Kuva: Mikko Mäkelä/ Kotka Trail

 

 

Monella tapaa tuli itseäni vuoden aikana testattua ja voin sanoa, että melkosessa rääkissä kävin monta, monta kertaa. Tässä viisi raskainta lajikokeilua, joiden tarkempi ajattelu tuo edelleen veren- ja oksennuksenmaun suuhun. Jos raskaita treenejä halajatte, niin näiden parissa saatte takuuvarmasti itsestänne kaiken irti!

 

Polkujuoksu (16km/ Kotka Trail)

Toukokuussa juoksin kavereiden kanssa noin niinku lonkalta ton 16km Kotka Trailin, joka kulkee metsässä, kivikoissa, kalliolla ja hiekalla. Kaksi tuntia 175 keskisykkeillä ja maalissa molempien jalkojen täydellinen kramppi. Mun juoksupohjat oli äärimmäisen heikot, sillä polvi oli leikattu reilu puolivuotta aiemmin ja mun pohjalle juoksemat lenkit (kaikki alle 6km) oli laskettavissa kahden käden sormilla.

Mun ajatukset vs. todellisuus: 

Äääh! Kyllähän nyt 16km selviää vaikkei niin reenaiskaan? No selvisin, mut nippanappa. 

En mie nyt mitään juomapulloa rupee kantaa mukana. Ois varmaan kannattanu. 

No mie lähen rauhallisesti matkaan! Kaunis ajatus, mutta toteutus oli vähän huonompi.  

Loppujen lopuksi tein itselleni todella kunnioitettavan tuloksen 2h ja 6min eli metsässä paineltu silti keskimääräisesti 8km tuntivauhtia, vaikka kävelin TODELLA PALJON! Oonkohan kuinka paljon oikassu? 

 

Vapaaottelu

Okei, tän treenin alle mua hapotettiin ensin JiuJutsu-treeneillä, mutta ei mua kyllä helpolla päästetty tässä lajissa. Ensin vähän treeniä tekniikkaan ja taktiikkaan ja sit sparrimatseja vapaaottelijoita vastaan. Tokikaan he ei joutuneet tosissaan mua vastaan ottelemaan, mutta lupaan, että mä olin tosissani. Ainakin sit rukoilemassa armoa niiden jälkeen. Muistan vaan sen tunteen, kun hammassuojat suussa koitat haukkoa ilmasta edes jonkun partikkelin happea, että pysyisit tajuissasi. Hieno tunne, kun 2 minuuttia tuntuu ikuisuudelta. 

 

Crossfit

Takuuvarma tajunnan hämärtyminen, kun yrität tehdä mahdollisimman paljon liikkeitä jossain tietyssä ajassa.  Erityisen hyvin jäi mieleen yks bootcamp-treeni, jossa olis toes 2 bar-vatsoja kymmenen, boksin yli kävelyjä painojen kanssa, joku selkä liike painon kaa, punnerrukset ja sit 300m juoksua. 4 minuuttia teet niin paljon kun kerkeet ja vaikka jo seuraavaa kierrosta ja sit minuutti lepoa ja jatka siitä mihin jäit. Mä näin tähtiä lähempää kuin koskaan ennen. Traumat jää pahimpana mieleen. 

 

Paini

Jos mikään ei tunnu miltään, eikä ikinä hapota niin, et oo koskaan paininut. Sitä rymyämisen ja ryömimisen määrää, jonka pelkällä kehopainoliikkeillä ja kaveria vastaan vääntämisellä saat aikaiseksi. Ja tottakai pitää tehdä niin paljon kun ikinä lähtee, vaikka oikeasti tekee mieli vaan itkeä ja luovuttaa. Käsittämättömän hapottava laji, jossa kunto pitää olla kohdillaan. Liiku, ryömi, liiku, työnnä, paini, terävästi, jaksa, jaksa. Tiiättekö ne eläimet, jotka vaaran uhatessa leikkii kuollutta? Mun niin teki mieli myös tehdä niin.

 

Jääkiekko

Tuo ihana laji, joka yhdistää painin, miekkailun, luistelun, suunnanvaihdokset, kiihdyttämisen, jarruttamisen ja ylipäänsä kaiken mikä on ihan sairaan raskasta. Ainii ja kamat päällä vielä todella paljon raskaampaan. Keuhkot ja sydän huutaa armoa, mutta kiekosta on vaan taisteltava. Välillä olin vaan niin poikki, että kaaduin ihan itsekseni. Tän jälkeen kun oon kattonut jääkiekkomatseja, niin mulle tulee lievästi paha olo jokaisessa näkemästäni kulmaväännöstä. Sain sen verran maistiaisia omissakin kokeilussa. 

 

Niin äärimmäisen hirveitä raskaat treenit onkin, niin niiden jälkeen on aina voittajafiilis. Oon elossa, sydämen syke laski sittenkin, mä saan kuitenkin happea. Pieniä suuria asioita, joita arvostaa vasta sen jälkeen kun ensin pelkää kuolevansa ja sit pelkää ettei kuolekaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentit (1)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2017

Kategoriat