Kirjoitukset avainsanalla 100lajia

Otetaan vielä yksi helppo liikuntalaji ennen itsensä haastamista uusilla jutuilla. Tän ja ensiviikon aikana tulossa on lajiesittelyitä ja juttuja ainakin paritanssista ja jousiammunnasta... 

LAJIKUVAUS: "Pyöräily tarkoittaa polkupyörän käyttämistä kulkuneuvona liikenteessä, huvi- ja retkiajelussa tai kilpaurheilussa.  Pyöräily on nopea ja tehokas liikennemuoto erityisesti lyhyillä ja keskipitkillä matkoilla. Moottoriliikenteeseen verrattuna pyöräilyllä on lukuisia etuja, kuten pienempi tilavaatimus (pysäköinnissä ja ruuhkissa), olemattomat suorat ympäristöpäästöt ja meluhaitat sekä positiiviset terveysvaikutukset pyöräilijöihin itseensä (Wikipedia)".

 

OMAT FIILIKSET: Näitä positiivisia terveysvaikutuksia on pelkästään jo se ettei menetä hermoja jonotellessa aamuruuhkissa, mut myös ulkoilun määrä ja hyvä aerobinen treeni. Asun noin 3km Jyväskylän keskustasta ja kuljen pääsääntöisesti pyörällä paikasta toiseen. Yritin tällä viikolla mennä kerran myös bussilla keskustaan, mutta vajaan puolentunnin odottelun jälkeen hylkäsin bussin vaihtoehtona, kipitin kotiin hakemaan pyörän ja polkasin keskustaan ennätysajassa mekko päällä ja korkkarit jalassa. Se siitä tyylikkäänä teatteriin menosta! Hirvee hiki vielä tunti perille päästystä.

 

Jyväskylässä pyörä on oman kokemukseni mukaan omaa autoa ja paikallisliikennettä nopeampi ja helpompi kulkuväline. Bussilla mun matka koululle kestää n.45 minuuttia rippuen ruuhkista ja kävelynopeudesta kun bussilinjat ei vie koululle asti. Autoa en saa parkkiin ikinä minnekään ja sekin on sitäpaitsi nyt rikki. Pyörällä aikaa koululle menee keskimäärin 20min. Pelkästään arkiviikolla mulla on pyöräilykilsoja kertynyt kasaan 50km.

 

Haittapuoli Jyväskylässä on pyöräilijöiden terveyden riskialttius autoliikenteen seassa, sillä ikävä kyllä kaupungissa ei tunnu vallitsevan yhteisymmärrys autoilijoiden ja pyöräilijöiden välillä. Tässä on omasta mielestä peiliin katsomista molemmilla osapuolilla, mutta pyöräilijä heikommilla peltikuorilla varustettuna on fyysisesti suuremmassa riskissä. Mä oon alkanut arvostaa omaa henkeäni niin paljon, et pyöräilen aina kypärä päässä ja oon hankkinut pyörään valon. Sen verran huonosti kuitenkin arvostan, et pyöräilen tuolla talvijäätiköllä ilman nastarenkaita. Noh... Ainakin tasapaino ja paineensietokyky kehittyy.

 

KATEGORIA: Hyötyliikunta (kesällä käydään kokeilemassa sit katupyöräilyä ja maastopyöräilyä)

KESKISYKE: 130 (20min) (keskisyke oli 146 tyhjillä renkailla eli laski huomattavasti kun viitsin pumpata renkaisiin taas ilmaa...)

MITÄ OMINAISUUKSIA HARRASTUS VAATII: viitsimistä lähteä pyöräilemään, talvella myös tasapainoa. Taitoa pukeutua oikein (yleensä aina tulee kuuma ja järjetön soija).

HARRASTUKSEN HINTA: Edullinen. Pyörä on suht kallis kertaostos, mutta peruspyörän käytettynä voi löytää jopa 50 euron hintaan. Itse haaveilen hyvästä pyörästä, mutta mummomankeleilla on vedetty. Muista myös pyöräilykypärä, valo, pyöränpumppu ja suosittelen niitä talvirenkaita kaikille talvella pyörällä liikkuville. 

PARASTA LAJISSA: Raitis ulkoilma, kiireetön fiilistely, huomaamatta tapahtuva kunnon kehitys. 

PAHINTA LAJISSA: Hengenvaarallisuus (hullu pyöräilijä eli minä, hullut autoilijat ja jäiset tiet), vastatuuleen pyöräily, järkyttävä jälkihiki AINA.

KENELLE SOPII: Kaikille pyörällä pystyssä pysyville. Aina voi mennä omaan tahtiin ja ylämäet saa mun mielestä taluttaa jos huvittaa.  

RANKING: 1/100. Ykköslaji tähänastisista. On vaan niin näppärä tapa liikkua ja kuntoliikuntana huomaamattoman tehokas. Ja se on aina parasta!

Kommentit (0)

LAJIKUVAUS: "Kuntosali on paikka, jossa perinteisesti voimailulajien urheilijat ovat harjoitelleet. Nykyään kuntosaliharjoittelu kuuluu voimailijoiden lisäksi myös lähes kaikkien muidenkin urheilijoiden harjoitusohjelmaan ja on myös suosittu harrastus tavallisten kuntoilijoiden keskuudessa. (Wikipedia).

 

 

OMAT FIILIKSET: Mulla on nyt vuoden verran ollut oikeasti kuntosalikortti, jossa oon käynyt enemmän ja vähemmän epäsäännöllisesti jumppaamassa. Nyt nimenomaa puhun kuntosalilla käymisestä urheilumuotona, jonka tarkoituksena on kohottaa lihaskuntoa, painonnostoa käyn kokeilee myöhemmin. Tähän kuntosalilla käymiseen mie en oo kyllä oikein syttynyt. Vaikka fitnessurheilu on nyt huippusuosittua ja trendikästä on käydä salilla pumppaamassa, niin mä en pelkästään oman ulkomuodon tai lihaksen suorituskyvyn takia jaksa käydä säännöllisesti salilla. 

 

Tän salilla käymisen oon oppinut kanssa vasta viimevuosina. Nyt esitän siellä jo todella kokenutta ja meenkin aina vapaiden painojen puolelle, koska on niin pro... Olisittepa nähneet mut kuusivuotta sitten kun sekoilin salilla jokaisen laitteen kanssa jotain ja en ymmärtänyt vielä sarjoista, palautuksista tai oikeastaan mistään mitään. Näytin varmasti peuralta ajovaloissa, mutta koska oon suomalainen, en kysy apua! Tein sit aina vähän aikaa jotain liikettä ja siirryin seuraavaan laitteeseen. Ei varsinaisesti ollut hyötyä siitä jumppailusta...

 

Vaikka omien tulosten paraneminen on motivoivaa, niin joku elementti mulle siitä puuttuu. Fitness-urheiluun taas en syty, koska itselläni ei kestäisi pää ulkonäköön liittyvää vertailua kilpakumppaneiden kanssa. Nyt kuntosali palvelee mua lihaskunnon ylläpitäjänä ja paikkana polven kuntouttamiseen ja peliaikoina sain painoharjoittelulla todella hyvin hermoston aktivoitua ennen pelejä. Mutta suoraan sanottuna taidan irtisanoa sopimuksen salille heti kun polvi on about kunnossa ja siirtyä kohottamaan lihaskuntoa jollain muulla tavalla. Pakko on lihaskunnon nousta muutenkin ku hikisellä salilla muitten kanssa vapaista suorituspaikoista taistellen. 

 

 

TESTATTU: 13.1.2017 (jalkaprässi, etureisi, moottorisaha, hauis, ylätalja, maastaveto, vatsat) 

KESKISYKE: 141 (55min)

MITÄ OMINAISUUKSIA HARRASTUS VAATII: Suunnitelmallisuutta, sitkeyttä ja kärsivällisyyttä pumpata sarjat loppuun. 

HARRASTUKSEN HINTA: Edullinen. Periaatteessa kuntosalikortin hinta palveluista riippuen. Mulla se 19e/kk GoGo:lle. Kaikkeen salihärpäkkeeseen saa kyllä rahaa reilusti menemään jos haluaa. 

PARASTA LAJISSA: Omien tulosten parantaminen, hyvä musiikki kuulokkeista, parhaansa yrittäminen, kaverin kanssa salilla käyminen (voi taas juoruta samalla, mutta toisaalta ei voi kuunnella musiikkia). 

PAHINTA LAJISSA: Pitkät sarjat (toinen sarja aina pahin), väsyneenä pumppailu, äkäiset salikaverit.

KENELLE SOPII: Kärsivällisille suunnitelmallisille tyypeille. Niille jotku toipuu jostain vammasta tai tarvitsee lisäpainoja lihaskunnon kohottamiseen. Myös niille, jotka haluaa kroppansa lihaksistoa ulkonäöllisistä lähtökohdista muokata. 

RANKING: 1/100. Ykköseksi silti heitän tän, koska lenkkeilyn suurena ystävänä teen mielummin mitä tahansa muuta ku lenkkeilen. 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat