Kirjoitukset avainsanalla Harjun Woima

Paini on laji, joka ei omassa lapsuudessa tai nuoruudessa ole ollut se trendi-laji täällä Keski-Suomessa, mutta onneksi Petra Olli on nostanut lajin kiinnostusta myös tyttöjen ja naisten keskuudessa. Harjun Woimalla on painiryhmiä tytöille, pojille ja miehille, mutta sen lisäksi kerran viikossa on ollut aloittelijoille ja kuntoilijoille sopiva kuntopainiryhmä. Itsellä on muutaman kerran aikaisemmin ollut ”ilo” tutustua painin harjoitusmuotoihin salibandyn oheistreeneissä, joissa ystävämme ”Kuulat kätteen-Antti” on pitänyt muutamia raskaimpia treenejä, missä ikinä olen ollut. Etukäteen tiesin siis, että helpolla en pääse, mutta ikinä ei happojen määrään ole helppo valmistautua etukäteen.

 Paini on yleisnimitys aseettomille kaksinkamppailumuodoille, joissa kamppaillaan ilman lyöntejä ja potkuja erilaisia otteita, sidontoja, nostoja, heittoja ja mahdollisesti lukkoja käyttäen.

Painissa olympialajeina on vapaapaini ja kreikkalais-roomalainen paini. Kilpailuissa aikuiset painivat nykyisin kaksi 3min jaksoa, jossa välissä on 30s tauko. Painijat tarvitsevat siis uskomatonta anaerobista kestävyyttä, sillä se 3min väännetään niin paljon kuin ikinä lähtee. Se fiilis myös kuntopainissa tuntuu, sillä palautukset ei harjoitusten välissä pitkät ole.

Harjun Woiman kuntopaini on hullun tehokas kuntoilumuoto, jossa painitreenien sisältöjä muokaten tehtiin painille tyypillisiä voima ja kestävyysharjoituksia, sekä muutamia aloittelijoille turvallisia tekniikkajuttuja. Kuulema jos haluaisin nähdä heittoja (eli päästä kokeilemaan heitettävänä olemista XD) saisin käydä myös kilparyhmän harjoituksissa, mutta aloittelijoiden ei kannata herkän loukkaantumisriskin takia ottaa heittoja tai sidontoja. Onneksi junioireden SM-kisoihin valmistautuva Jonni Sarkkinen kävi näyttämässä, miten kevyelle nukelle annettiin kyytiä, minkä jälkeen totesin, etten välttämättä halua itse lentää tuolla tavalla.

Päivän treenit veti Harjun Woiman -puheenjohtaja Timo Leppäharju ja painikaveriksi sain tähän painoluokkalajiin punnituksen jälkeen lähes samankokoisen Jani Leppänen. Molskia edestakaisin kulkeminen eri eläinhahmoja matkien oli alkulämmittely, jonka jälkeen olin jo ihan totaalisen hapoilla. Painissa hyödynnetään niin paljon koko kropan liikettä ja voimaa ja vaikka naurattaa ruveta tekemään eläinliikkeitä, niin ei naurata treenin jälkeen. Sit nostettiin vähän lisää sykettä tikastreeneillä ja samalla saatiin vähän jalkanopeudelle treeniä. Nää on ihan omia lemppareita! Harjun Woiman Training Stuff-kanavalta voit käydä katsomassa näitä eläinliikkeitä ja muita treenivinkkejä omaan harjoitteluun. Takaan, että tehokasta on!

 

Tämän jälkeen lihaskuntoa kolmekierrosta liikkeinä leuat (mie tein avustettuna), vatsat, punnerrukset, kyljet ja kyykyt, jonka jälkeen alla olla tarpeeksi et voidaan ruveta painimaan. Käsipaini on perinteinen painiharjoitus, jossa yritetään saada molemmat kädet kaveri kainaloon samalla kun työnnetään kaveria vielä eteenpäin. Me tehtiin 3-4 minuutin jaksoa, jonka jälkeen oli aina lyhyt palautus. Sit toisen horjuttamista polvillaan samanlaiset pätkät, mutta nyt palatusten aikana makasin molskilla yrittäen vetää happea. Ja viimeisenä harjoituksena vielä mun mielestä tällä hetkellä maailmakaikkeuden ärsyttävin happotreeni. Ryömi mahdollisimman nopeasti kaverin alta, kierrä ympäri ja ryömi taas. 6x3 ja siitä jo kuolema.

 

Painin maajoukkuevalmentajanakin toiminut Pasi Sarkkinen kävi vielä näyttämässä muutamia tekniikkaosioita meille ja tehtiin myös omaa uutta lempitreeniä. Siinä noustaan kaverin selkään päälläseisontaan ja joko kaveri lähtee kulkemaan rinkiä ja itse yrittää pysyä paikoillaan tai sit harjoittelet siltaan kaatoa ja sieltä takaisin hyppyä. Siinäpä vasta paritreeniä! Keskivartalovoimaa tuo esim. niskajuoksu, jossa pää maassa, kasvot koko ajan samaan suuntaat, yrität liikkua mahdollisimman nopeasti jaloilla pään ympäri.

 

Painin voi aloittaa myös aikuisiällä esim. juuri kuntopainista, mutta monessa painiseurassa naiset, jotka haluavat harjoitella säännöllisesti treenaavat miesten kanssa yhdessä, koska harrastajia on niin vähän. Sinänsä kovempien kanssa harjoittelu kehittää kyllä enemmän, sillä joka treeneissä joudut varmasti pistämään parastasi. Painitreeni ei mene hukkaan minkään muunkaan lajina harrastajalle, varsinkaan jos yhtään joudut vääntämään ja sen takia esim. Harjun Woima tarjoaa myös palloilulajin harrastajille painikoulua.

  • Mitä kehittää: Monipuolisesti koko kropan voimaa, mutta varsinkin keskivartalo saa kyytiä. Lisäksi anerobista kestävyyttä ja liikkuvuutta. 
  • Parasta: Vääntäminen, kaikkensa antaminen ja vähän sen ylikin itsensä väsyttäminen. 
  • Pahinta: Kuolema hapot: henki ei kulje ja jalka ei nouse, silti pitäisi vielä jaksaa. 
  • Keskisyke: 150!
  • Kenelle:  Jos haluat esim. anaerobista kestävyyttä kehittää niin suosittelen. Treeniksi vaikka kerran viikossa sopii kenelle vaan. Mitä enemmän harrastajia, sen sopivampia pareja esim.  parivoima harjoituksiin. Joukkuelajien palloilijoille vääntötreeneiksi suosittelen ehdottomasti! 
  • Hinta: Harjun Woimalla kuntopaini on tänä vuonna kuulunut aikuisten kausikortin hintaan ja mikäli vaan harrastajia riittää, tulee jatkossakin olemaan. Hinta tosiaan puolelta vuodelta sen 100€.
  • Oma ranking: Tehokasta ja mielekästä treeni on, vaikka onkin myös aika sairaan raskasta. Ei ole ihme, että salibandyssä mun rooli oli maalinedusta pelaaminen ja siellä vääntäminen, sillä sen verran luonnollista toi nujuaminen oli! Kamppailulajeista enemmän mun juttu, kuin nyrkkeily. Lyödä en osaa, mutta painimaan voin aina lähteä ;)

Kommentit (0)

Painonnosto on ollut kanssa aikamoinen mysteeri, ennen kuin pääsin Harjun Woiman punttikouluun tutustumaan olympialajeihin työntöön ja tempaukseen. Crossfitin myötä painonnosto on myös nostanut profiiliaan suosittuna lajina, varsinkin naisten keskuudessa, joten mahtavaa oli päästä kokeilemaan millaista painonnostotreeneissä on ja mikä siinä koukuttaa. Valmentajana Harjun Woimalla on myös ihan suhteellisen pätevä Tomi Puurunen, joka toimii mm. miesten painonoston maajoukkueen valmentajana. 

Painonnosto on urheilumuoto, jossa kilpailija pyrkii kahdella kädellä nostamaan mahdollisimman painavan tangon levypainoineen ylös suorille käsille. Kilpailussa nostot tehdään kahdella eri tekniikalla temmaten ja työntäen. Voittaja on suurimman yhteistuloksen nostanut.

 

Puurusen punttkoulussa treenataan kaksi kertaa viikossa oikeita nostotekniikoita sekä tempaukseen, että työntöön. Porukkaa treeneissä käy kaiken ikäisestä monen tasoiseen, mutta homma pysyy rentona, vaikka kunnolla pistetään tekemään. Treeniporukan oma motto taisi olla letkautus: "Täällä saat uusia ystäviä ja rantakunnon". Ainakin se oma mielikuva painonnoston jäpitysmeiningistä ja hauiksen ympärysmitan vertailusta haihtui ja tilaille tuli painonnostajan huikeat vaatimukset liikkuvuudelle, räjähtävyydelle, tekniikalle ja ketteryydelle. Tekniikka varsinkin on niin järkyttävän herkkä pienillekin virheille, sillä tasapainon ollessa pikkuisen liian edessä tai takana, paino ei vaan nouse. 

Treenit Harjun Woimalla alkaa aina piinallisella keppijumpalla, jossa keppi niskantakana, kädet suorana päänpäällä otetaan peukaloista kiinni ja mennään kyykkyyn. Ihan niinkun se kyykyssä oleminen ei ois jo tarpeeksi vaikeeta, niin kyykyssä lähdetään kävelemään ympyrää eteen ja taaksepäin, nitkutellaan polvia maahan, seisotaan yhdellä jalalla ja tehdään kasakkahyppyjä. Kaaduin ihan muutaman kerran selälleen permannolle kesken treenien. Keppipiinan jälkeen hiotaan liikeratoja kuntoon levytangon kanssa, naisilla kevyemmän 15kg tangon ja miehilä 20kg. Kymmenen kertaa kaikkea mahdollista etukyykystä takakyykyn kaikkiin variaatioihin, tempauksen erimuotoihin  ja rinnallevetoon. 

Alkulämpöjen jälkeen alkaa teknikkareeni päivän teeman mukaan. Tekniikkaa lähdetään hakemaan aina pienistä palasista hakemaan kohti oikeaa kokonaista suoritusta. Tempauksessa esimerkiksi ensin vain polveen asti nostamalla, sitten reisien puoliväliin ja sitten hartiavetoon saakka. Pareittain tehdessä palautukset pysyy hyvinä, eikä tekniikkaa harjoitella koskaan liian suurilla painoilla. Aina lähdetään siitä, että tekniikka pysyy turvallisena ja toistomäärät painoihin nähden on maltilliset, mutta kuitenkin kuormittavat. Mutta siihen tekniikan hiontaan tulee koko ajan palautettaa: Silja tee hitaammin, Silja rauhassa, Silja paino päkiöille, Silja älä nosta käsillä, Silja sitä ja tätä... Jatkuvasta ohjeistuksesta huolimatta on parasta, että palautetta saa tekemisestä koko ajan, koska itsellä ei koskaan ole mitään käsitystä siitä mikä hommassa menee pieleen. Tekniikka harjoituksen jälkeen tehdään vielä yleensä voimakestävyyteen tähtäävä sarja painoilla ja yleensä vielä piinataan keskivartaloa "pikku" treeneillä. Jos ei enää peruslankutus tunnu niin, kokeileppa tätä treeniä: lankkuja lisäpainoilla!

 

Osa ryhmästä on jo pidemmällä, jolloin omia ennätyksiä on mukava päästä koettamaan. Huikea fiilis, kun porukka hiljentyy jauhamisesta katsomaan ja kannustamaan, kun joku porukasta lähtee yrittämään omaa ennätystään. Ensin hiljaisuus, tangon takana energian kerääminen, asennon hakeminen sekä tyhjä katse eteenpäin. Sen jälkeen kaiken energian iskeminen tankoon ja joko onnistunut suoritus tai muutama kirosana. Energiakenttä painonnostossa on kuitenkin silmin nähtävissä! Tsekatkaapa Milko Tokolan Olympianostot tempaus ja työntö:  keskittyminen, tuuletus ja pyörtyminen noston jälkeen!

 

Painonnosto on painoluokkalaji, jossa voi kilpailla olympiatasolta seniorisarjoihin. Jos nyt aatellaan, niin mie pystyisin pikku painonpudotuksen jälkeen kilpailemaan 63kg sarjassa, mutta viimeksi SM-kisoissa sen luokan naisten paras tempaisi 87kg ja työnsi 104kg.  Suomenennätyksen siinä painoluokassa teki juuri EM-kisoissa Anni Vuohijoki tuloksella 90+111= 201. Kiinalaisella Wengillä taas on maailmanennätys tuloksella 115+147=261. Vielä on matkaa, kun meikäläisen tempaus kovimmillaan oli 32,5 kg ja työnnössä menisi varmaan about 40kg :D . Koutsi Puurunen kuitenkin lupasi, että vuodessa määrätietoisella harjoittelulla voi kehittyä paljonkin, kunhan vaan tekniikat saa hiottua kuntoon. 

  • Mitä kehittää: Koko kropan voimaa, mutta varsinkin keskivartalo ja jalat saavat ytyä. Ketteryyttä, liikkuvuutta ja nopeutta. 
  • Parasta: Tekniikan kehittyminen ja oma ennätys. Ekaa kertaa kun menee kokeilemaan, niin ai että ku aina tulee ennätys :D
  • Pahinta: Tekniikan hankaaminen ilman kehittymistä. 
  • Hinta: Ei päätä huimaa, kun kausimaksu 100€ (syksy tai kevät) sisältää Open Gymin, kuntopainin, punttikoulun ja crossfitin. Painonnostokengät oisi lajiin ehdottoman hyvä satsaus ja ne saa 100€ ylöspäin hankittua. 
  • Kenelle: Tiesittekö, että painonnostoon on painoluokkien lisäksi seniorisarjassa ikäluokat +80 ikävuoteen. Junnusarjat löytyy myös, joten ikä ei ole este. Liikkuvuus kehittyy, vaikka huonommallakin lähtisi, joten jos vaan nivelet kestää , lajia voi harrastaa kuka vaan!
  • Oma ranking: Hauskaa hommaa, kun ainakin alussa kehitystä tapahtuu nopeasti. Mulla motivaatio harrastaa painonnostoa tulisi kuitenkin vaan mahdollisuudella päästä joskus kilpailemaan, joten pitäisikö tässäkin tähdätä siihen +35 vuotiaiden masters-sarjaan? Harjun Woimalla ainakin on aidosti niin mukava meno, että siellä olisi mukava painonnostoa käydä treenailemassa! 
  • Seuraa: Anni Vuohijokea ja Milko Tokolaa

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat