Aitajuoksu on lajina sellainen, että ei ihan ensimmäisenä tuu haaveiltua, että mie haluisin kyllä olla aitajuoksija. Sitä kun ei ainakaan omina kouluaikoina tullut liikuntatunneilla vastaan, vaan sitä pitäisi just vartavasten lähteä kokeilemaan. Nyt kun kehaisen, että suvussa on kuitenkin ollut SM-tason pika-aitureita, niin voin myös kertoa, etteivät geenit eivät ole siirtyneet minulle. Aitajuoksua on tosi kiva kattoa, sillä siinä jos missä sattuu ja tapahtuu tosi paljon. Tykkään myös tosi paljon tehdä aitakävelyitä ja aitahyppyjä muiden treenien osana, mutta tähän asti on ollut täysi mysteeri miten aidat tulisi juostessa ylittää. JKU:n yleisurheilukoulussa päästiin nyt tutustumaan tähänkin taitoon!

Koska kyseessä kuitenkin on myös juoksulaji, tehtiin lajiharjoituksen pohjalle samanlaisia dynaamisen liikkuvuuden harjoituksia ja koordinaatiotrillejä kuin pikajuoksussakin. Mua näiden tekeminen auttaa oikeesti tosi paljon siihen, että on valmiimpi juoksemaan kovaa ilman, että joka paikkaa pahasti kiristää. Niiden jälkeen päästiin sitten aitojen kimppuun ja aitakävelyiden pariin. Aitureiden käyttämät kävelyt, juoksut ja hypyt ovat monessa muussakin lajissa käytössä keskivartalon ja jalkojen aktivoinnin ja liikkuvuuden avaajina. Mulla itella ainakin on haastetta saada lonkat liikkumaan edes sen verran, että matalan aidan ylittäminen juoksussa olisi mahdollista.

Vaikka kävelyitä on tarkoitus tehdä rauhallisesti, on ne mulle todella raskaita liikkeitä. Kun yrität nostaa toista jalkaa kippaamatta kylkeä ihan totaalisesti ruttuun ja päästämättä lantiota notkolle, niin jo muutaman aidan jälkeen palauttelee mielellään. Yksi juttu, mistä tykkään tosi paljon yleisurheilussa on, että suoritustekniikat pyritään pitämään mahdollisimman puhtaina. Mielummin siis vähemmän ja puhtaita toistoja, kuin enemmän paskalla tekniikalla. Monesti joukkueurheilussa on vaan tottunut tekemään yhtä paljon kuin muutkin tekee, vaikka toteutus olisi ollut mitä sattuu. Nyt taas tehdään rauhallisesti, pyrkien löytämään ne oikeat kohdat jonne aktivaatio ottaa. Näitä tehdessä on muuten tosi kiva huomata, miten pikkuhiljaa sieltä ne liikelaajuudet alkaa kasvamaan!

Kävelyiden jälkeen uskallettiin tehdä jo erilaisia aitahyppyjä ja ruveta hakemaan sitä oikeaa suoritustekniikkaa. Aitajuoksussahan se etujalka menee aidan yli suorana ja toinen jalka tulee taas sivukautta yli. Oikeasti-oikeasti sen aidan yli pyritään juoksemaan (eikä hyppäämään) mahdollisimman sulavasti, mutta ne aidat tuntuu olevan ihan järkyttävän korkeita. Kun vielä päiviteltiin sitä aidan kauheaa korkeutta, joka naisilla on n.84cm ja miehillä n.106cm (ota mittanauha ja kokeile huvikses miten korkeita ne aidat on), niin selvisi et se vielä suurempi haaste naisilla varsinkin on se aitojen väli. Kun 100m matkalla aidat tulee 8,5m päähän toisistaan, se väli pitää päästä kolmella askeleella. Eli kun tuut aidalta vaikka oikeella alas, niin vasen, oikea, vasen ja uusi loikka. Siinä ois pitänyt mennä sit 8,5 metriä. Juu....

Miehillä aitojen väli taas on n. 9,5 metriä, joka myös mennään kolmella askeleella. Niillä se aitakin on suurinpiirtein yhtä korkea kuin mun korkeushyppy ennätys. Sit kun sekään ei vielä haasteeksi riitä, niin kisoissa niissä aidoissa on painot, jotka tekevät aidasta noin 10kg painoisen. Se ei ihan pikku hipaisusta siis kaadu, eli oikeasti varmasti sattuu jos niihin pää edellä tulet. Pika-aidoissa sun on oikeasti oltava myös todella -todella- nopea. Ei voi siis sanoa, että hitaista 100m juoksijoista tulisi hyviä 100m aitureita. Videolta voi kurkata ajasta 1.45 eteenpäin naisten aitajuoksua, samalla kun mietit sitä korkeeta ja painavaa aitaa, 8,5m väliä sekä oikeaa aitomistekniikkaa...

 

Varsinainen juoksutreeni tehtiin ensin tosi matalilla aidoilla ja sit vähän korkeammilla heiluriaidoilla. Sen jälkeen vasta kokeiltiin "oikeita" aitoja, mut nekin taisi olla vielä reilusti matalempia kuin naisten aidat. Matalilla aidoilla en meinannut muistaa tuoda takajalkaa sivukautta, koska hyppäsin niin reilusti niiden aitojen yli. Korkeammilla se oli jo vähän helpompaa, mutta kyllä se aikamoista loikkimista oli edelleen. Aidat laitettiin noin 8,5m päähän toisistaan ja käytin varmaan ainakin 5-6 askelta siellä aitavälissä ja sipsuttelin askelta huolella ennen uutta aitaa. Vaikka yritin välillä vauhtiakin nostaa, ei ne askeleet siellä välissä vähentyneet juuri ollenkaan, koska se loikka on tosi vaativa ottaa takasin juoksuun alas. Siltikin hauska lentämisen tunne siellä välissä on! Koska aidat eivät olleet vielä pelottavan korkealla ei tarvinnut kertaakaan "kieltäytyä esteestä", mutta eihän se sulavan näköistä varmaa ollut. Mie kun haaveilen joskus osallistuvani 7-otteluun, niin voi olla aika tuskien taival siinä toi 100m aitajuoksun opettelu. Lonkkaan tarvittais ainakin ihan hulluna liikkuvuutta lisää ja käsillä vois huitoo vähän vähemmän!

  • Mitä kehittää: Monipuolinen juoksulaji, joka kehittää nopeutta, kimmoisuutta ja keskivartalon hallintaa. 
  • Parasta: Lentämisen tunne ja se jos saa matkaa jouhevasti loikan jälkeen jatkettua.
  • Pahinta: Vaatii keholta tosi paljon! Lisäksi on pelko aitaan törmäämisestä. Varsinkin täysillä juostessa siinä ei paljon mitään tehdä kaatumisen estämiseksi, kun jalka tarraa aitaan kiinni.
  • Hinta: JKU:n aikuisten yleisurheilukoulu kokonaisuutena maksaa 150€ (12 harjoituskertaa). Siitä voi ostaa esimerkiksi vaan myös yhden osan, vaikkapa ton juoksukoulun 60€ (4 harjoituskertaa). Lisäksi aikuisyleisurheiluun on myös lajivalmennusta esimerkiksi juoksulajeihin 60€/kk. 
  • Kenelle: Haastava laji, jota on kuitenkin mahdollista alkaa kenen vaan opetella. Raskasta siinä on ottaa ne loikat kovasta vauhdista alas, mutta siihenkin ajan myötä harjaantuu. Jos tykkää vauhtilajista, jossa pitää vielä vähän enemmän itseä haastaa niin todellakin!
  • Oma ranking: Hauska laji, joka on kuitekin aika vaativa. Kyllä mie enemmän tykkään pikajuoksusta, koska helpompi juosta ihan vaan sitä sileää pitkin, mutta mielenkiintoista tätä aitajuoksuakin olisi treenata lisää. Aitakävelyt ja -hypyt jää varmasti mun treenirutiineihin!

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Salibandy
  2. Pikajuoksu
  3. Amerikkalainen jalkapallo
  4. Judo
  5. Keihäänheitto
  6. Tennis
  7. Tankotanssi
  8. Lentopallo
  9. Pituushyppy
  10. Brasilialainen jiu-jitsu
  11. Pesäpallo
  12. Kuulantyöntö
  13. Maastopyöräily
  14. Lacrosse
  15. Laser Tag
  16. Rullaluistelu
  17. Melonta
  18. SUP-lautailu
  19. Kiipeily
  20. Retkeily / Vaellus
  21. Ratsastus
  22. Frisbeegolf
  23. BMX-pyöräily
  24. Rugby
  25. Ultimate
  26. Kiekonheitto
  27. Cheerleading
  28. Aitajuoksu
  29. Telinevoimistelu
  30. CrossFit
  31. Baletti
  32. Triathlon
  33. Polkujuoksu
  34. Maantiepyöräily
  35. Jousiammunta
  36. Jooga
  37. Kehonpainoharjoittelu
  38. Kirkkovenesoutu
  39. Vapaaottelu
  40. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  41. Keilaus
  42. Painonnosto
  43. Enduro
  44. Golf
  45. Umpihankihiihto
  46. Laitesukellus
  47. Laskettelu
  48. Gaelilainen jalkapallo
  49. Wakeboarding
  50. Agility
  51. Parkour
  52. Sirkus
  53. Spinning
  54. Pyöräily
  55. Paini
  56. Uinti
  57. Paritanssit
  58. Vesijuoksu
  59. Kuntosali
  60. Retkiluistelu
  61. Ampumahiihto
  62. Hiihto
  63. Nyrkkeily
  64. Historiallinen miekkailu
  65. Taiji
  66. Lenkkeily
  67. Kehonhuoltotunnit
  68. Ilma-aseammunta
  69. Seiväshyppy
  70. Petanque
  71. Korkeushyppy
  72. Kävely
  73. Lumikenkäily
  74. Pilkkiminen
  75. Step-aerobic
  76. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  77. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram