Kuva: Mikko Mäkelä/ Kotka Trail

 

 

Monella tapaa tuli itseäni vuoden aikana testattua ja voin sanoa, että melkosessa rääkissä kävin monta, monta kertaa. Tässä viisi raskainta lajikokeilua, joiden tarkempi ajattelu tuo edelleen veren- ja oksennuksenmaun suuhun. Jos raskaita treenejä halajatte, niin näiden parissa saatte takuuvarmasti itsestänne kaiken irti!

 

Polkujuoksu (16km/ Kotka Trail)

Toukokuussa juoksin kavereiden kanssa noin niinku lonkalta ton 16km Kotka Trailin, joka kulkee metsässä, kivikoissa, kalliolla ja hiekalla. Kaksi tuntia 175 keskisykkeillä ja maalissa molempien jalkojen täydellinen kramppi. Mun juoksupohjat oli äärimmäisen heikot, sillä polvi oli leikattu reilu puolivuotta aiemmin ja mun pohjalle juoksemat lenkit (kaikki alle 6km) oli laskettavissa kahden käden sormilla.

Mun ajatukset vs. todellisuus: 

Äääh! Kyllähän nyt 16km selviää vaikkei niin reenaiskaan? No selvisin, mut nippanappa. 

En mie nyt mitään juomapulloa rupee kantaa mukana. Ois varmaan kannattanu. 

No mie lähen rauhallisesti matkaan! Kaunis ajatus, mutta toteutus oli vähän huonompi.  

Loppujen lopuksi tein itselleni todella kunnioitettavan tuloksen 2h ja 6min eli metsässä paineltu silti keskimääräisesti 8km tuntivauhtia, vaikka kävelin TODELLA PALJON! Oonkohan kuinka paljon oikassu? 

 

Vapaaottelu

Okei, tän treenin alle mua hapotettiin ensin JiuJutsu-treeneillä, mutta ei mua kyllä helpolla päästetty tässä lajissa. Ensin vähän treeniä tekniikkaan ja taktiikkaan ja sit sparrimatseja vapaaottelijoita vastaan. Tokikaan he ei joutuneet tosissaan mua vastaan ottelemaan, mutta lupaan, että mä olin tosissani. Ainakin sit rukoilemassa armoa niiden jälkeen. Muistan vaan sen tunteen, kun hammassuojat suussa koitat haukkoa ilmasta edes jonkun partikkelin happea, että pysyisit tajuissasi. Hieno tunne, kun 2 minuuttia tuntuu ikuisuudelta. 

 

Crossfit

Takuuvarma tajunnan hämärtyminen, kun yrität tehdä mahdollisimman paljon liikkeitä jossain tietyssä ajassa.  Erityisen hyvin jäi mieleen yks bootcamp-treeni, jossa olis toes 2 bar-vatsoja kymmenen, boksin yli kävelyjä painojen kanssa, joku selkä liike painon kaa, punnerrukset ja sit 300m juoksua. 4 minuuttia teet niin paljon kun kerkeet ja vaikka jo seuraavaa kierrosta ja sit minuutti lepoa ja jatka siitä mihin jäit. Mä näin tähtiä lähempää kuin koskaan ennen. Traumat jää pahimpana mieleen. 

 

Paini

Jos mikään ei tunnu miltään, eikä ikinä hapota niin, et oo koskaan paininut. Sitä rymyämisen ja ryömimisen määrää, jonka pelkällä kehopainoliikkeillä ja kaveria vastaan vääntämisellä saat aikaiseksi. Ja tottakai pitää tehdä niin paljon kun ikinä lähtee, vaikka oikeasti tekee mieli vaan itkeä ja luovuttaa. Käsittämättömän hapottava laji, jossa kunto pitää olla kohdillaan. Liiku, ryömi, liiku, työnnä, paini, terävästi, jaksa, jaksa. Tiiättekö ne eläimet, jotka vaaran uhatessa leikkii kuollutta? Mun niin teki mieli myös tehdä niin.

 

Jääkiekko

Tuo ihana laji, joka yhdistää painin, miekkailun, luistelun, suunnanvaihdokset, kiihdyttämisen, jarruttamisen ja ylipäänsä kaiken mikä on ihan sairaan raskasta. Ainii ja kamat päällä vielä todella paljon raskaampaan. Keuhkot ja sydän huutaa armoa, mutta kiekosta on vaan taisteltava. Välillä olin vaan niin poikki, että kaaduin ihan itsekseni. Tän jälkeen kun oon kattonut jääkiekkomatseja, niin mulle tulee lievästi paha olo jokaisessa näkemästäni kulmaväännöstä. Sain sen verran maistiaisia omissakin kokeilussa. 

 

Niin äärimmäisen hirveitä raskaat treenit onkin, niin niiden jälkeen on aina voittajafiilis. Oon elossa, sydämen syke laski sittenkin, mä saan kuitenkin happea. Pieniä suuria asioita, joita arvostaa vasta sen jälkeen kun ensin pelkää kuolevansa ja sit pelkää ettei kuolekaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentit (1)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram