Helmikuu on mennyt vauhdikkaasti lajitestausten parissa ja oon oppinut paljon uutta ja mielenkiintoista itsestäni ja lajeista. Tykkään haastaa itseäni ja oppia uusia asioita ja tän lajitestailun lisäksi mulla on meneillään monta juttua, jotka haluaisin oppia. Tammikuun välikatsauksessa kirjoittelin jo siitä, ettei saliennätysten rikkominen tai hyvältä näyttäminen motivoi mua liikkumaan, joten haluaisin nyt jakaa teille 5 sellaista liikunnallista tavoitetta mitä tänä keväänä haluaisin saavuttaa ja ne voit käydä kurkkaamassa videolta: 

 

 

Lisäksi haluan jakaa teille myös mun viisi vinkkiä minkä tahansa tavoitteen saavuttamiseksi. Jos nämä asiat ovat kunnossa, uskon että mikä tahansa tavoite uuden kielen opettelusta triathloniin, on saavutettavissa. 

5 VINKKIÄ TAVOITTEIDEN SAAVUTTAMISEEN:

1. Motivoidu: Ainoa asia mikä saa sut tekemään töitä tavoitteesi eteen on se, että aidosti ja oikeasti haluat tavoitteen saavuttaa. Olet itse innostunut tavoitteen saavuttamisesta, vaikka joskus ulkoinen painostus tai maalissa odottava palkkio auttavat myös motivaation etsimisessä. Työ on kuitenkin helpompaa, kun tiedät että tavoite on sellainen mikä sinua inspiroi ja haluaisit sen eteen töitä tehdä, vaikka olisit yksin tällä planeetalla. Tavoite on parhaimmimmaan haastava, mutta ei liian helppo eikä liian vaikea, josta päästäänkin seuraavaan vinkkiin... 

2. Aseta välitavoitteita: Tavoitteesi voi olla ja saa olla iso sekä pitkän ja kovan työn takana, mutta muista silloin asettaa ja kirjoittaa ylös välitavoitteita, joita kohti on helpompi ponnistella. Jos tavoitteesi on juosta maratooni vuoden päästä, aseta ensimmäiseksi tavoitteeksi lähtötasosta riippuen 10km ja toiseksi 15km lopputavoite kirkkaana mielessä. Päätä myös konkreettinen aika milloin päätavoitteesi ja välitavoitteidesi tulee olla valmiina. Muista olla tyytyväinen jokaisen välitavoitteen saavuttamisesta. 

3.  Hanki palautetta: Pyydä palautetta muilta, kuvaa omaa suoritustasi, arvioi itse (esimerkiksi harjoituspäiväkirjaan) omaa tekemistä ja käytä apuvälineitä kuten sykemittareita palautteen antamisen välineenä. Muista myös testata itseäsi ja rajojasi, jotta tiedät kehittyväsi.

 

4. Harjoittele itseäsi parempien kanssa: Aina kun treeniseurasi on sinun taitotasojasi hiukan korkeammalla , tavoittelet rajojasi nopeammin. Lähde lenkille hiukan kovempi kuntoisen kanssa ja opettele uutta taitoa vähän taitavemman kanssa. Vaikka harjoittelu voi tuntua stressitasoja nostavalta ja jopa liian kovalta, kehityt varmasti enemmän kuin itseksesi tai samantasoisten kanssa treenaamalla. Muista myös jakaa omaa harjoitteluseuraasi taidossa heikommille ja kannustaa heitä yittämään itsensä. 

5. Tee töitä, töitä ja töitäValitettavasti tätä parempaa vinkkiä ei olekaan. Voit pyytää palautetta ja asettaa tavoitteita niin paljon kuin sielu sietää, mutta ilman hikeä ei tapahdu edistystä. Omasta kokemuksesta voin kuitenkin sanoa, että jos olet aidosti motivoitunut tavoitteestasi, tulet varmasti tekemään töitä tavoitteesi eteen. Jos siis homma ei suju, palaa takaisin kohtaan 1 ja mieti oletko tavoitteestasi aidosti motivoitunut ja onko tavoite sopivan haastava. 

Mua kiinnostaa myös mikä sua motivoi ja innostaa, ja olisi kiva kuulla mitkä asiat saa sut tekemään töitä tavoitteidesi eteen? 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat