Kirjoitukset avainsanalla boxing

Kokeilussa taas jotain ihan uutta! Mun nyrkkeilytausta on pyöreä nolla, enkä ihan mahdottomia ole edes penkkiurheilijana lajia seurannu. Googleen taikasanat: "nyrkkeily jyväskylä" ja avot, viikon päästä Boxing Jyväskylän kuntonyrkkeilytunnilla. Siellä vetäjinä toimivat Olli ja Sanna Lappalainen ja täytyy sen verran kehua, että porukkaan oli helppo uutena tulla mukaan, mikä aina lisää innostusta lajia kohtaan!

Nyrkkeily on kamppailu-urheilulaji, jossa kaksi kilpailijaa ottelee köysillä ympäröidyssä kehässä ja yrittää lyödä vastustajaansa nyrkkeilykäsineillä suojatuilla nyrkeillään.

Mie tietysti haaveilein, että pääsin kokeilemaan miltä ringissä nyrkkeily tuntuu, mutta todellakin viisasta ettei mua sinne vielä päästetty.  Kuntonyrkkeilytunneilta on haettava ensin tekniikkaa ja voimaa, ennen kuin voi harjoitella sparrausta vastustajan kanssa. Mun toiminta nyrkkeilykehässä näyttäisi varmaan samalta kuin legendaarisen Tekken-pelin hahmolta, jolla energiat on päässy loppumaan, jota ohjaa joku lapsi hakkaamalla kaikkia ohjaimien nappeja yhtäaikaa. Järjetöntä huitomista ilman tehoja ja turpaan tulee hyvin äkkiä.

 

Samalla kuntonyrkkeily tunnilla oli kaikenikäisiä miehiä ja naisia, joten oman parin ja päivän haastavuuden voi valita parin koon ja taidon mukaan. Puolentoista tunnin setissä tehtiin öämmittelyn jälkeen tekniikka harjoituksia, jotka ensikertalaisen korvin kuullostivat heprealta.  Vasen suora, oikea suora, etukoukku. Tekniikat lyödään aina ensin vasemmalla kädellä ja sarjan jälkeen vaihdetaan lyöjää, jolloin toinen ottaa hanskoilla lyönnit vastaan. Enkä todellakaan muistanut suojata toisella kädellä kun toisella löin. Lyöntien vastaanotto on muuten super rankkaa ja hartiat sekä yläselkä sai nyrkkeilyssä ihan uudenlaista ärsykettä.

 

Mun mentorina toiminut Sanna Lappalainen kertoi, että on toimistotyöntekijänä päässyt hartiapäänsäryistä kokonaan eroon nyrkkeilyn aloittamisen jälkeen.

Tekniikka pätkissä pahinta mulle oli muistitreeni, kun samaan aikaan piti muistaa millä lyönneillä lyödään, liikuttaa jalkoja ja laskea lyöntejä. Surullisen kuuluisa : suoria 2+4+6+8+10 päätty mun osalta aina siihen, että löin aina neljä kun piti lyödä 8. Ei riittänyt muistikapasiteetti laskea viiteen. Tekniikassa lyöntejä piti löydä myös vastustaja kroppaan ja voin kertoa, että löin kuin tyttö. 

Tekniikkapätkän jälkeen otettiin intervallityyppinen rutistus välineillä ja säkkiävastaan. Hyppynarulla hyppiminen ei ollutkaan niin helppoa kuin penskana (max 2 putkeen ja jalat solmussa) ja en ois ikinä uskonut että suorat lyönnit säkkiin 10s + 20s + 30s vastaavilla palatuksilla on niin raskas kuin miltä se tuntui! Pitkät oli sekunnit, kuten videolta näkyy. Loppuun vielä vatsalihaksille loppuhapot ja sanoisin, että hyvä, hauska ja raskas treenimuoto. Mukavaa oli myös, että porukassa oli sekä miehiä, että naisia ja kaikki saivat treenin tehtyä omalla tehokkuudellaan.

Jos kisailla haluaa kannattaa ensin käydä kuntonyrkkeilyssä, hioa tekniikkaa ja pikkuhiljaa sparraamisen kautta siirtyä kilpailulisenssien ostoon ja kisaamiseen. Mulle ahaa-elämys nyrkkeilytunneilla oli energiansäästön näkökulma, josta sain noottia aina kun väistin liian kaukaa. Energiaa menee hukkaan liian isoissa liikkeissä ja kaikki väistöt tehdään minimi-liikkeillä, hanska päänahkaa hipoen. Vaikka kuntonyrkkeily harrastettaisiin vain kuntoilumuotona, tehdään asioita aina pitäen paras mahdollinen toiminta kehässä. Oma reaktio oli lyönnin tullessa väistää toiselle puolelle salia ja juosta karkuun.

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: kuntoilumuodossaan muistia, kepeää liikkumista, ranteiden ja rystysten kestävyyttä.  
  • Keskisyke: 140 (1,5h)
  • Hinta: Suhteellisen edullisilla kustannuksilla pääsee harrastamaan. Boxing Jyväskylässä ohjattuja tunteja 4/vko ja puolenvuoden hinta 80€/ 50€ (opisk.). Nyrkkeilyhanskoja sai lainaksi ja sisäpelikengillä pärjäsi. Jos haluaa panostaa saa omat hanskat 50€ ylöspäin ja kevyet nyrkkeilykengät voi tilata netistä 20-30€ hintaan. 
  • Parasta:  Haastavat sarjat ja uusi ärsyke vie ajatukset pois normiradoilta. Reagoida pitää myös toisen tekemiseen!
  • Pahinta: Joka lyöntiin on pakko keskittyä, koska ajatukseton mäiskiminen ranteet väärässä asennossa rupeaa nopeasti koskemaan. 
  • Kenelle: Jokainen voi määrittää treenin kovuuden itse, mutta tässä lajissa jokainen saa varmasti hien pintaan, kovan treenin ja hyvän mielen. Sopii rennosta tekemisen meiningistä nauttiville!
  • Ranking: Ei mun geenit ihan suoraan tuohon nyrkkeilyyn kyllä käynyt (tyttö-lyöminen, tekee mieli juosta karkuun kun toinen lyö ja en osaa laskea viiteen asti), mut kuntourheiluna hauska muoto!

Kommentit (2)

Nyrkkeilijä

Aika rasittavaa ja vähättelevää tuo "lyön kuin tyttö", "tyttö-lyöminen". Itse olen tyttö, kisaan nyrkkeilyssä ja lyön niin että hampaat tippuu. Älä käytä sukupuoltani kertoaksesi kuinka surkeesti lyöt.

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Kiitos kommentista nyrkkeilijä! Tärkeä pointti, jota varmasti en ole miettinyt tätä kirjoittaessani. Myöhemmin lajikokeiluissa opinkin, esim. brasilialaisen jiu-jitsun tiimoilta, miten naisten porukat on käyttää tota "Fight like a girl"-mottoa juuri sillä ajatuksella, että vedetään ehdottoman täysiä ja todellakin kovaa. Kiitos hyvästä pointista!

Silja

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat