Kirjoitukset avainsanalla upperbody

Kävin testailemassa pumppi- kahvakuula ja upperbody-tunteja Jyväskylän yliopistoliikunnan ryhmäliikuntatunneilla. Tunneilla tarkoituksena on rasittaa lihaksia lisäpainoilla tekemällä ohjaajan ohjeiden mukaisesti liikkeitä joko musiikin tahtiin tai aikaa vastaan. Pumpissa saman biisin aikana tehdään vähän vaihdellen esim. kahta liikettä (lyhyt maastaveto ja soutu) tai yhtä liikettä vaihdellen nopeutta. Mulla ei ollut aikasempaa kokemusta ryhmäliikuntatunneista ja vaikka liikunta tausta on monipuolinen, niin tuli sellainen olo että pitäisi käydä jossain yksin opettelemassa ennen ku menee tunneille sekoilemaan. 

Eikä muuten yhtään lähteny mulle nää hommat.

Jos nyt joku ei ole käynyt, niin kerron mikä on homman nimi, mut ilmeisesti oon itse ainoa, joka ei aikaisemmin ole ryhmäliikuntatunteja harrastanut. Jujusta saa helposti kiinni: Saliin mentäessä suurin osa yrittää painojensa ja mattonsa kanssa tunkea takariviin, ettei vaan kukaan näe sun takaa millä painoilla teet ja teetkö tasan siihen tahtiin kun piti. Selkeesti vaan kovakuntosimmat mimmit ja jätkät uskaltautuu noissa eturiviin. Tää sama järjestys pätee muuten kaikilla ryhmäliikuntatunneilla mitä oon käyny kokeilemassa ja oonkin oppinut, että takariviin halutessa pitää olla ajoissa. 

Pumppitangolla tehtäessä ohjaaja saattaa ohjeistaa jokaiseen biisiin ehdotuspainoja laitettavaksi tankoon, mut mie tietty katoin niistä mitä painoja mun ympärillä jengillä oli. Välillä koitin laittaa vähän enemmän, mut tää taktiikka kostautui, kun en tajunnu et pumppausta tehdään oikeesti KOKO biisi. Jos pitää tehdä musan tahtiin (1,2 ylös,  3,4 alas, ja jousta, jousta, jousta,jousta, 1 nopee ylös, 2,3,4 hitaasti alas,  jousta ) niin tuntuu et tää kidutus ei lopu ikinä. Kun musa ei vielä itselle natsaa, niin avot! Verenpaine nousee pelkästään ärsytyksestä.

Ekakertalaisena aivotkin tuli sen verran jälkijunassa, et mun painot oli ylhäällä kun kaikilla muilla alhaalla. Tahti ja tatsi on tunneilla aika kova ja ryhmäpaineen vallitessa yrittää tykittää samaan tahtiin kun kaikki muutkin. Käytännössä aina mulla oli liian vähän tai liian paljon painoa tangossa. Tykkään ite tehdä sarjat väsymykseen asti, mut myös ihan sairaasti ärsyttää jos ei jaksa biisiä loppuun. En tykkää myöskään siitä fiiliksestä, et tehdään kaikki samaa mut yksin. Järjetöntä touhua. 

 

Kahvakuulassa oli mukavempaa ku sulla on mukana pienempi ja isompi kuula ja ohjaaja antaa vinkkiä niiden välillä vaihtamiseen. Tunnilla tykkäsin myös siitä, että töitä tehtiin aikaa vastaan ja vaikka teki vähemmän toistoja niin sai tehdä isommalla painolla. Myös liikkeet oli kokonaisvaltaisemmin koko kehoa kuormittavia, joka ainakin mulle on plussaa. Myös kropassa nää liikkeet tuntu monipuolisemmin treenin jälkeisinä päivänä. Kahvakuulassa musiikki myös oli enempi vaan taustafiilistä tuomassa.

Jos sanoin sitä, et kuntosali on tylsää niin tää ei lähe ollenkaan. Onhan se helppoa tehdä sitä mitä toinen käskee, mut mulle omat musat, omat painot ja omat toistomäärät tuntuu todella paljon mukavammalta kuin nää ryhmäliikunta vaihtoehdot. Koen myös, että kehityn enemmän kun keskityn siihen liikkeeseen ja suoritukseen rauhassa, enkä koita sykkiä vaan täysillä muiden mukana. Tykkään enemmän tehdä joko yksin tai sit oikeasti porukassa hommia, tälläinen välimuoto ei sytytä yhtään. En myöskään yhtään haluaisi mennä tällaisille tunneille jos pohjalla ei olisi mitään liikunta taustaa. Ei oo mun mielestä aloittelija ystävällistä.

 

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: Jonkun näköisen lihaskunnon pohjalle, hyvän itsetunnon jos joutuu eturiviin.
  • Keskisyke: Bodypump ja Upperbody 133, kahvakuula 146. 
  • Hinta: Tunnit kuuluu monen kuntosaliryhmän kk-maksuun, mut varmaankin sen 25€-70€kk maksaa sellaisen kuntoklubin kortti. Korkeakoulun ryhmäliikuntatarra maksaa 40€/6kk. 
  • Parasta: Ryhmäpaine pakottaa tekemään töitä ja lisäämään painoja, hyvä musa saattaa tsempata tekemään sarjat loppuun. Ohjaajan kannustus. 
  • Pahinta: Liian suuret tai liian pienet painot, kateus (se kun muut jaksaa tehdä isommilla painoilla), huono musa, yksipuolinen treeni. 
  • Kenelle: Niille, keitä kuntosalilla käyminen ja sen itsenäisyys ei kiehdo, mutta jotka haluaa lihaksia muokata.
  • Ranking: Hyi,hyi. Viimeiseksi menee. Kahvakuula tosi paljon kuitenkin vielä mukavempaa kuin noi pumpit. 

Kommentit (4)

KK

Ei kannattaisi tuomita yhden käynnin perusteella.Aina ekan tunnilla tuntuu että olisi pihalla kuin lumiukko😀Muutaman kerran kun käy niin tietää jo liikkeet ja sopivat painot noin rupeaa tunnista saamaan jo täydet tehot irti.Ja riippuu myös hirmusti ohjaajasta millainen tunti on ,vaikka samaa ohjelmaa vetäisivät .

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

KK,

olet ihan oikeassa, että yhden kerran jälkeen on melko vaikeaa antaa mitään hirmu syvällistä analyysiä lajista ja kokeneemmat ystävät ovat kertoneet, että ohjaajalla on tosi iso merkitys. Fiilikset tuleekin moneen lajiin aina lyhyen kokeilun perusteella ja oikeasti vasta myöhemmin osaa sanoa enemmän lajista ja sen hyvistä, että huonoista puolista. En voi sanoa, että tasapuolisesti siis kaikkea arvioin, sillä joistain lajeista on takana enemmän kokemusta kuin toisista. Perustelen tätä mielipidettäni ihan puhtaasti sillä fiiliksellä millainen olo itsellä lajia kokeillessa tulee. Moneen lajiin kyselenkin jo kokeillessa harrastajilta lajin viehätyksestä ja tykkään, että myös tähän saan kommenttia. Kiitos :)

ElLa

Mä taas tykkään Bodypumpista, kun siinä on pakko tehdä koko kroppa, ja musiikki soi kovalla :D Toki musiikki vaikuttaa, mutta yleensä on ollut hyvää. Painoja ei tosiaan kannata kilpailumielessä laittaa liikaa ;) Pari kertaa kun käy niin oppii mitä jaksaa. Itse teen välillä eri tavalla, jos esim polvi ei kestä jotain liikettä. :)

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Moi ja kiitos kommentista. Anteeksi, että näin hitaasti vastailen. Mulla aloittelijana täällä blogimaailmassakin on paljon opeteltavaa ja kommentit on menny ihan ohi! Musiikki oli myös mun mielestä paras osa treeniä ja hyvän biisin tahdissa se pumppailukaan ei ollu niin paha. Mä en oo oikein saanu eroteltua omasta kokemuksesta että mikä siinä pumpissa iski omaan ärsytyshermoon niin pahasti, mutta mielummin teen koko kropan treenin omaan tahtiin ja omaan musiikkiin kuin rivissä muiden kanssa samaa tahtia. Vaikka itseasiassa nyt mun uusi rakkaus on noi kehonpainotreenit, joista tulossa tekstiä tällä viikolla :)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat