Kirjoitukset avainsanalla taiji

Nyt siis varoituksena kaikille hikiliikuntaa etsiville, Taiji ei välttämättä ole sinulle. Jos taas haet rauhallisen tempoista liikuntaa ja olet silti kiinnostunut itsepuolustuslajeista tämä laji voi sopiva! Taijin harjoittelussa astuttiin taas omalle tuntemattomien lajien alueelle. Pääsin Practical Tai Chi Chua Jyväskylän harjoituksiin tutustumaan Taijin perusperiaatteisiin, joita minulle opasti Sami Hurmerinta. Jyväskylässä harjoitellaan Taijin tyylien sisällä itsepuolustusosion sisältäävää muotoa (wudang tai chi chuan) vaikkakin lajin liikesarjat eli muotojen (oma mielikuvani vanhoista kiinalaisista miehistä puistossa keräämässä Chi-energiaa) ovat tässäkin harjoittelun pohjana. Chi-energiaa ei kuitenkaan kerätä, vaan harjoittelu tähtää itsepuolustus sovellusten hallitsemiseen sekä ilman aseita, että miekan ja sapelin kanssa.

Taiji on perinteinen kiinalainen taistelutaito. Nykyisin laji tunnetaan terveyttä edistävänä liikuntana, jossa pyritään käyttämään kehoa kokonaisvaltaisesti ja liikkeen avulla rentouttamaan keho ja mieli. 

 

Taijiin- peruskurssilla lähdetään opettelemaan lyhyttä liikesarjaa, jonka oppimisen jälkeen voi siirtyä pidempiin liikesarjoihin. Nämä on juuri niitä liikkeitä, joista oma mielikuvani lajista oli muodostunut. Jokaisen sarjan yhden liikken takana on jokin taistelulajitilanteesta kumpuava ajatus (kuvitteellinen vihollinen yrittää kuristaa tyyppinen tilanne) ja liikesarjat on suunniteltu niin, että seuraava liike alkaa siitä mihin edellinen on loppunut. Lyhyen liikesarjan tekemiseen menee noin 15min, mutta sen opetteluun paljon paljon pidempään. Liike on koko ajan äärimmäisen hidasta ja liikkeessä on nyansseja todella paljon lähtien siitä kummalla jalalla paino on siihen millainen ranteen tai sormien asento on. Itse koin liikesarjan harjoittelun haastavana, mutta toisaalta mielelle rauhoittavana. 

Liikesarjan opettelun jälkeen pääsimme tekemään itsepuolustussovelluksia, joissa näkyy aiemmin opeteltujen muotojen liittyminen itsepuolustukseen. Kuten ilmeisen monissa itämaisissa taistelulajeissa, tässäkin pyritään itse toimimaan minimienergialla ja hyödyntämään vastustajan liikettä ja suuntaa. Harjoittelimme esimerkiksi sellaista variaatioita missä vastustaja yrittää tulla kuristamaan minua ja miten minä pyrin tilanteessa puolustautumaan. Tärkeää oli katsoa esim. miten päin vastustajan jalat ovat ja suunnata omat väistöt ja jatkoliikkeet niin, että itse pääsee mahdollisimman vähällä energialla. Myöhemmin harjoittelussa päästään opettelmaan myös miekan ja sapelin käyttöä. 

Voin kertoa, että näissä harjoituksissa olin aivan totaalisen pihalla. Nyt kun luin jälkikäteen Taijista ja takana oli kokemus hitaasta liikkumisesta ymmärsin todella paljon enemmän miksi mitäkin tehtiin. Sami kertoikin, että lajiin on haastavaa saada uusia harrastajia, koska lajin hienoudet ja syvyydet ikäänkuin "aukeaa", vasta pidemään harjoittelun jälkeen. Moni Taijin harrastaja on siis jo etukäteen innostunut lajista ja motivaatio harjoitella pysyy pidempään, kuin jos ensimmäisen kerran ilman mitään perustietoja lähtee lajia kokeilemaan. Esimerkiksi liikesarjan tekemiseen saa koko kehon mukaan vasta myöhemmin ja harjoitus tuntuukin hyvin erilaiselta ensikertalaisen ja pidempään harjoitelleen mielestä. 

Ainakin itselle nämä Wikipediasta löytyneet harjoittelun perusperiaatteet avasivat itselle jälkikäteen asioita huomattavasti: 

  • Etsitään hiljaisuutta liikkeestä
  • Täyden ja tyhjän, suljetun ja avoimen (esim. lihasten jännityksen ja rentouden) tunteminen
  • Mielen ja kehon liikkeet heijastavat toisiaan
  • Käytetään mielenvoimaa kehonvoiman sijasta
  • Liike on harjoituksessa jatkuvaa ja hidasta
  • Rinnan pitäminen sisässä ja selän pitäminen suorassa
  • Pään pitäminen luonnollisella tavalla pystyssä
  • Hartioiden pitäminen rentoina
  • Lantion pitäminen rentona
  • Ylä- ja alavartalon liikkeet ovat keskenään tasapainossa.

 

 

 

 

Taijin osaajan katsominen videolta näytti suorastaan hypnoottiselta! Ihan kun veden tai tulen jatkuvaa liikettä, tätäkin voisi tuijoittaa ikuisuuden. Kuten videosta näkyy, parhaimmillaan Taijin liikkeissä on uskomatonta harmoniaa ja lyhyitä välähdyksiä tekemisen flowsta pääsin myös itse aistimaan pariharjoituksissa kuten työntävissä käsissä. Harjoituksen rauhallinen rytmi tuo erilaisen mahdollisuuden keskittyä pelkästään liikkeeseen, vaikka samalla myös muut aistit tekevät tiedostamattomasti omaa työtään.  

  • Keskisyke: Alle 100 koko harjoituksen ajan. 
  • Hinta: Talvella noin 3kk peruskurssin hinta on 75€. Kesällä harjoittelu on ilmaista, koska salivuokraa ei tarvitse maksaa.
  • Mitä kehittää: Tasapainoa, mielenhallintaa, kehonhallintaa ja taistelulajisovelluksena reagointia ja minimienergialla puolustautumista. 
  • Parasta: Liikkeen flow ja mieletön rauhallisuuden tunne, joka aina hetkittäin näin ensikertalaisenkin sai valtaansa. Myös taistelulaji sovellusten harjoitteleminen oli voimauttavaa. 
  • Pahinta: Liikkeen hitaus on sekä parasta, että pahinta. Huonona päivänä keskittyminen tekemiseen voi olla vaikeaa ja turhauttavaa. 
  • Kenelle: Ikäraja peruskurssilla on 16v, mutta yläikärajaa ei ole. Terveysliikuntana menee kaikille (Kiinan virallinen suositus kaikille harrastettavaksi), muta wudang muoto taas sopii itsepuolustuslajeista kiinnostuneille. 
  • Ranking: Mielenkiintoinen uusi tuttavuus. Jotenkin itselle tulee myös jooga mieleen ja harjoittelu tekisi varmasti hyvää. Luonteenlaatu ei mulla ole riittävän rauhallinen lajin harjoitteluun vielä, mutta kaikkien Kiinalaisten taisteluleffojen fanina, nostan omassa rankigissä mielenkiintoisemmaksi lajiksi kuin esim. nyrkkeilyn. Suosittelen lajin kokeilemista!

P.s. Tässäkin lajissa voidaan kilpailla sekä liikesarjan tekemisessä (enemmän esteettinen laji, jossa suoritusta arvioidaan liikkeen harmonialla ja keskittymisen näkymisellä), sekä ihan ottelulajina.  

Kommentit (2)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat