Tsekkaa kenkäsi ennen työhaastatteluun menoa. Kuva: Shutterstock
Tsekkaa kenkäsi ennen työhaastatteluun menoa. Kuva: Shutterstock

Rekrytoinnin ammattilaiset paljastivat, mitkä tyylit eivät toimi työhaastattelussa.

Moni tuskailee työhaastatteluun mennessään, mitä laittaisi päälle. Kuinka pukeutua uskottavasti olematta kuitenkaan liian virallinen?

The Guardian kysyi muotialan rekrytoinnin ammattilaisilta, miten kannattaa ja ei kannata pukeutua, jos haluaa napata hakemansa työpaikan itselleen. Vinkkien perusteella nappiin mennyt työhaastattelupukeutuminen näyttää tältä:

1. Pyri pukeutumaan samalla tavalla kuin haastattelija

Pidä huoli, että et ole ali- etkä ylipukeutunut. Jos haastattelijoita on useampia, esimerkiksi rekrytointipäällikkö ja luova johtaja, he saattavat pukeutua hyvin eri tavalla. Pyri löytämään kultainen keskitie näiden tyylien väliltä.

2. Vältä bling blingiä

Asiantuntijat tuomitsevat esimerkiksi otsalle nostetut aurinkolasit, liian näyttävät korut, korkokengät, lyhyet sortsit, likaiset kengät ja korkokengät, joissa kävely näyttää huteralta.

3. Muista huoliteltu olemus

Jyrsityt kynnet ja laiminlyöty henkilökohtainen hygienia eivät yllätys yllätys tee hyvää vaikutusta. Huoliteltu meikki, hyväkuntoiset hiukset ja kynnet toimivat aina. Satsaa myös siisteihin kulmakarvoihin!

4. Näytä persoonaa, älä logoja

Rekrytoijat kertovat kavahtavansa suuria logoja. Ne vievät huomion, kun haastattelussa pitäisi tuoda esille oma persoona. Ellei jakkupuku ole alalla pakollinen, pukeudu asiallisesti mutta tuo esiin myös persoonaasi. Haastattelija arvioi,oletko sopiva tyyppi työpaikkaan ja voisitko pärjätä tehtävässä, jota haet.

5. Liika muodikkuus ärsyttää

Pätevä rekrytoija kyllä haistaa yliyrittämisen. Supermuodikkaalta ei tarvitse näyttää – varsinkaan, jos et tunne oloasi trendivaatteissa lainkaan itseksesi.

Lue myös:

Ovatko nämä vaikeimmat työhaastattelukysymykset ikinä?

Älä mokaa meikillä – työhaastattelun kauneusvinkit

Näistä asioista kannattaa valehdella työhaastattelussa

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.