Uuden vuoden naisellisin arkityyli napataan 50-luvulta.

Olkaimettoman mekon alle voi lisätä ohuen pitkä­hihaisen. Iltapuku, 39,95 €, Gina Tricot. Ota kesäpaita talvikäyttöön neuletakin avulla, 19,90 €, Cubus. Hempeät huulet Yves Saint Laurentin Rouge Volupte -punasävyllä 26,35 €. Huivin voi kietoa tiukasti myös vyötärölle, 9,95 €, Gina Tricot. Jalat saavat pituutta, kun sukkahousut ovat samaa sävyä kenkien kanssa. Avokkaat, 75 €, Vagabond/brandos.fi Moderni versio valkoisesta paitapuserosta. Paita, 40 €, Monki. Kynähame pääsee oikeuksiinsa korkkareiden kera. 54,95 €, Vero Moda.

Yksinkertaisuus ei tarkoita tylsyyttä. Simppelit, tiukat hameet ja napakat vyötäröt korostavat kurveja kauniisti ja hakevat mallia menneiden vuosien tyyli-ikoneilta.       

Maailman tunnetuimman naisen eleganssia voi ihailla alkuvuoden leffauutuudessa My week with Marilyn.
Tositapahtumiin perustuva leffa vie 50-luvun Lontooseen, jossa Marilyn filmasi elokuvaansa Prinssi ja revyytyttö viikon ajan. Marilynina loistaa Michelle Williams.

Elokuvassa nähdään kimallemekkoja ja syvään uurrettuja paitoja, mutta edukseen erottuvat kaksi erityisen naisellista vaatekappaletta: valkoinen paitapusero sekä musta poolopaita.


Tiedustelut www.brandos.fi. Cubus 020 7126 612. www.ginatricot.com. Monki (09) 5422 8801. Veromoda/Bestseller 020 747 4600.


Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.

Markettimallistoaan luotsaava Janina Fry suunnitteli asut kahdelle Linnan juhlavieraalle.

Janina F -vaatemerkkiään pyörittävä Janina Fry, 44, debytoi viime vuonna Linnan juhlapukujen suunnittelijana, kun hän sai vaatettaa Suomen puolustusvoimain entisen komentajan Ari Puheloisen vaimon Tiina Laisi-Puheloisen. Reservin kapteenilla oli tuolloin yllään oranssi silkkipuku.

Tänä vuonna Janinalta nähtiin itsenäisyyspäivän vastaanotolla jo kaksi asua. Hän jakoi molemmista kuvia Instagram-tilillään. Jälleen kerran asiakkaana oli Tiina Laisi-Puheloinen. Suomen satavuotisjuhlavuonna Linnassa nähtiin monia paljettiasuja, ja Laisi-Puheloisen juhlapuku oli yksi kauneimmista.

Toinen Janinan juhlapuvuista nähtiin Halti Oy:n brand managerin Hanna-Liisa Erkheikin yllä. Tämän selkeälinjainen, pitkähihainen asu oli yksi Linnan monista vihreistä luomuksista. Janina on lisännyt kuvan tunnisteeksi sanan metsänneito, joten lienee selvää, mistä innoitus asuun on saatu.