Helmikuu on mennyt vauhdikkaasti lajitestausten parissa ja oon oppinut paljon uutta ja mielenkiintoista itsestäni ja lajeista. Tykkään haastaa itseäni ja oppia uusia asioita ja tän lajitestailun lisäksi mulla on meneillään monta juttua, jotka haluaisin oppia. Tammikuun välikatsauksessa kirjoittelin jo siitä, ettei saliennätysten rikkominen tai hyvältä näyttäminen motivoi mua liikkumaan, joten haluaisin nyt jakaa teille 5 sellaista liikunnallista tavoitetta mitä tänä keväänä haluaisin saavuttaa ja ne voit käydä kurkkaamassa videolta: 

 

 

Lisäksi haluan jakaa teille myös mun viisi vinkkiä minkä tahansa tavoitteen saavuttamiseksi. Jos nämä asiat ovat kunnossa, uskon että mikä tahansa tavoite uuden kielen opettelusta triathloniin, on saavutettavissa. 

5 VINKKIÄ TAVOITTEIDEN SAAVUTTAMISEEN:

1. Motivoidu: Ainoa asia mikä saa sut tekemään töitä tavoitteesi eteen on se, että aidosti ja oikeasti haluat tavoitteen saavuttaa. Olet itse innostunut tavoitteen saavuttamisesta, vaikka joskus ulkoinen painostus tai maalissa odottava palkkio auttavat myös motivaation etsimisessä. Työ on kuitenkin helpompaa, kun tiedät että tavoite on sellainen mikä sinua inspiroi ja haluaisit sen eteen töitä tehdä, vaikka olisit yksin tällä planeetalla. Tavoite on parhaimmimmaan haastava, mutta ei liian helppo eikä liian vaikea, josta päästäänkin seuraavaan vinkkiin... 

2. Aseta välitavoitteita: Tavoitteesi voi olla ja saa olla iso sekä pitkän ja kovan työn takana, mutta muista silloin asettaa ja kirjoittaa ylös välitavoitteita, joita kohti on helpompi ponnistella. Jos tavoitteesi on juosta maratooni vuoden päästä, aseta ensimmäiseksi tavoitteeksi lähtötasosta riippuen 10km ja toiseksi 15km lopputavoite kirkkaana mielessä. Päätä myös konkreettinen aika milloin päätavoitteesi ja välitavoitteidesi tulee olla valmiina. Muista olla tyytyväinen jokaisen välitavoitteen saavuttamisesta. 

3.  Hanki palautetta: Pyydä palautetta muilta, kuvaa omaa suoritustasi, arvioi itse (esimerkiksi harjoituspäiväkirjaan) omaa tekemistä ja käytä apuvälineitä kuten sykemittareita palautteen antamisen välineenä. Muista myös testata itseäsi ja rajojasi, jotta tiedät kehittyväsi.

 

4. Harjoittele itseäsi parempien kanssa: Aina kun treeniseurasi on sinun taitotasojasi hiukan korkeammalla , tavoittelet rajojasi nopeammin. Lähde lenkille hiukan kovempi kuntoisen kanssa ja opettele uutta taitoa vähän taitavemman kanssa. Vaikka harjoittelu voi tuntua stressitasoja nostavalta ja jopa liian kovalta, kehityt varmasti enemmän kuin itseksesi tai samantasoisten kanssa treenaamalla. Muista myös jakaa omaa harjoitteluseuraasi taidossa heikommille ja kannustaa heitä yittämään itsensä. 

5. Tee töitä, töitä ja töitäValitettavasti tätä parempaa vinkkiä ei olekaan. Voit pyytää palautetta ja asettaa tavoitteita niin paljon kuin sielu sietää, mutta ilman hikeä ei tapahdu edistystä. Omasta kokemuksesta voin kuitenkin sanoa, että jos olet aidosti motivoitunut tavoitteestasi, tulet varmasti tekemään töitä tavoitteesi eteen. Jos siis homma ei suju, palaa takaisin kohtaan 1 ja mieti oletko tavoitteestasi aidosti motivoitunut ja onko tavoite sopivan haastava. 

Mua kiinnostaa myös mikä sua motivoi ja innostaa, ja olisi kiva kuulla mitkä asiat saa sut tekemään töitä tavoitteidesi eteen? 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram