Kirjoitukset avainsanalla ampumahiihto

Ampumahiihto on talviurheilulaji, jossa on yhdistetty maastohiihto ja ammunta.

Ampumahiihdon MM-kilpailut on parhaillaan menossa ja me saadaan taas kannustaa Kaisa Mäkäräistä ja Mari Laukkasta parhaisiin mahdollisiin suoritukseen. Ampumahiihto on itselle yks niistä lajeista, joista on ollu helppo huudella sohvalta, että ei ne perhana taaskaan osu ja kyllä jos minäkin tuossa olisin, niin nopeammin ampuisin! Sain omiin kannustuspuheisiin vähän lisää perspektiiviä Märäkäisen kotiladuilta Kontiolahden ampumahiihtostadionilla lajikokeilussa ja eihän se nyt ihan niin helppoa ollutkaan...

Kokeilun järjesti hiihtotalli FullFit Trainingin perustaja ja manageri Kristian Sotti sekä tallin maajoukkueurheilija Ahti Toivanen. Kristian käytti mua ensin sisähallissa tutustuttamassa ekoaseen kautta ampumisen perustekniikkaan, ennen kuin mut uskallettiin päästää stadionilla oikean aseen varteen, jossa Ahti taas kerto enemmän lajista ja pääsin todenteolla lajia kokeilemaan.

 

Rapsakassa pakkasessa opin kaikkea tosi siistiä niinku lippaan vaihtamisen, lataamisen ja tähtäämisen, mutta valitettavasti osumista en oppinut. Vaikka ase oli mulle liian pitkä,  sain helpotuksia makuuammuntaan tuen ja isompien taulujen muodossa, mutta silti oli muuten kaukana ja pieniä ne täplät! 

Muutaman makuuammuntakierroksen jälkeen kokeiltiin myös pystyammunnan tekniikkaa ja sehän nyt ei sit ollut sinnepäinkään. Ensinnäkin en meinannut jaksaa pidellä sitä asetta oikeassa asennossa ja tähtäys oli meinigillä silmät kiinni ja sinne päin. Kerran sain jopa täplän alas, mutta muuten kolisi peltiin tai naapurin tontille. Häikkää oli vaan asennossa, liipaisussa, etuvetodossa, jälkipidossa ja hengityksessä, eli käytännössä kaikessa. Ja tää oli nyt siis ihan rauhallisilla sykkeillä ammuttaessa. Pakkasta oli sen verran reilusti, että välillä käytiin hiihtämässä ja Kristian koitti neuvoa mulle hiihtoon tekniikkaa.

Mulla ei juurikaan aiempaan ampumataustaa ole, enkä voi kehua hiihtotaidoillakaan, joten aikamoista räpeltämistä oli. Toivoin silti pikku haastetta, että pääsisin ampumahiihdon fiilikseen kiinni (ihan niinku ei ois jo tarpeeksi vaikeeta ku mulle annetaan ase käteen ja sukset jalkaan).  Pääsin kokeilemaan miltä kovilla sykkeillä ampuminen tuntuu ja miten paljo ohi ampuminen ottaa päähän jo ihan siitä syystä et saa hiihtää vielä vähän lisää. Homman nimi oli 800m+ makuuammunta(helpotuksilla)+mahdolliset sakkokierrokset+800m+pystyammunta (ei helpotuksia)+ mahdolliset sakkokierrokset+maaliin. Videolta voi katsoa miten meni!

Ampumahiihdon perusidea on jo ihan sick: hiihdä ensin täysillä ja yritä sit ampua tauluihin, ku oot ihan hapoilla. Ei ylipäänsä laji, joka tulisi itselle ekana mieleen. Ampumatekniikkaan auttaa jos osaa rytmittää sen hengitykseen, mut mun hengitystahti oli sen verran reipas tossa hiihdon jälkeisessä ammunnassa et ei ihan onnistunu. Hiihdossa mikään tekniikka ei ole vahvuus ja mun hidaskin hiihtäminen nostaa sykkeet taivaaseen. Kisahommissa kovilla sykkeillä on kuitenkin pakko tulla toimeen: Ahdilla syke on hiihdon aikana 175 yläpuolella ja ampumapaikalle se passataan suurinpiirtein sen alle... 

Suosittelen kokeilemaan vaikka sellaisen painavan ja pitkän kepin pitämistä kädessä, kun syke on 175 ja tähtää sillä 50m päässä olevaan 11cm täplään. 

Urheilulehden uusimmassa numerossa oli artikkeli siitä, miten ampumahiihto voisi saada nostetta, lisää urheilijoita ja menestystä, koska nyt harrastamiseen paikkoja on tosi vähän ja monesti lajiin päätyy perheen tai tuttujen kautta. Laji ei oo kyllä oo mikään helpoin ja aloittelijaystävällisin mun tähän mennessä kokeilemista jutuista, vaikka seuroilta kysymällä kokeilemaan varmasti pääsee ja aseen saa silloin lainaan. Kestävyys ja taitolajin yhdistelmänä harjoittelu on kuitenkin aloitettava nuorena ja harjoitustunnit ovat määrällisesti aivan sairaita jos haluaa pärjätä. Silloin puhutaan huippuhiihtäjän hiihtoharjoitusmääristä ja siihen lisäksi päälle huippuampujan ampumaharjoitustunnit. Aloittelijallakin lajin ottaminen nollasta haltuun on kovan treenin takana. 

Tähän mennessä fyysisesti ja henkisesti haastavin lajikokeilu, mutta toisaalta haastetta ainakin riittää, mulle vaan vähän liikaa!  Ampuminen oli hauskaa ja ruuti tuoksuu hyvältä, mut miksi hiihtäminen on niin rankkaa? Kisaamisessa piilee varmasti tämän lajin sykähdyttävyys, sillä kisassa voi tapahtua mitä vaan ja henkisen kantin kestäminen on mun mielestä ainakin kisojen mielenkiintoisin seurattava.

 

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: Mielen ja kehon hallintaa, rauhallisuutta ja toisaalta taas tosi kovaa vauhtia ja kestävyyttä hiihtoon. Harjoittelu vaatii pitkäjänteisyyttä. 
  • Keskisyke: 173 (kisasimulaatiossa), 139 (1,5h, josta suurin osa ammuntaa)
  • Hinta: Varusteiden uutuudesta riippuen hinnat kilpailuissa käytettäviin maksaa useamman tonnin. Ase voi uutena maksaa jopa 3000€ (+panokset 1000kpl 150-250€), lisenssit, seuramaksut, sukset käytettyinä 250-300€ (niitä pitää olla kuulema useammat), kilpamonot 500€, sauvat yli 100€. Eli sponsoreita kannattaa kysellä. Aseita saa alussa kuitenkin seuroilta vuokrata, ennen ku omaan investoi.
  • Parasta: Kahden erilaisen ja vaativan lajin yhdistelmä, jossa onnistuminen palkitsee. Nollien ampuminen on kuulema palkistevaa, mutta itse en päässyt tätä kokemaan. Kisaamisen yllätyksellisyys. 
  • Pahinta: Vaatii aikamoista omistautumista lajille ja kisoissa hiihdettäessä välineillä on liian iso merkitys. Hiihtäminen on lisäksi sairaan raskasta. 
  • Kenelle: Yksi niitä lajeja, että jos haluaa pärjätä niin nuorena on aloitettava. Vaatii aika paljon alkupanostuksia, niin ei maailman aloittelija ystävällisin. Muutenhan laji sopii kaikille, jotka vaan aseen kanssa uskaltaa päästää vapaaksi. Sinänsä lajihan ois aivan sairaanhauska myös rennompana sunnuntaiversiona vaikka niin, että matka oisi lyhyempi ja aseet aina ampumapaikalla niinkuin junioireilla. Sellaiseen lähtisin heti! 
  • Ranking: Pikkusein turhan haastava ja raskas laji, että oisin itse innostunut harjoittelemaan, mutta lupaan lempeämmät kommentit kun kannustan Mäkäräistä telkkarin äärellä sipsikulho kädessä! 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat