Kirjoitukset avainsanalla laavu

Kylmä ei oo mun juttu. Metsä on. Kesällä retkeily on useimmiten helppoa ja kivaa, ainakin mun maksimissaan muutaman tunnin retkillä, jonne voit lähteä vaikka lenkkarit jalassa ja pienillä eväillä, mutta jos haluut ottaa seuraavan askeleen on jo vähän tsempattava. Kesällä oon elämäni aikana pari kertaa laavussa yöpynyt, mutta omia haastetasoja nostaakseni halusin kokeilla samaa talvella. Yksin en olisi tähän pystynyt, mutta onnekseni opiskelukaverini Maija on kouluttautunut eräoppaaksi Huippuvuorilla jääkarhujen seassa ja on muutenkin mun mittapuulla ihan pro-retkeilijä, joten hänen huomassaan uskaltauduin Salamajärven kansallispuistoon kokeilemaan talvivaellusta ja yöpymistä laavussa maaliskuussa. 

Retkeily tai vaellus on luonnossa tapahtuva vapaa-ajan ulkoiluharrastus. Erotuksena pelkästä luonnossakävelemisestä retkeilyyn liittyy yleensä maastossa ruokailua ja yöpymistä. (Wikipedia)

Kokemattoman ja kokeneen retkeilijän eron huomasi helposti jo lähtöasenteissa. Mä olin lähdössä metsään selviytymään tai kohti omaa kuolemaani ja Maija taas yhden yön retkelle. Mä luulin, että voin kutsua tätä vaellukseksi, mutta wikipedian mukaan vaellukset on vähintään 5-8 päivän mittaisia ja niihin mulla on vielä matkaa, vaikka sellaisen haluaisinkin joskus kokeilla. Retkikohteeksi valittiin Salamajärven kansallispuisto, koska siellä todennäköisesti olisi vielä paljon lunta ja hyviä laavuja. Liikkumistavaksi luonnossa sovittiin sukset (talvikenkiin sopivat karvapohjasukset) ja rinkkojen sijaan Maijalla oli ahkio, jota hän suosittelee talviretkeilijöille todella paljon enemmän kuin painavien reppujen raahamista. 

Mä olin oikeasti ihan täysin turisti, mutta onneksi Maija teki mulle pakkauslistan, josta tärkeimmät oli vaihtovaatteet, lämpimät vaatteet laavulla puettavaksi, omat ruoka astiat, vessapaperirulla, termari, makuupussi ja talvella muutama makuualusta. Mitä mulla ei ollut, lainasin kavereilta. Tärkeimmiksi varusteiksi sovittiin otettavaksi paljon hyvää ruokaa ja suklaata, jolla mut useimmiten saadaan kuolemaväsymyksen rajamailta vielä hilattua takaisin elävienkirjoihin. Maija huolehti kaikki isot asiat kuten ahkion, sukset, kirveen, paistinpannun ja kaasukeittimien, nalgene-pullot ja kartat sekä reitin suunnittelun.

Meidän retkipäivälle sattui onneksi huippusäät, vaikka pakkanen olisi voinut olla muutaman asteen korkeammallakin, niin hangessa olisi ollut helpompi hiihtää. Nyt päätimme matkan varrella muuttaa reittiä, koska minä totesin että en liian rankkaa on ahkiota metsässä vetää sinne asti mihin alun perin kuviteltiin. Laavulle hiihdeltiin noin 8km yhdellä ruokatauolla ja aikaa siihen meni kuitenkin yli 3 tuntia. Maastoa ei voinut etukäteen tietää, joten jonkun verran piti mutkitella, ettei jokaisen harjun yli tarvinnut ahkioperässä tiheässä metsässä hiihtää. Nimettiin jo ensimmäisinä tunteina ahkio "hel****n per*****ksi" , mutta sitkeästi vaan eteenpäin, vaikka aika monta kertaa oli ahkio hangessa kumossa. Yöpymislaavulle päästyä päätettiin käydä vielä 4km hiihtämässä lintutornilla ilman tarvikkeita ja satuttiinkin näkemään sillä reissulla todella satumainen auringonlasku.

Illalla laavulla tajusin, että "Hei, täällähän tulee pimeää" ja olin tietysti unohtanut pakata listasta huolimatta sellaisia oleellisia asioita kuten otsalampun. Maija oli pakannut onneksi varalampun, mutta niistä kun toinen meni rikki, vedettiin yhdellä lampulla iltaruoat ja valmistelut. Viriteltiin nuotio, jossa liekitettiin lohta ja paistettin lettuja ja kaasukeittimellä keitettiin juomavettä. Tärkeätä oli vaihtaa yöksi kuivat sukat ja laittaa riittävästi lämmintä vaatetta päälle. Meidän laavulla oli onneksi ulkohuussi ja säästyin hangessa asioimiselta kokonaan, mikä nosti mun retkimukavuutta huomattavasti. Oikeastaan ainoa epätoivon hetki mulla tuli keskellä yötä, kun kuun valossa hipsin käymään huussissa ja mietin ympäristössä liikkuvia susia ja sitä, että on niin kylmä. Epätoivo kesti tasan siihen asti kun pääsin lämpimän makuupussin sisälle ja söin vähän suklaata.

Maijan pro-vinkit retkeilyyn:

  • Talvella vähintään kaksi makuualustaa makuupussin alle lämpöä eristämään.
  • Lämpimällä vedellä täytetty Nalgene-pullo makuupussin sisälle lämpöä tuomaan on ihan ykkönen!
  • Kannatta juoda tasaisesti lämmintä vettä termarista. Se lämmittää kehoa ja nestettä tulee juotua tarpeeksi. Lumesta sitä oli helppo ja nopea kaasukeittimellä keitellä.
  • Jos mukana on yhdet hyvät hiihtosukat, ne voi yön aikana kuivata helposti olkapäiden päällä kahden aluskerraston välissä. 
  • Hyvän lämpöä pitävän retkiastian saa askertelemalla muovirasian ympärille vanhasta makuualustasta lämpöeristävän kerroksen ilmastointiteipillä.
  • Kännykän akkua kannattaa säästää pitämällä sitä pois päältä silloin kun sitä ei tarvise. Mun päivittämä Instagram-story ei turvallisuuden kannalta ollut kovin järkevää, kun akku oli jo illalla ihan loppu. 
  • Kevyet vaatteet liikkuessa (vältä hikeen liikkumista, meillä ei onnistunut), lämmintä vaatetta pysähtyessä heti päälle. 

Mitä liikuntamuotona retkeilyyn tulee huomasin heti, että Maijalla on todella paljon parempi peruskestävyys ja hän olisi jaksanut ahkioperässä hiihtää vaikka kuinka pitkään, kun taas mun vahvuus oli ylämäkivedot ahkioperässä. Nopein tapa edetä olisi varmaan ollut se, että mä oisin vetänyt kaikki ylämäet, mutta muuten ollut ahkiossa kyydissä :D Päivän aktiivisuudeksi tuli mittarin mukaan 400% korkeimmalla aktiivisuustasolla ja mittari näytti päivän aikana kulutetuksi 3800kcal, ja kun suurinpiirtein klo 22 mentiin nukkumaan, tuli uni aika nopeasti. Aamulla pahinta oli lämpimästä makuupussista uloskömpiminen, mutta hitaasti lämmintä vettä juoden ja vaatteita lisäten siitäkin selvisi. Nuotio ja kaasukeitin päälle, kahvia ja mannapuuroa ja sen jälkeen oli hyvä mieli lähteä rauhassa hiihtelemään kohti autoa. 

  • Keskisyke: Hiihtäessä 133
  • Parasta: Luonnossa rauhoittuminen, syöminen ja kokemukset 
  • Pahinta: Kylmä ja se jos ruokaa, tai vettä ei saa riittävästi. Lisäksi vaarana ihan oikeasti on se, että jos jotain sattuu ja avun saamiseen menee pitkään. 
  • Mitä kehittää: Selviytymistaitoja, mielenhallintaa ja sitkeyttä. Luonnossa ihmisen luonteesta paljastuu mun mielestä myös paljon asioita ja opit tuntemaan sekä itseäsi, että retkikavereitasi uudella tavalla.  
  • Hinta: Mitä enemmän retkeilet, sitä enemmän alat haalimaan harrasukseen tavaroita ja Maija sanoin "jos parempaa tottuun, ei huonompaa enään viitsi ottaa. Päiväretken hinta lähelle voi olla 0€, mutta meidän tarvikkeet oli arvoltaa varmasti lähellä 1000€ yhteensä. Kaikki kuitenkin hankittu pitkän ajan kuluessa ja itse lainasin tavaroistani suuren osan. 
  • Kenelle: Ikään ja sukupuoleen katsomatta kaikki voivat retkeillä omalla tasollaan. Kaikkien mun mielestä kannattaisi. 
  • Oma ranking: Mie rakastan tätä. Ihan oikeasti. Vaikka se on rankkaa, mutta energian määrä seuraavalla viikolla on mieletön luonnossa virkistäytymisen johdosta. Parhaimpia kokemuksia liikunnasta oon saanut noilla retkillä ja omat seuraavat tavoitteet on käydä lyhyellä retkellä ihan yksin ja käydä pitkällä vaelluksella. Harrastuksena todella palkitseva! 
  • Linkkejä:

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat