Kirjoitukset avainsanalla Painonnosto

Mitkä 10 lajia kiinnosti teitä eniten? Lähdetään tietysti liikkeelle top 10:n viimeisestä ja lähestytään sitä suosituinta. 

Mun omat tavoitteet tänä vuonna oli: 

1. oppia uutta. Check. Kokeilin sataa lajia ja sen lisäksi googletin ja luin ihan hulluna näistä lajeista ja kaikesta siihen liittyvästä. Nyt jos tulisi urheiluvisa näistä lajeista ja säännöistä, niin oisin vahvoilla !

2. löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Check. Pikajuoksun oon jo aloittanut ja toistaiseksi polvi on sietänyt sitä hyvin. Mutta löysin oikeasti vähän liiankin monta hienoa lajia, joita haluaisin jollain tasolla harrastaa. Tässä ensivuoden liikuntalajeja pähkäillessä loppuu sekä rahat, että vuorokaudesta tunnit. 

3.saada sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia. Check. Tästä on tullut itselleni se tärkein tavoite ja niin olen kuullut, että olen saanut ihmisiä innostettua lajeja kokeilemaan. Ja tää on se syy, miksi tätä blogia aloin kirjoittamaan ja oon siitä todella onnellinen. Liikunta ja urheilu on niin paljon enemmän kuin, jotain mitä meidän tulee tehdä pysyäksemme terveenä. Se tarjoaa onnistumisia, haasteita, kasvamista ja tunteita. 

 

 

Mut nyt teidän suosikkien pariin!

 

10. Judo

Ensimmäinen kamppailulaji innostuminen tuli tän lajina myötä ja edelleenkin muistan tästä lajista saamani innostuksen kuin eilisen. Älyttömän monipuolinen ja hieno laji, jossa silti nujutaan kuin viimeistä päivää. Ja kamppailulajeissa oikeasti hienoa on, että saat varmasti itsestäsi kaiken irti, sillä selviytymisvaisto kyllä herää, kun toinen yrittää pitää sua pihtiotteessa. 

 

9. Pikajuoksu

Myös yksi niitä lajeja, joita oon vaan aina halunnut harrastaa, mutta en oikein oo tiennyt, että missä ja miten. Tän lajin löydyttä en malttanut enää odottaa, vaan syksystä lähtien oon treenannut pikajuoksuryhmässä tavoitteena vähintään sillon 30-vuotiaana päästä kisailemaan. 

 

 

8. Agility

Moni ei usko, että tää on mikään laji, mutta lukekaapa tää teksti! Näissä treeneissä mun koira teki kyllä kaiken ihan oikein, mutta mä olin ihan pihalla. Jos mä aloittaisin agilityn, hankkisin sellasen pienen pienen koiran, jonka perässä ehkä miekin pysyisin. 

 

 

7. Brasilialainen Jiu-Jitsu

Näissäkin treeneissä meikäläinen pistettiin kyllä koville. Harvoin oon vaan niin poikki ollut, kuin näissä treeneissä, jossa painittiin, kuristettiin ja kamppailtiin sen mitä jaksettiin. Ja aina kun oli valmis luovuttaa, jaksoi silti aina yhden minuutin taistella. Mahtava laji!

 

 

6. Painonnosto

Moni varmasti ajattelee, ettei uskaltaisi koskaan aloittaa painonnostoa. Tässä lajissa on sellanen vahva testosteronin aromi, mutta ei siellä salilla pakko ole heti ruveta isoilla painoilla tekemään ja tehdessä karjumaan. Suosittelen oikeasti miettimään kuntosalin sijaan painonnoston aloittamista. Törkeän paljon tehokkaampaa ja oikeassa valmennuksessa turvallisempaa!

 

 

5. Kehonpainoharjoittelu 

Tää laji! Kehonpainolla voi tehdä vaikka mitä, harjoittaa koko kroppaa, oppia siistejä temppuja ja päästä todella kovaan kuntoon! Kehonpainoharjoitteet on myös monella tapaa haastavampia kuin lisäpainotreenit, koska näissä ei voi oikein huijata. Näissä mukavinta on, kun asettaa itselleen tavoitteeksi vaikkapa sen pistoolikyykyn ja kun sen saavuttaa! 

 

 

4. Geokätköily

Ilmeisesti on kiinnostanut myös se, miksi geokätköily löytyy viimeiseltä sijalta. Mä en vihaa tätä lajia, vaikka se viimeiseltä sijalta löytyykin. Mun mielestä tää on mielenkiintoista, mutta useata kertaa vuodessa mä en jaksaisi tähän innostua. Mut ehdottomasti laji, joka saa liikkumaan ja käyttämään myös aivonystyröitä. 

 

 

3. Telinevoimistelu

En vaan oisi ikinä uskonut, että näinkin vanhana voisi vielä oppia telinevoimistelua, mutta jälleen kerran lajitesti osoitti asian vääräksi. Tää laji sai mut innostumaan kaiken käsilläseisonnasta, puolivolteista, volteista ja flickeistä. Lähtötasovaatimus on se, että uskaltaa lähteä kokeilemaan. Siitä se lähtee ja todella paljon on mahdollista oppia!

 

 

2. Käsipallo

Tää laji kyllä nopeasti valloitti mun sydämen. Mun lajeja on aiemmin ollut pesäpallo ja salibandy, ja tavallaan käsipallossa on yhdistetty parhaat elementit näistä peleistä. Maalinteko + joukkuepeli + heittäminen. Tää on sellainen laji, jota pitäisi todellakin päästä enemmän harrastamaan. 

 

 

1. Crossfit 

Ylivoimaisesti suosituin lajiteksti, enkä yhtään ihmettele miksi. Monipuolinen ja koukuttava laji, joka omassakin rankingissä ansaitsisi olla korkeammalla. Musta on vuoden aikana tullut kyllä Crossfit-fani, vaikka tätä lajia kävin vaan kokeilemassa ja seuraan useaa tän lajin urheilijan tekemisiä. Kovia tyyppejä! Koukuttavuus perustuu siihen, miten helposti tässä lajissa näkee kehittyvänsä. Suosittelen!

 

Huikea vuosi takana! Seuraavasta tulee varmasti vielä parempi!

Positiivinen mindset on oikeasti yks tärkeimpiä asioita elämässä. Mä yritän muistaa joka päivä sanoa itselleni, että tää päivä voi olla mun elämäni paras päivä. Ja toisaalta sanon myös, että tyytyväisyys tappaa kehityksen. Näillä kohti vuotta 2018. 

 

 

 

Kommentit (0)

Painonnosto on ollut kanssa aikamoinen mysteeri, ennen kuin pääsin Harjun Woiman punttikouluun tutustumaan olympialajeihin työntöön ja tempaukseen. Crossfitin myötä painonnosto on myös nostanut profiiliaan suosittuna lajina, varsinkin naisten keskuudessa, joten mahtavaa oli päästä kokeilemaan millaista painonnostotreeneissä on ja mikä siinä koukuttaa. Valmentajana Harjun Woimalla on myös ihan suhteellisen pätevä Tomi Puurunen, joka toimii mm. miesten painonoston maajoukkueen valmentajana. 

Painonnosto on urheilumuoto, jossa kilpailija pyrkii kahdella kädellä nostamaan mahdollisimman painavan tangon levypainoineen ylös suorille käsille. Kilpailussa nostot tehdään kahdella eri tekniikalla temmaten ja työntäen. Voittaja on suurimman yhteistuloksen nostanut.

 

Puurusen punttkoulussa treenataan kaksi kertaa viikossa oikeita nostotekniikoita sekä tempaukseen, että työntöön. Porukkaa treeneissä käy kaiken ikäisestä monen tasoiseen, mutta homma pysyy rentona, vaikka kunnolla pistetään tekemään. Treeniporukan oma motto taisi olla letkautus: "Täällä saat uusia ystäviä ja rantakunnon". Ainakin se oma mielikuva painonnoston jäpitysmeiningistä ja hauiksen ympärysmitan vertailusta haihtui ja tilaille tuli painonnostajan huikeat vaatimukset liikkuvuudelle, räjähtävyydelle, tekniikalle ja ketteryydelle. Tekniikka varsinkin on niin järkyttävän herkkä pienillekin virheille, sillä tasapainon ollessa pikkuisen liian edessä tai takana, paino ei vaan nouse. 

Treenit Harjun Woimalla alkaa aina piinallisella keppijumpalla, jossa keppi niskantakana, kädet suorana päänpäällä otetaan peukaloista kiinni ja mennään kyykkyyn. Ihan niinkun se kyykyssä oleminen ei ois jo tarpeeksi vaikeeta, niin kyykyssä lähdetään kävelemään ympyrää eteen ja taaksepäin, nitkutellaan polvia maahan, seisotaan yhdellä jalalla ja tehdään kasakkahyppyjä. Kaaduin ihan muutaman kerran selälleen permannolle kesken treenien. Keppipiinan jälkeen hiotaan liikeratoja kuntoon levytangon kanssa, naisilla kevyemmän 15kg tangon ja miehilä 20kg. Kymmenen kertaa kaikkea mahdollista etukyykystä takakyykyn kaikkiin variaatioihin, tempauksen erimuotoihin  ja rinnallevetoon. 

Alkulämpöjen jälkeen alkaa teknikkareeni päivän teeman mukaan. Tekniikkaa lähdetään hakemaan aina pienistä palasista hakemaan kohti oikeaa kokonaista suoritusta. Tempauksessa esimerkiksi ensin vain polveen asti nostamalla, sitten reisien puoliväliin ja sitten hartiavetoon saakka. Pareittain tehdessä palautukset pysyy hyvinä, eikä tekniikkaa harjoitella koskaan liian suurilla painoilla. Aina lähdetään siitä, että tekniikka pysyy turvallisena ja toistomäärät painoihin nähden on maltilliset, mutta kuitenkin kuormittavat. Mutta siihen tekniikan hiontaan tulee koko ajan palautettaa: Silja tee hitaammin, Silja rauhassa, Silja paino päkiöille, Silja älä nosta käsillä, Silja sitä ja tätä... Jatkuvasta ohjeistuksesta huolimatta on parasta, että palautetta saa tekemisestä koko ajan, koska itsellä ei koskaan ole mitään käsitystä siitä mikä hommassa menee pieleen. Tekniikka harjoituksen jälkeen tehdään vielä yleensä voimakestävyyteen tähtäävä sarja painoilla ja yleensä vielä piinataan keskivartaloa "pikku" treeneillä. Jos ei enää peruslankutus tunnu niin, kokeileppa tätä treeniä: lankkuja lisäpainoilla!

 

Osa ryhmästä on jo pidemmällä, jolloin omia ennätyksiä on mukava päästä koettamaan. Huikea fiilis, kun porukka hiljentyy jauhamisesta katsomaan ja kannustamaan, kun joku porukasta lähtee yrittämään omaa ennätystään. Ensin hiljaisuus, tangon takana energian kerääminen, asennon hakeminen sekä tyhjä katse eteenpäin. Sen jälkeen kaiken energian iskeminen tankoon ja joko onnistunut suoritus tai muutama kirosana. Energiakenttä painonnostossa on kuitenkin silmin nähtävissä! Tsekatkaapa Milko Tokolan Olympianostot tempaus ja työntö:  keskittyminen, tuuletus ja pyörtyminen noston jälkeen!

 

Painonnosto on painoluokkalaji, jossa voi kilpailla olympiatasolta seniorisarjoihin. Jos nyt aatellaan, niin mie pystyisin pikku painonpudotuksen jälkeen kilpailemaan 63kg sarjassa, mutta viimeksi SM-kisoissa sen luokan naisten paras tempaisi 87kg ja työnsi 104kg.  Suomenennätyksen siinä painoluokassa teki juuri EM-kisoissa Anni Vuohijoki tuloksella 90+111= 201. Kiinalaisella Wengillä taas on maailmanennätys tuloksella 115+147=261. Vielä on matkaa, kun meikäläisen tempaus kovimmillaan oli 32,5 kg ja työnnössä menisi varmaan about 40kg :D . Koutsi Puurunen kuitenkin lupasi, että vuodessa määrätietoisella harjoittelulla voi kehittyä paljonkin, kunhan vaan tekniikat saa hiottua kuntoon. 

  • Mitä kehittää: Koko kropan voimaa, mutta varsinkin keskivartalo ja jalat saavat ytyä. Ketteryyttä, liikkuvuutta ja nopeutta. 
  • Parasta: Tekniikan kehittyminen ja oma ennätys. Ekaa kertaa kun menee kokeilemaan, niin ai että ku aina tulee ennätys :D
  • Pahinta: Tekniikan hankaaminen ilman kehittymistä. 
  • Hinta: Ei päätä huimaa, kun kausimaksu 100€ (syksy tai kevät) sisältää Open Gymin, kuntopainin, punttikoulun ja crossfitin. Painonnostokengät oisi lajiin ehdottoman hyvä satsaus ja ne saa 100€ ylöspäin hankittua. 
  • Kenelle: Tiesittekö, että painonnostoon on painoluokkien lisäksi seniorisarjassa ikäluokat +80 ikävuoteen. Junnusarjat löytyy myös, joten ikä ei ole este. Liikkuvuus kehittyy, vaikka huonommallakin lähtisi, joten jos vaan nivelet kestää , lajia voi harrastaa kuka vaan!
  • Oma ranking: Hauskaa hommaa, kun ainakin alussa kehitystä tapahtuu nopeasti. Mulla motivaatio harrastaa painonnostoa tulisi kuitenkin vaan mahdollisuudella päästä joskus kilpailemaan, joten pitäisikö tässäkin tähdätä siihen +35 vuotiaiden masters-sarjaan? Harjun Woimalla ainakin on aidosti niin mukava meno, että siellä olisi mukava painonnostoa käydä treenailemassa! 
  • Seuraa: Anni Vuohijokea ja Milko Tokolaa

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat