä :´D 

 

 

  • Mitä kehittää: Aerobista kuntoa, jalkojen kestovoimaa ja ylläpitää lihaskuntoa.  
  • Parasta: Hyvä hiki, hyvät biisit ja se jos tunnilla kuuluu yhteinen jalkojen rytmi biisin tahtiin. Siitä tuli oikeasti kiva fiilis. 
  • Pahinta: Siinä laudan ympärillä on sun maailmasi. Oikee vai vasen jalka on sun tärkein tietosi ja sit mennään. 
  • Kenelle: Aerobisen kunnon kehittäjille ja lihaskunnon ylläpitäjille. 
  • Oma ranking: Ylittää pumpin, mutta ei pilkkimistä. Kyllä mie silti onnellisemmaksi pilkillä tuun, ku step-tunnilla. Se on siis mun ranking-listan takana tärkein kysymys: minkä reenin aikana oon onnellisimmillani. Ootko miettinyt mikä on sun onnellisuuslaji?

Kommentit (6)

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Kiitos Tiia! Mulla ei vaan mee kaaliin nää jumpat millään :D Ihana kuulla sun onnellisuuslajista, baletti on mulla kokeilulistalla! Odotan sitä innolla ja vähän myös kauhulla... Mielikuva on sellaisesta kiukkusesta vanhasta ranskalaisesta tanssinopettajasta, joka tulee taivuttamaan sut siihen tanssiasentoon, jos et siihen omin avuin pääse :) Silja

Vierailija

Jos on kovin kilpailuhenkinen ja omaa "mun on oltava paras, nokkelin jne."-ajattelutavan, niin sit ryhmäjumpat ei ehkä sovi sellaselle :D ite en ajattele että mun pitäis kehittyä johonkin kilpatasolle vaikkapa sitten stepissä, vaan käyn siellä ihan tekemisen ja liikkumisen ilosta - en sen takia, että sen pitäisi olla avain esim. huipulle nousuun.

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Ihan totta! Mie en osaa vielä (toivottavasti joskus osaan) nauttia just siitä tekemisen ilosta, vaan itselle antaa vielä eniten uuden oppiminen tai itsensä kehittäminen ja se kilpailu on sellainen mitä kaipaan tällä hetkellä tosi kovasti...

Oon myös miettinyt, et mitäs jos tää kilpailuvietti ei koskaan laannu? Entäs jos ikää on 85 ja edelleen vedän lonkkakuntoutuksessa kilpailumielessä rollaattorin kanssa käytävillä... :) Mulle onneksi varsinkin luontoliikunta/retkeily on sellasta, ettei aina tarvii kilpailla ja varmaan siinä mielessä mulle tosi terveellinen liikuntamuoto!

Kiitos kommentista!

Silja

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Kiitos kommentista Liikkujanainen! En oo koskaan testannut miekkailua ja testilistalle lisätty! En oo kyllä mikään hirmu hyvä häviäjä, joten aika mielenkiintoista päästä testaamaan taas jotain, mistä ei ole mitään haisua... Sulla on myös tosi kiva blogi :) !

Silja

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat