Myös Cambridgen herttuatar Catherine edustaa usein pillifarkuissa – hänkään ei ole vielä innostunut leveistä lahkeista. Kuva: Reuters / Darren Staples
Myös Cambridgen herttuatar Catherine edustaa usein pillifarkuissa – hänkään ei ole vielä innostunut leveistä lahkeista. Kuva: Reuters / Darren Staples

Mikä ihme siinä on, että pillifarkut eivät vain mene muodista pois sitten millään? Pohditaanpa.

2000-luvun alussa kaikki rakastivat lahkeista kevyesti leveneviä bootleg-farkkujaan. Ne korostivat vartaloa juuri oikealla tavalla.

Kunnes muodista alkoi kuulua kummia. Farkut pitäisikin vaihtaa kapealahkeisiin pilleihin. Se tuntui radikaalilta. Kenen päällä sellaiset housut muka näyttäisivät hyviltä? Puhumattakaan siitä, miltä kireääkin kireämmät housut tuntuivat.

Mutta nyt, yli kymmenen vuotta myöhemmin, pillifarkut ovat edelleen täällä. Pillifarkkutrendin kuolemaa on toki povattu jo monta vuotta, kun muotibrändit yrittävät saada myös massat innostumaan uusista housumalleista. Silti suosikkifarkut eivät ole kaikesta huolimatta minnekään kadonneet.

Voi olla, että kun 2000-luvulla alkanutta pitkää taantumaa muutaman vuosikymmenen kuluttua muistellaan, pillifarkut muistetaan yhtenä ajan tunnusmerkeistä.

Perinteisesti muoti toimii niin, että vaateyritykset tuovat markkinoille uusia trendejä, joista kuluttaja voivat innostua, kokea ne tarpeellisiksi ja ostaa. Kun ostaa yhden vaatteen, yleensä syntyy tarve ostaa myös jotakin muuta, joka sopii yhteen uuden vaatteen kanssa. Näin garderobia tulee uudistettua vähän kerrallaan.

100 vuotta naisten muotia -videolla esitellään eri vuosikymmenien tunnusomaisimmat pukeutumistyylit, mutta pillifarkut puuttuvat.

Jos nyt alkaisi käyttää vain ja ainoastaan leveälahkeisia housuja, todennäköisesti myös vaatekaapin kenkä-, paita- ja takkivalikoima tulisi uusia, jotta vaatteet sopisivat yhteen toistensa kanssa. Koko siluetti menisi uusiksi. Taloudellisesti epävarmana aikana se tuntuu riskaabelilta siirrolta.

Lue myös: Pihistätkö sinäkin muodista? HS: Suomalaiset käyttävät vaatteisiin lähes 200 euroa vähemmän kuin ruotsalaiset

Vaatekaapin uusiminen sesongin trendien mukaiseksi tuntuu myös vanhanaikaiselta, kun konmarittaminen ja ekologinen ajattelu ovat muodissa. Siksi moni kuluttaa rahansa mieluummin elämyksiin kuin vaatteisiin.

Käytännöllisen kapea pillifarkkusiluetti siis on ja pysyy – ainakin toistaiseksi. Ne eivät välttämättä ole kaikkein imartelevimmat housut, jotka jalkaansa voi pukea, mutta kaikessa minimalistisuudessaan ne antavat muiden trendien loistaa pääosassa. On ekologisempaa vaihtaa vain paita, laukku tai kengät ja pitää muu asu samana.

Pillifarkuista on tullut perusvaate, joka päällä voi astella lähes mihin vain tilaisuuteen. Kapeat lahkeet eivät myöskään likaannu yhtä helposti kuin leveät ja pitkin maata laahaavat. Kangastakin niiden tekemiseen kuluu vain sen verran, kun jalkoja ympäröimään tarvitaan, ei yhtään ylimääräistä.

Pillifarkut ovat myös demokraattiset, sillä niitä ei voi yhdistää mihinkään yhteen kansanryhmään, vaan tyyliä käyttävät kaikki sukupuolesta, iästä, koosta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai ihonväristä riippumatta.

 

Sisters looking 🔥🔥 in Good Legs and Good Cuts 💓💓 Happy #nationalsiblingsday 👯👯 #goodsquad #goodlegs #goodcuts

Henkilön GOOD AMERICAN (@goodamerican) jakama julkaisu

Khloe Kardashian lanseerasi viime syksynä oman Good American -farkkumerkkinsä ”kurvikkaammille, seksikkäämmille ja vahvemmille” kehoille.

Kapealahkeiset klassikkofarkut tuskin katoavat kokonaan, mutta urheilullinen athleisure-trendi on vienyt pukeutumista entistäkin mukavampaan suuntaan. Se näkyy myös farkkumuodissa.

The Independent kutsuu vuoden 2017 farkkutrendiä nimellä body conscious denim, kehotietoinen denim, mikä viittaa vartaloa korostaviin mutta silti mukaviin housuihin. Ne ovat ihonmyöhäisiä pillifarkkuja  vähän väljemmät ja rennommat – mutta niistä on vielä reilusti matkaa leveälahkeisiin, ”oikeisiin” housuihin. Ehkä pillifarkkukansa on vielä joku päivä valmis sellaisiinkin.

Heidi Klum näyttää mallia, miltä Lidlin juhlavaatemallisto näyttää bilettäjän yllä. Mutta miksi pikkujoulupukineet tulevat kauppoihin vasta joulukuussa, kun monissa firmoissa juhlat on jo lusittu?

Muoti muuttuu ja mallistot vaihtuvat nykyään nopeaan, Lidlissäkin. Lidlin syyskuussa lanseeraama Heidi Klumin suunnittelema vaatemallisto herätti innostusta suomalaisissa, ja nyt tiedossa on jo seuraava kattaus.

Tulevassa Heidi Klum -mallistossa nähdään taattuja talven juhlakauden materiaaleja, kuten paljetteja ja samettia, ja värimaailmassa vuorottelevat tummat sävyt ja vaaleampi kimallus. Toisin sanoen malliston vaatteet huutavat päästä pikkujouluihin.

Huomiota herättää erityisesti lyhyt, paljetein koristeltu ”vesirajamekko”. Heidi Klumin yllä säihkyvä mekko näyttää ylettyvän juuri ja juuri pyrstön alapuolelle. 

Myöhään kaupoissa  

Uusia mekkoja, toppeja ja housuja saa kuitenkin Lidlistä vasta maanantaina 4.12., kun monen firman pikkujoulut on jo juhlittu. 

– Pikkujoulukausi jatkuu pitkälle joulukuuhun, jonka jälkeen tulee vielä uuden vuoden juhlat. Ajattomina juhlavaatteina mallistoon vaatteet sopivat moneen eri tilaisuuteen, Lidlin markkinointipäällikkö Seppo Niemelä perustelee myöhästä julkaisua. 

Edellistä mallistoa uudestaan myyntiin

Yleensä vaatekaupan ja muodin alalla ennakoidaan sesonkeja pitkällekin tulevaisuuteen, ja useimmat  talven juhlakauden asut tulevat myyntiin jo aikaisin syksyllä.

Jos Lidlin juhlavaatteiden julkaisuaikataulu ei ole ihan huippumuodin tahdissa, niin eivät onneksi ole hinnatkaan. Niemelä kertoo, että tuotteiden hintahaitari on 8–25 euroa. 

Niemelän mukaan joulukuussa tulee myyntiin myös edellisen malliston vaatteita. 

Tältä näyttää #letscelebrate-mallisto

 

Paljettimekon saa mustana, kultaisena, sinisenä ja sini-harmaana. Hintaa sillä on 19,99 €.
Paljettimekon saa mustana, kultaisena, sinisenä ja sini-harmaana. Hintaa sillä on 19,99 €.

Paljettitopin värivaihtoehdot ovat kultainen, musta ja sini-harmaa. Topin saa 13,99 €:lla.
Paljettitopin värivaihtoehdot ovat kultainen, musta ja sini-harmaa. Topin saa 13,99 €:lla.

 

Mustat tekonahkaleggingsit maksavat 12,99 €.
Mustat tekonahkaleggingsit maksavat 12,99 €.

 

Laulaja Anna Puu myy osan keikkavaatteistaan, koruistaan ja kengistään hyväntekeväisyyden nimissä.

Laulaja Anna Puu on pistänyt osan vaatekaapistaan kirppismyyntiin. Anna myy esiintymisvaatteitaan, korujaan ja erikoisempia Converse-tennareitaan mobiilikirpputori Zadaassa.

Tämä suomalaismerkki Poola Katarynan mekko oli vielä jutun kirjoitushetkellä myynnissä 50 eurolla.
Tämä suomalaismerkki Poola Katarynan mekko oli vielä jutun kirjoitushetkellä myynnissä 50 eurolla.

Myynnissä on Annalle räätälöity mekko 120 eurolla, Poola Katarynan hapsumekko 50 eurolla ja vaatesuunnittelija Antti Asplundin vanhempaa mallistoa oleva tyllihame 90 eurolla. Myös kapeammalle kukkarolle löytyy ostettavaa, esimerkiksi H&M:n hattu kympillä ja rannekoruja seitsemällä eurolla.

Myynnissä oli myös viininpunainen trumpettihihainen mekko, joka Annalla oli yllään Vain elämää -ohjelmassa Mikko Kuustosen päivänä. Mekko herätti kuitenkin niin paljon kiinnostusta, että se myytiin heti 50 eurolla. 

Anna Puun Hirvensalmella Vain elämää -kuvauksissa käyttämä mekko myytiin heti.
Anna Puun Hirvensalmella Vain elämää -kuvauksissa käyttämä mekko myytiin heti.

Myyntituoton Anna ohjaa suoraan Nenäpäivä-keräykseen.

– Tästä ei enää kivemmaksi hyvän tekeminen mene: minä saan vaatekaappeja tyhjäksi ja te saatte ostaa itsellenne jotain inspiroivaa tietäen, että kaiken myyntituotto menee suoraan hyväntekeväisyyteen, Anna kirjoittaa omassa Instagramissaan.

Tämän BCBG Max Azrian mekon Anna on hinnoitellut 90 euron arvoiseksi.
Tämän BCBG Max Azrian mekon Anna on hinnoitellut 90 euron arvoiseksi.

Nenäpäivän tuotot menevät kaikkein heikoimmassa asemassa olevien lasten hyväksi.