Kirjoitukset avainsanalla taitoluistelu

En ois ikinä uskonu, että tän lajihaasteen myötä pääsisin kokeilemaan myös taitoluistelua. Mulla on jotenkin sellanen käsitys ollu, että jos et oo 3-vuotiaana aloittanu, ei jäälle oo mitään asiaa aikuisenakaan. Olin ihan todella iloinen kun huomasin, että Jyväskylässä Diskos järjestää taitoluistelun aikuisten harrasteryhmää, johon voi oikeasti tulla vaikkei aikaisempaa taustaa ole. Treenejä järjestetään kerran viikossa ja kaikilla porukassa olevilla on todella erilaisia taustoja tähän lajiin, jotkut on sen esim. lasten harrastuksen kautta aloittaneet. Mä en oo suostunu laittamaan kaunoluistimia jalkaan sen jälkeen ku tajusin, että pojat luistelee hokkareilla (olin 4-vuotta) ja mun suurin haaste olikin hankkia sellaset ennen kokeilua. Äiti löyti kirpputorilta mulle just sopivan kokoiset 4€:lla ja kävin ne teroituttamassa ennen kokeilua (10€) ja hei - nyt mulla on omat kaunoluistimet. En ees ehtiny murehtia, että en ehkä osaa luistella niillä... 

Taitoluistelu on urheilulaji, jossa luistellaan jääkentällä taitoluistimilla ja esitetään erilaisia ohjelmia musiikin tahdissa. Taitoluistelussa pyritään yhtä aikaa sekä teknisesti vaativaan että taiteelliseen ja musiikkia tulkitsevaan suoritukseen, jossa eri elementit kuten hypyt ja piruetit muodostavat kiinteän kokonaisuuden.

Ihan mahtavaa kun nää treenit oli vielä Lähitapiola Areenan isolla jäällä! Vaan tuhatpäinen yleisö puuttu tästä kokemuksesta, mutta mun mielikuvitus kyllä paikkas tän puutteen. Koko treenien ajan taustalla soi musiikki, jonka tahtiin oli helppo hakea rytmejä ja vaan fiilistellä. Kaunoluistimilla luistelu ei ollutkaan niin vaikeeta kun kuvittelin. Ihan samalla tavalla niillä eteenpäin potkitaan, mutta kärjen piikit vaan näpäkämmin stoppaa, jos sen isket ekana jäähän. Ensimmäiset kierrosten jälkeen en enää ehtiny ees murehtia kaunoluistimia jalassa, sillä harjoiteltava liikkeet oli niin haastavia, että kaikki keskittyminen mehni siihen. Mentiin ihan päästä päähän erilaisia askellusharjoituksia, joissa tehtiin esimerkiksi erilaisia kaarreluisteluita kahdella ja yhdellä jalalla ja etuperin ja takaperin. Jos pystyin kahdella jalalla vielä tekemään aaltokuviota eteen- ja taakse, niin yhdellä jalalla samat vaati jo sellasta tasapainoa luistinten päällä, että se haastoi kyllä todella. Polvet pitäisi pystyä pitämään sopivan koukussa, että paino jakautuu tasaisesti koko terälle, mutta halleluja että se on haastavaa. Tasapainolaudalla keikkuminen silmät kiinni ja yhdellä jalalla on kuin leikkiä tähän verrattuna. 

Seuraavaksi harjoiteltiin sellasta upealta näyttävää kaarreluistelua eteen ja taakse. Oikeastihan siinä on hurja vauhti, mutta itellä ei ihan tasapaino riittäny vauhdin nostamiseen saakka. Siinä nopeesti huomaa missä kohtaa tulee oma raja vastaan, kun tuntuu, ettei saa enää hallittua kaarretta. Sitten kun siinä oli tarkoitus tehdä tietyllä rytmillä, potku, potku, jalkakoukkuu ja toinen taakse, niin mun kohdalla se oli vielä sellasta paikallaan menemistä. Kun vielä käännettin homma niiin, että luistellaan taaksepäin ja toinen puolikas kaarteesta liu’utaan vaa’aassa taaksepäin, niin ei mihinkään. Se näytti Nitan tekemänä todella hienolta, mutta mun piti pudottaa vauhtia noin 97%. Kun se vaaka tehdään taaksepäin kaarteeseen, pitää kropa painopistekin siirtää oikeaa kohtaan, ettei se liuku mene pelkästään suoraan taakse. Vaikka tekisin ilman luistimiakin sen vaa’an, niin mun kropasta pettää hallinta sen verran, että lantio kääntyy ja sama kun tapahtuu luistimilla ja koitan kaartaa samalla, niin hups heijakkaa se tasapaino nopeesti kippaa. Otin vaan siis ihan todella todella pientä vauhtia ja yritin nostaa sitä jalkaa edes ilmaan. 

Taitoluistelussa vaaditaan ihan mieletöntä kehon hallintaa ja tasapaino, mutta treenaamalla molemmat kyllä kehittyy. Ei ehkä siihen kolmois shalckowiin tai tulppi tulppi yhdistelmään saakka, mut ainakin niin, että itsevarmasti voit jalkasi ja ehkä katseenkin maasta nostaa. Polvista joustaminen ja sen yhden luistimien päällä tasapainoilu on varmaan alussa aikalailla se avain noiden liikkeiden opetteluun. Siksi me tehtiinkin pätkä myös ihan päästä päähän luistelua ja askeleita musiikin tahtiin. Jalkaa piti nostaa eteen ja sit taakse ja sit siitä seuraava vaihe oli tehdä niitä pieniä kaaria sillä jäässä olevalla luistimella. Samaan aikaan juurikin tasapainoa, että kehonhallintaa. Mulla oli edelleen vahva tunne et pysyn pystyssä, jos pidän kaikki raajat vaan visusti molempien luistinten päällä. Jos lähti kurkottelemaan toista jalkaa ilmaan ja sivulle, niin tuntu että painovoima vie ja minä meen mukana. Koko kehon tulisi soljua liikkeessä mukana ja esimerkiksi hartioiden pitäisi kääntyä kropan mukana, mutta kun sitä hengen hädässä koittaa keskittyä pystyssä pysymiseen, niin rentous oli vielä aika hakusessa. 

 

Kuulin jo ennen treenejä, että päivän taitoosuutena on oikeasti sen tulpin opettelu. Sen lisäksi aikaisemmilla kerroilla oltiin harjoiteltu ja valssihyppyä ja piruettia. Meitä ohjaamassa ollet Nita ja Annika saa vaan kaiken näyttämään niin helpolta ja kun sitä ite yrittää, niin pitää tosiaan ihan paikaltaan lähtee. Yhtään ylimäärästä vauhtia siihen ei uskalla ottaa. Täsäs kohtaa jääkiekon siniviivoistakin oli hyötyä, kun hyppyä oli helpompi tähdätä sen yli. Valssi hypyssä sä lähdet kaartamaan vasemmalle, vasemman luistimen varassa. Sit viivan kohdalla hyppää niin, et jatkat matkaa samaan suuntaa, mutta viivan takan ootkin oikeen jalan varassa ja kuljet taaksepäin. Ööh, ei ehkä helpon selittää näin, mutta kuitenkin suht simppeli opetella. En usko, että mun molemmat jalat missää vaiheessa oli yhtä aikaa ilmassa, vaan enemmänkin kuvittelin hyppääväni , mutta mikä fiiliis sen opettelusta tuli! Tulppi oli vielä vähän haasteellisempi, meet ikäään kuin takaperin kohti sitä viivaa nyt oikealla jalalla ja vasen jalka tulee taakse ja sen piikit on jäässä. Sit sä vähän niinku pyörähdät sen vasemman jalan ympäri ja tuut taas oikealla jalalla alas ja jatkat matkaa taaksepäin. Ja ihan parasta harjotella vielä piruettiä, vaikka siinä vasta tasapainon kanssa onkin haastetta. Otetaan vähän niinku kahdeksikonmuotoinen vauhti ja sit pitäisi toisen jalan terän päällä lähteä pyörimään. Koko se terä pysyy koko ajan maassa ja jalkaa voi nostaa tasapainottamaan eteen. Tätäkin oli mahtavaa harjoitella, vaikkei toteutus mikään ihmeellinen ollutkaan :) 

Annika veti meille vielä lyhyesti muodostelmassa luistelua, jossa tarkoituksena oli pysyä neliömuodostelmassa. Siinä kaikkien tulee ottaa potkut ja liu’ut ja kaaret yhtäaikaa ja sit aina oma paikka suhteessa muihin säilyttää. Viimeisenä fiilistelynä otettiin pitkiä liukuja kentttää ympäri. Aina kun vauhdin sai kerättyä, tehtiin päädyssä liukuun normaali vaaka tai sit sellasia vaakoja, et otat omasta luistimesta kiinni saman puolen kädellä tai ristikkäisellä. Mä huomasin, että mun on todella paljon helpompi liukua vasemmalla jalalla, koska siinä se hallinta on paljon paljon parempi kuin oikeassa. Nää oli mulle varsinkin ihan tosi mielestä hommaa, koska sai ottaa aika kovan vauhdin ja sai fiilistellä sitä, musiikkia ja jos sai omasta luistimesta kiinni!

Mikä hienointa niin koko harjoituksen ajan mulla oli oikeasti sellainen taitoluistelufiilis, vaikkei mun taidot ihmeellisiä ollutkaan. Toki kun saatiin olla isolla ja upeella jäällä ja tehdä harjoituksia musiikin tahtiin, eikä tarvinnut muita kenttää käyttäviä väistellä, niin toki se fiilistä nostaa. Mut luistelu ylipäänsä on vaan ihan mahtava tapa liikkua. Se on kuitenkin nopeeta ja kevyttä ja haastaa kehoa silti monella eri tapaa. Ja tää taitoluistelun harjoittelu on kyllä ihan älyttömän kehittävää ja mukavaa. Suosittelen!

 

  • Mitä kehittää: kuntoa, tasapainoa, kehonhallintaa, liikkuvuutta ja esteettisyyttä. 
  • Parasta: Luistelun keveys ja liikkeiden haastavuus. Ja se, että tulee tosi sellanen ”graceful” olo. 
  • Pahinta: Kun se liike näytää tosi helpolta, kun joku sen osaa ja itse ei pysty edes luistinta ilmaan nostamaan samassa vauhdissa. 
  • Missä ja mitä: Jyväskylän Diskos järjestää aikuisten harrastetaitoluistelua, jossa aikaisempaa harrastetaustaa ei vaadita ja jokainen kehittää oman taitotasonsa mukaisesti asioita. Porukka harjoittelee kerran viikossa ja ryhmässä harjoittelu maksaa 180€  syksy/kevät. 
  • Oma ranking: Ihan mahtava laji! Niin sopivan haastava, mutta jos mullekin tulee sellanen olo, että liikun sulavasti, niin sullekin tulee kyllä! Kaunoluistimet laitan jalkaan tänä talvena varmasti uudestaan!

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat