Elviksen pulisongit lienevät maailman kuuluisimmat. Kuva: Sanoma-arkisto / AP
Elviksen pulisongit lienevät maailman kuuluisimmat. Kuva: Sanoma-arkisto / AP

Marraskuussa viikset, maaliskuussa pulisongit. Movemberin jalanjäljillä kulkeva kampanja haluaa kohdistaa huomion nuorten miesten yleiseen kuolinsyyhyn.

Kuluneella vuosikymmenellä on ollut vaikea välttyä miesten marraskuisilta viiksiltä. Niiden taustalla oleva Movember-kampanja sai alkunsa, kun kaksi kaverusta kaljoitteli vuonna 2003 Australiassa. Sen tarkoitus on lisätä tietoisuutta miesten terveysongelmista, kuten eturauhassyövästä, ja kerätä rahaa niiden tutkimukseen.

Movemberin tuore seuraaja on pulisonkien kasvattaminen näin maaliskuussa. Pulisongit ovat tyylin näkökulmasta ajan hermolla, sillä 1970-luku on ollut muodissa jo hyvän aikaa.

Mashable uutisoi brittimiesten käynnistämästä Sides of March -kampanjasta, joka haluaa tuoda esille synkät itsemurhatilastot. Itsemurha on alle 45-vuotiaiden brittimiesten yleisin kuolinsyy.

Taustalla ystävän kuolema

Kampanjan perustajan Adam Torrin ystävä teki itsemurhan tammikuussa.

– Emme tienneet, että hänellä oli vaikeaa. Hän ei ikinä puhunut siitä. Jos vain olisimme tienneet, olisimme yrittäneet auttaa häntä, jos se olisi ollut millään tapaa mahdollista, Torr kertoo Mashablelle.

”Miehet tuntevat edelleen painetta olla vahvoja ja vaieta tunteistaan.”

Torr haluaa lisätä tietoisuutta asiasta, koska hänestä miesten itsemurhat ovat tabu. Hän toivoisi, että mielenterveydestä puhuttaisiin nykyistä avoimemmin.

– Miehet tuntevat edelleen painetta olla vahvoja ja vaieta tunteistaan. Siksi ihmiset eivät näe, jos joku voi huonosti. Sain tietää ystäväni vaikeuksista vasta, kun oli liian myöhäistä.

Tiedon levittämisen lisäksi kampanjalla kerätään rahaa hyväntekeväisyyteen. Torr ja kumppanit tahtovat rahoittaa Campaign Against Living Miserably (CALM) -järjestön auttavaa puhelinta ja muuta miesten itsemurhia ehkäisevää työtä.

Miksi juuri pulisongit?

Torr ja hänen kaverinsa valitsivat pulisongit, koska ne näyttävät sopivasti oudoilta. Kun ihmiset kysyvät niistä, saa loistavan tilaisuuden kertoa tärkeästä aiheesta niiden taustalla.

Tässä ovat kampanjan säännöt: pulisongit saavat yhdistyä viiksiin, mutta eivät suun alla eli partaan.

 

Kysely

Kolahtavatko pulisongit?

No, jos kerran on hyvä asia kyseessä.
No, jos kerran on hyvä asia kyseessä.
53.1%
Kyllä, ehdottomasti.
Kyllä, ehdottomasti.
28.1%
Hyi, ei missään nimessä.
Hyi, ei missään nimessä.
18.7%
Ääniä yhteensä: 32