Kirjoitukset avainsanalla crossfit

Mitkä 10 lajia kiinnosti teitä eniten? Lähdetään tietysti liikkeelle top 10:n viimeisestä ja lähestytään sitä suosituinta. 

Mun omat tavoitteet tänä vuonna oli: 

1. oppia uutta. Check. Kokeilin sataa lajia ja sen lisäksi googletin ja luin ihan hulluna näistä lajeista ja kaikesta siihen liittyvästä. Nyt jos tulisi urheiluvisa näistä lajeista ja säännöistä, niin oisin vahvoilla !

2. löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Check. Pikajuoksun oon jo aloittanut ja toistaiseksi polvi on sietänyt sitä hyvin. Mutta löysin oikeasti vähän liiankin monta hienoa lajia, joita haluaisin jollain tasolla harrastaa. Tässä ensivuoden liikuntalajeja pähkäillessä loppuu sekä rahat, että vuorokaudesta tunnit. 

3.saada sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia. Check. Tästä on tullut itselleni se tärkein tavoite ja niin olen kuullut, että olen saanut ihmisiä innostettua lajeja kokeilemaan. Ja tää on se syy, miksi tätä blogia aloin kirjoittamaan ja oon siitä todella onnellinen. Liikunta ja urheilu on niin paljon enemmän kuin, jotain mitä meidän tulee tehdä pysyäksemme terveenä. Se tarjoaa onnistumisia, haasteita, kasvamista ja tunteita. 

 

 

Mut nyt teidän suosikkien pariin!

 

10. Judo

Ensimmäinen kamppailulaji innostuminen tuli tän lajina myötä ja edelleenkin muistan tästä lajista saamani innostuksen kuin eilisen. Älyttömän monipuolinen ja hieno laji, jossa silti nujutaan kuin viimeistä päivää. Ja kamppailulajeissa oikeasti hienoa on, että saat varmasti itsestäsi kaiken irti, sillä selviytymisvaisto kyllä herää, kun toinen yrittää pitää sua pihtiotteessa. 

 

9. Pikajuoksu

Myös yksi niitä lajeja, joita oon vaan aina halunnut harrastaa, mutta en oikein oo tiennyt, että missä ja miten. Tän lajin löydyttä en malttanut enää odottaa, vaan syksystä lähtien oon treenannut pikajuoksuryhmässä tavoitteena vähintään sillon 30-vuotiaana päästä kisailemaan. 

 

 

8. Agility

Moni ei usko, että tää on mikään laji, mutta lukekaapa tää teksti! Näissä treeneissä mun koira teki kyllä kaiken ihan oikein, mutta mä olin ihan pihalla. Jos mä aloittaisin agilityn, hankkisin sellasen pienen pienen koiran, jonka perässä ehkä miekin pysyisin. 

 

 

7. Brasilialainen Jiu-Jitsu

Näissäkin treeneissä meikäläinen pistettiin kyllä koville. Harvoin oon vaan niin poikki ollut, kuin näissä treeneissä, jossa painittiin, kuristettiin ja kamppailtiin sen mitä jaksettiin. Ja aina kun oli valmis luovuttaa, jaksoi silti aina yhden minuutin taistella. Mahtava laji!

 

 

6. Painonnosto

Moni varmasti ajattelee, ettei uskaltaisi koskaan aloittaa painonnostoa. Tässä lajissa on sellanen vahva testosteronin aromi, mutta ei siellä salilla pakko ole heti ruveta isoilla painoilla tekemään ja tehdessä karjumaan. Suosittelen oikeasti miettimään kuntosalin sijaan painonnoston aloittamista. Törkeän paljon tehokkaampaa ja oikeassa valmennuksessa turvallisempaa!

 

 

5. Kehonpainoharjoittelu 

Tää laji! Kehonpainolla voi tehdä vaikka mitä, harjoittaa koko kroppaa, oppia siistejä temppuja ja päästä todella kovaan kuntoon! Kehonpainoharjoitteet on myös monella tapaa haastavampia kuin lisäpainotreenit, koska näissä ei voi oikein huijata. Näissä mukavinta on, kun asettaa itselleen tavoitteeksi vaikkapa sen pistoolikyykyn ja kun sen saavuttaa! 

 

 

4. Geokätköily

Ilmeisesti on kiinnostanut myös se, miksi geokätköily löytyy viimeiseltä sijalta. Mä en vihaa tätä lajia, vaikka se viimeiseltä sijalta löytyykin. Mun mielestä tää on mielenkiintoista, mutta useata kertaa vuodessa mä en jaksaisi tähän innostua. Mut ehdottomasti laji, joka saa liikkumaan ja käyttämään myös aivonystyröitä. 

 

 

3. Telinevoimistelu

En vaan oisi ikinä uskonut, että näinkin vanhana voisi vielä oppia telinevoimistelua, mutta jälleen kerran lajitesti osoitti asian vääräksi. Tää laji sai mut innostumaan kaiken käsilläseisonnasta, puolivolteista, volteista ja flickeistä. Lähtötasovaatimus on se, että uskaltaa lähteä kokeilemaan. Siitä se lähtee ja todella paljon on mahdollista oppia!

 

 

2. Käsipallo

Tää laji kyllä nopeasti valloitti mun sydämen. Mun lajeja on aiemmin ollut pesäpallo ja salibandy, ja tavallaan käsipallossa on yhdistetty parhaat elementit näistä peleistä. Maalinteko + joukkuepeli + heittäminen. Tää on sellainen laji, jota pitäisi todellakin päästä enemmän harrastamaan. 

 

 

1. Crossfit 

Ylivoimaisesti suosituin lajiteksti, enkä yhtään ihmettele miksi. Monipuolinen ja koukuttava laji, joka omassakin rankingissä ansaitsisi olla korkeammalla. Musta on vuoden aikana tullut kyllä Crossfit-fani, vaikka tätä lajia kävin vaan kokeilemassa ja seuraan useaa tän lajin urheilijan tekemisiä. Kovia tyyppejä! Koukuttavuus perustuu siihen, miten helposti tässä lajissa näkee kehittyvänsä. Suosittelen!

 

Huikea vuosi takana! Seuraavasta tulee varmasti vielä parempi!

Positiivinen mindset on oikeasti yks tärkeimpiä asioita elämässä. Mä yritän muistaa joka päivä sanoa itselleni, että tää päivä voi olla mun elämäni paras päivä. Ja toisaalta sanon myös, että tyytyväisyys tappaa kehityksen. Näillä kohti vuotta 2018. 

 

 

 

Kommentit (0)

Taas laji, jota oon odottanut tosi paljon. Katoin viime syksynä Netflixistä Fittest on Earth-dokumentin (suosittelen!) ja sytyin saman tien crossfit-ideologialle treenata mahdollisimman monipuolisesti, toiminnallisesti, vaihtelevasti ja korkealla intensiteetillä tavoitteena kroppa, jossa ei ole heikkouksia. On nopeutta, voimaa, liikkuvuutta, kestävyyttä ja tasapainoa eli täydellinen combo. Tässäkin lajissa on sekä kuntoilijat, että urheilijat, jotka vuosittain kisattavat Crossfit Openissa Fittest Man/Woman in Earth eli maailman kovakuntoisimman ihmisen tittelistä. Kisoissa mitataan urheilijoiden kykyä selvitä mistä tahansa fyysisesti haastavasta tehtävästä, jota ei etukäteen tiedetä, joten kilpailijoiden on harjoiteltava kaikkea mahdollisimman monipuolisesti. Menossa parhaillaan on vuoden 2017 alkukarsinnat, joita myös CrossFit Jyväskylän salillakin tehdään ja joita kävin katsomassa.   

CrossFit perustuu ajatukselle hyvästä fyysisestä kunnosta. Lajin tarkoitus on luoda urheilijalle kattava yleiskunto ilman fyysisiä heikkouksia. (crossfit.fi)

Kuntoilumuotona crossfit toimii samalla ideologialla kuin kisamuotona: treenataan monipuolisesti ja toiminnallisesti tavoitteena hyvä toimintakyky normaalielämän haasteissa. Harrastajanakin sua kutsutaan urheilijaksi ja ohjaajat on taas valmentajia. Kaikkea voidaan mitata joko toistomäärillä tai ajalla, jolloin oman kunnon kohoamisen näkee konkreettisesti. Painoina käytetään usein myös jenkkien paunoja (lbs), jotta tulokset on verrattavissa maailmanlaajuisesti.

Yleensä CrossFit aloitetaan OnRamp-kurssilla, jossa opetetaan turvallisuuteen liittyviä tekniikoita ja kohotetaan kuntoa tutustuen samalla CrossFittiin lajina. OnRamp-kurssin suorittamisen tai Crossfit Beginner-tason suorittamisen jälkeen saa oman turvallisuuden ja riittävän kunnon tiimoilta osallistua WOD-tunneille (Workout of Day), jotka ovat päivittäin vaihtuvia crossfit-harjoituksia eli se JUTTU, josta koko laji on lähtenyt. Päivän WOD voi olla esimerkiksi 4 kierrosta :15 ring dips, 30 GHD sit-ups ja 400m juoksua ja siitä aika ylös. Jokaiseen liikkeeseen on toki myös helpotuksia, eli jos esim. rengasdipit ei onnistu voi tehdä ojentajapunnerruksia, mutta tavoitteena on saada jossain vaiheessa nuo dipitkin menemään. 

OnRamp-kurssi olisi ollut itsellekin järkevä vaihtoehto tutustua lajiin, mutta lajeja on vuodessa niin paljon kokeiltavaksi, että ajattelin tekeväni tällaisen pikatutustumisen. Kokeilin Crossfit Jyväskylän ohjattuja Bootcamp-, Muscle & Power-, Gymnastic- ja painonnostotekniikka-tunteja reilun viikon ajalla ( eli kaikki oheisharjoittelu WOD-tunteja ja OnRamp-kursseja lukuun ottamatta) ja viikko huipentui Beginner-levelin testaamiseen, jossa pääsin näkemään omia vahvuuksia ja heikkouksia Crossfitin näkökulmasta. 

Tunneilla tekemisen meininki on koko ajan kova ja itsestä oli kiva, että salille kehtasi mennä ne kuluneimmat sortsit ja t-paita päällä. Tunneista Bootcamp kohottaa peruskuntoa, Muscle & Power keskittyy enemmän voimaominaisuuksien hankintaan, Gymnastic liikkuvuuteen sekä kehonpainoharjoitteluun ja painonnostotekniikassa hiottiin turvallisia nostotekniikoita. Lisäksi olisi ollut valittavissa kuntonyrkkeilyä ja joogaa, sekä erilaisia kestävyyteen ja voimaan painottuvia versioista bootcamp ja muscle & power tunneista, mutta viikossa on vaan tietty määrä energiaa. Aika tehokas viikko siis takana ja muutamalla tunnilla piti ihan tosissaan jo passata, ettei oksenna kesken harjoituksen. Toki itse aina määräät tahdin ja jokainen voi tehdä samaa harjoitusta omalla tahdillaan. Toinen ehtii tehdä 30 sekunnissa 30 punnerrusta, toinen tekee kaksi ja sekin on ihan ok. Viikon jälkeen harjoittelu kyllä kropassa tuntuu, mutta esimerkiksi liikelaajuudet parantui jo viikossa merkittävästi.  

Crossfit-harjoittelu perustuu monella tapaa voimisteluun ja painonnostoon, mutta parasta on liikkeiden toiminnallisuus. Harjoittelu ei tähtää siihen kuka nostaa penkistä eniten, vaan kuka nostaa monta painavaa hiekkasäkkiä lattialta pään yläpuolelle nopeiten. Kuten normaali elämässä, crossfitin jokaisessa harjoituksessa on koko keho käytössä yhtäaikaa, toisin kuin kuntosalilla pelkkää hauiskääntöä ja ylätaljaa hangatessa. Toinen järkevä periaate on myös se, että tekniikka ja kunto pitää ensin saada kasaan, ennen kuin voidaan lähteä repimään. Jokaisella ohjatulla tunnilla on valmentaja tai valmentajat, jotka ohjaavat osallistujia turvallisiin suoritustekniikoihin ja huolehtivat kuitenkin samalla kannustamisesta. Mulle ohjattiin monta monta MONTA kertaa kevyemmät painot tai helpompi suoritustekniikka, kun en saanut haluttua suoritusta turvallisesti tehtyä ja siitä tulee itselle olo, että mun hyvinvoinnista oikeasti välitetään. 

Harjoittelu tähtää siis siihen, että saa ruveta käymään WOD-tunneilla, jotka kehittävät yhtäaikaa kaikkea ja yksittäisten osa-alueita kuten voimaa voi käydä kehittämässä Muscle and Power-tunnilla ja liikkuvuutta Gymnastic-tunnilla. Crossfit tarjoaa  siis kuntoliikkujista huippu-urheilijoihin sopivasti haastetta ja tekemistä jokaiselle. Joka liikkeestä löytyy aina haastavampi versio ainakin lisäämällä painoja ja vähentämällä aikaa, ja vaikka treenit on rankkoja, muista kärsivistä tyypeistä ympärillä saa voimaa ja tsemppiä. Olo oli kuin salibandyn kesätreeneissä parhaimmillaan. Jännä, että harjoitusta tehdessä miettii että miksi helvetissä mie kidutan itseäni täällä ja sen jälkeen on olo, että olipa siistiä. CrossFit-harrastajat muodostavatkin oman yhteisön, ja vaikka treenejä voi tehdä omatoimisesti, niin porukalla tekeminen on enemmän CrossFitin juttu.  

Mun testiviikon kohokohta oli siis Beginner-levelin läpipääsyn yrittäminen ja hei, läpi meni, vaikka vähän pyristellen. Lajilistalta valmentaja valitsi sille päivälle 10 suoritettavaa lajia, joista yksi on MET-CON, eli tiettyyn aikarajaan mennessä suoritettava crossfit-harjoitus. Listalla olevista liikkeistä kaikki on tyypillisesti crossfitissä opeteltavia ja tehtäviä liikkeitä. Meidän Beginner-testiryhmälle lajeina oli:

  1. 1000m soutu alle 4:55 (oma 4:05, mikä oli jopa Advanced levelin ajan alle eli harkitsen soutua lajiksi!)
  2. Double unders 5 kertaa, ilman sotkeutumista (eli hyppynarulla yhden hypyn aikana naru kaksi kertaa jalkojen alta ja just meni se viisi hirveellä raivolla)
  3. Leuanveto 1kpl ilman kippiä (hirveetä kitkutusta oli, mutta yksi meni!)
  4. Köysikiipeily 1 kerran n. 4m korkeudella olevaan merkkiin asti (Tekniikka haltuun minuutissa ja kerran sain räpellettyä itteni ylös, oon tästä todella ylpeä!)
  5. Burbee minuutissa 18 (Sain 22, mut 24 ois seuraavalla levelillä taso XD)
  6. Knees to chest 7 (tein seuraavan levelin toes to bar 7 kpl)
  7. Overhead Squat 15kg 5reps (eli tanko leveällä otteella pään päällä ja kyykky niin alas, että lantio polven alapuolella ja nää sain vaikka liikkuvuus kirraa)
  8. Deadlifts 50kg 5 reps (helposti, vaikka tekniikka ei ookkaan paras)
  9. Snatch 15kg 1reps (Meni. Tekniikka on suorastaan hirveä, mutta onneks paino ei ollu paha)
  10. MET-CON Elizabeth: Rinnalleveto+kyykky 30kg + punnerrukset 21+15+9 toistoa alle 12:30 (oma aika 9:30)
  • Keskisyke: Vaihdellen esim. ton 9 min MET-CON aikana ja muissakin aikaa vastaan tehtävissä harjoituksissa keskisyke reilut 160, tekniikkaosioissa 120-130 välillä. 
  • Hinta: Aloittelijan OnRamp-kurssi (n. 8vkoa) 168 € ja jäsenyys salin vapaaseen käyttöön ja kaikille ohjatuille tunneille 74€/kk (12kk sopimus). Harjoittelu ei siis ainakaan omalle kukkarolle ole mitenkään erityisen halpaa, mutta ainakin tuolla CrossFit-Jyväskylän hallilla harjoittelun puitteet ja ilmapiiri on kohdillaan ja ohjattuja tunteja on todella paljon ja periaatteesa kenkiä kummempia välineitä ei itse tarvitse hankkia. 
  • Parasta: Konkreettinen kehityksen seuraaminen, koko kehoa monipuolisesti todella monipuolisesti kehittävä laji ja hyvä ja kannustava fiilis salilla. Ennätysten rikkominen, kuten toi mun 100kg sumomave!
  • Pahinta: Fiilis ekan kierroksen jälkeen ja jos ei vaan saa, jotain tekniikkaa sujumaan. Se, että harjoittelu tuntuu tosi rankalta.  
  • Kenelle: Salilla näki kaiken ikäistä ja kuntoista porukkaa, eikä laji ole mitenkään ulkonäkökeskeinen tai muutenkaan ihmisiä sorsiva. Mie näkisin tän perinteistä kuntosaliharjoittelua todella todella paljon parempana vaihtoehtona kaikille. 
  • Ranking: Innostuin lajin monipuolisuudesta ja oman kehittymisen seuraamisesta todella paljon, minkä takia kirkkaaseen johtoasemaan suhteessa kuntosalilla käymiseen (irtisanoin oman kuntosalikortin tänään) tai pumppitunteihin nähden. Hyvä laji kokonaisvaltaisen urheilullisuuden kehittämiseksi ja crossfit-tyylisesti tykkään joka tapauksessa treenata, eli melko kärkeen se on heitettävä. Ainoa miinusmerkki itseltäni tulee harjoittelun hapotuksesta, koska mun laiska (mutta rakas) sieluni tykkää siitä, että kunto kehittyy vähän niinku vahingossa ja tässä lajissa jokainen treeni kyllä tuntuu treeniltä.
  • Ketä seurata: Suosittelen tosi paljon tota Fittest on Earth dokumenttia ja Instagramissa laita seurantaan Fittest Woman on Earth 2015 & 2016 Katrin Davidsdottir

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat