Aitajuoksu on lajina sellainen, että ei ihan ensimmäisenä tuu haaveiltua, että mie haluisin kyllä olla aitajuoksija. Sitä kun ei ainakaan omina kouluaikoina tullut liikuntatunneilla vastaan, vaan sitä pitäisi just vartavasten lähteä kokeilemaan. Nyt kun kehaisen, että suvussa on kuitenkin ollut SM-tason pika-aitureita, niin voin myös kertoa, etteivät geenit eivät ole siirtyneet minulle. Aitajuoksua on tosi kiva kattoa, sillä siinä jos missä sattuu ja tapahtuu tosi paljon. Tykkään myös tosi paljon tehdä aitakävelyitä ja aitahyppyjä muiden treenien osana, mutta tähän asti on ollut täysi mysteeri miten aidat tulisi juostessa ylittää. JKU:n yleisurheilukoulussa päästiin nyt tutustumaan tähänkin taitoon!

Koska kyseessä kuitenkin on myös juoksulaji, tehtiin lajiharjoituksen pohjalle samanlaisia dynaamisen liikkuvuuden harjoituksia ja koordinaatiotrillejä kuin pikajuoksussakin. Mua näiden tekeminen auttaa oikeesti tosi paljon siihen, että on valmiimpi juoksemaan kovaa ilman, että joka paikkaa pahasti kiristää. Niiden jälkeen päästiin sitten aitojen kimppuun ja aitakävelyiden pariin. Aitureiden käyttämät kävelyt, juoksut ja hypyt ovat monessa muussakin lajissa käytössä keskivartalon ja jalkojen aktivoinnin ja liikkuvuuden avaajina. Mulla itella ainakin on haastetta saada lonkat liikkumaan edes sen verran, että matalan aidan ylittäminen juoksussa olisi mahdollista.

Vaikka kävelyitä on tarkoitus tehdä rauhallisesti, on ne mulle todella raskaita liikkeitä. Kun yrität nostaa toista jalkaa kippaamatta kylkeä ihan totaalisesti ruttuun ja päästämättä lantiota notkolle, niin jo muutaman aidan jälkeen palauttelee mielellään. Yksi juttu, mistä tykkään tosi paljon yleisurheilussa on, että suoritustekniikat pyritään pitämään mahdollisimman puhtaina. Mielummin siis vähemmän ja puhtaita toistoja, kuin enemmän paskalla tekniikalla. Monesti joukkueurheilussa on vaan tottunut tekemään yhtä paljon kuin muutkin tekee, vaikka toteutus olisi ollut mitä sattuu. Nyt taas tehdään rauhallisesti, pyrkien löytämään ne oikeat kohdat jonne aktivaatio ottaa. Näitä tehdessä on muuten tosi kiva huomata, miten pikkuhiljaa sieltä ne liikelaajuudet alkaa kasvamaan!

Kävelyiden jälkeen uskallettiin tehdä jo erilaisia aitahyppyjä ja ruveta hakemaan sitä oikeaa suoritustekniikkaa. Aitajuoksussahan se etujalka menee aidan yli suorana ja toinen jalka tulee taas sivukautta yli. Oikeasti-oikeasti sen aidan yli pyritään juoksemaan (eikä hyppäämään) mahdollisimman sulavasti, mutta ne aidat tuntuu olevan ihan järkyttävän korkeita. Kun vielä päiviteltiin sitä aidan kauheaa korkeutta, joka naisilla on n.84cm ja miehillä n.106cm (ota mittanauha ja kokeile huvikses miten korkeita ne aidat on), niin selvisi et se vielä suurempi haaste naisilla varsinkin on se aitojen väli. Kun 100m matkalla aidat tulee 8,5m päähän toisistaan, se väli pitää päästä kolmella askeleella. Eli kun tuut aidalta vaikka oikeella alas, niin vasen, oikea, vasen ja uusi loikka. Siinä ois pitänyt mennä sit 8,5 metriä. Juu....

Miehillä aitojen väli taas on n. 9,5 metriä, joka myös mennään kolmella askeleella. Niillä se aitakin on suurinpiirtein yhtä korkea kuin mun korkeushyppy ennätys. Sit kun sekään ei vielä haasteeksi riitä, niin kisoissa niissä aidoissa on painot, jotka tekevät aidasta noin 10kg painoisen. Se ei ihan pikku hipaisusta siis kaadu, eli oikeasti varmasti sattuu jos niihin pää edellä tulet. Pika-aidoissa sun on oikeasti oltava myös todella -todella- nopea. Ei voi siis sanoa, että hitaista 100m juoksijoista tulisi hyviä 100m aitureita. Videolta voi kurkata ajasta 1.45 eteenpäin naisten aitajuoksua, samalla kun mietit sitä korkeeta ja painavaa aitaa, 8,5m väliä sekä oikeaa aitomistekniikkaa...

 

Varsinainen juoksutreeni tehtiin ensin tosi matalilla aidoilla ja sit vähän korkeammilla heiluriaidoilla. Sen jälkeen vasta kokeiltiin "oikeita" aitoja, mut nekin taisi olla vielä reilusti matalempia kuin naisten aidat. Matalilla aidoilla en meinannut muistaa tuoda takajalkaa sivukautta, koska hyppäsin niin reilusti niiden aitojen yli. Korkeammilla se oli jo vähän helpompaa, mutta kyllä se aikamoista loikkimista oli edelleen. Aidat laitettiin noin 8,5m päähän toisistaan ja käytin varmaan ainakin 5-6 askelta siellä aitavälissä ja sipsuttelin askelta huolella ennen uutta aitaa. Vaikka yritin välillä vauhtiakin nostaa, ei ne askeleet siellä välissä vähentyneet juuri ollenkaan, koska se loikka on tosi vaativa ottaa takasin juoksuun alas. Siltikin hauska lentämisen tunne siellä välissä on! Koska aidat eivät olleet vielä pelottavan korkealla ei tarvinnut kertaakaan "kieltäytyä esteestä", mutta eihän se sulavan näköistä varmaa ollut. Mie kun haaveilen joskus osallistuvani 7-otteluun, niin voi olla aika tuskien taival siinä toi 100m aitajuoksun opettelu. Lonkkaan tarvittais ainakin ihan hulluna liikkuvuutta lisää ja käsillä vois huitoo vähän vähemmän!

  • Mitä kehittää: Monipuolinen juoksulaji, joka kehittää nopeutta, kimmoisuutta ja keskivartalon hallintaa. 
  • Parasta: Lentämisen tunne ja se jos saa matkaa jouhevasti loikan jälkeen jatkettua.
  • Pahinta: Vaatii keholta tosi paljon! Lisäksi on pelko aitaan törmäämisestä. Varsinkin täysillä juostessa siinä ei paljon mitään tehdä kaatumisen estämiseksi, kun jalka tarraa aitaan kiinni.
  • Hinta: JKU:n aikuisten yleisurheilukoulu kokonaisuutena maksaa 150€ (12 harjoituskertaa). Siitä voi ostaa esimerkiksi vaan myös yhden osan, vaikkapa ton juoksukoulun 60€ (4 harjoituskertaa). Lisäksi aikuisyleisurheiluun on myös lajivalmennusta esimerkiksi juoksulajeihin 60€/kk. 
  • Kenelle: Haastava laji, jota on kuitenkin mahdollista alkaa kenen vaan opetella. Raskasta siinä on ottaa ne loikat kovasta vauhdista alas, mutta siihenkin ajan myötä harjaantuu. Jos tykkää vauhtilajista, jossa pitää vielä vähän enemmän itseä haastaa niin todellakin!
  • Oma ranking: Hauska laji, joka on kuitekin aika vaativa. Kyllä mie enemmän tykkään pikajuoksusta, koska helpompi juosta ihan vaan sitä sileää pitkin, mutta mielenkiintoista tätä aitajuoksuakin olisi treenata lisää. Aitakävelyt ja -hypyt jää varmasti mun treenirutiineihin!

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2017

Kategoriat