Paljonkohan Julianne Moore veloitti näiden korvisten esittelemisestä? Kuva: Reuters
Paljonkohan Julianne Moore veloitti näiden korvisten esittelemisestä? Kuva: Reuters

Financial Timesin mukaan Hollywood-tähti tuo luksuskoruille uniikkia lisäarvoa.

Sehän tiedetään, että Hollywood-näyttelijät saavat rahaa siitä, että he käyttävät punaisella matolla jonkin tietyn valmistajan vaatteita tai asusteita. He saattavat myös saada asut ja arvokorut omikseen.

Summat ovat kuitenkin pysyneet aika hyvin salassa.

Nyt Financial Times kirjoittaa, että tietyn korun käyttämisestä maksettavat summat ovat parhaimmillaan kuusinumeroisia. Talousmedian väitettä ei ole vahvistettu, mutta se on linjassa The New York Timesin toimittajan Vanessa Friedmanin selville saamien lukujen kanssa.

Friedman kertoi noin kuukausi sitten College of Art and Designin paneelissa, että vuonna 2006 Charlize Theronille maksettiin 50 000 dollaria kahden Chopardin korun käyttämisestä BAFTA-gaalassa. Samainen korumerkki maksoi näyttelijälle 200 000 dollaria korujensa näkymisestä Oscar-gaalassa. Golden Globe -juhlissa käyttämänsä, noin 50 000 dollarin arvoiset Cartierin korut hän sai omakseen. Paneelista uutisoi Refinery29.

Summat paljastuivat vuonna 2008, kun Charlizen kanssa yhteistyötä tehnyt kellofirma Raymond Weil haastoi näyttelijän oikeuteen tämän käytettyä Diorin kelloa. Kun asiaa tutkittiin, maksetuista rahasummista tuli julkisia.

Korumallina punaisella matolla

Financial Timesin mukaan 11 julkkiksella, esimerkiksi Julianne Moorella ja Lupita Nyong’olla, oli Cannesin elokuvajuhlilla Chopardin koruja, eli näkyminen tapahtumassa saattoi maksaa firmalle hyvinkin yli miljoonan.

– Kauniin ja hurmaavan näyttelijän vartalolla korut heräävät eloon hyvin vaikuttavalla tavalla, merkin taiteellinen johtaja Caroline Scheufele kertoo.

Julkkiksille syydetty raha saattaa siis maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin – esimerkiksi Julianne Mooren vuosi sitten Met-gaalassa käyttämät rannekorut myytiin loppuun siitä huolimatta, että yksi maksoi 150 000 dollaria.

Refinery29 huomauttaakin, että näyttelijä Reese Witherspoonin aikaansaama #AskHerMore-kampanja on tekopyhä. Naisjulkkikset varmaan haluaisivat Reese etunenässä, että heiltä kysyttäisiin punaisella matolla muutakin kuin mekkonsa suunnittelijaa, mutta jos vaatteen ja korujen kantamisesta tilille kilahtaa satojatuhansia, lienee turha valittaa.

Lue myös:

Tympääntyikö Amal Clooney muotiuteluihin?

Kohu Cannesin elokuvajuhlilla: naisille korkokenkäpakko

Muotigaalassa nakuilua – Beyoncé kiistaton kuningatar

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.

Markettimallistoaan luotsaava Janina Fry suunnitteli asut kahdelle Linnan juhlavieraalle.

Janina F -vaatemerkkiään pyörittävä Janina Fry, 44, debytoi viime vuonna Linnan juhlapukujen suunnittelijana, kun hän sai vaatettaa Suomen puolustusvoimain entisen komentajan Ari Puheloisen vaimon Tiina Laisi-Puheloisen. Reservin kapteenilla oli tuolloin yllään oranssi silkkipuku.

Tänä vuonna Janinalta nähtiin itsenäisyyspäivän vastaanotolla jo kaksi asua. Hän jakoi molemmista kuvia Instagram-tilillään. Jälleen kerran asiakkaana oli Tiina Laisi-Puheloinen. Suomen satavuotisjuhlavuonna Linnassa nähtiin monia paljettiasuja, ja Laisi-Puheloisen juhlapuku oli yksi kauneimmista.

Toinen Janinan juhlapuvuista nähtiin Halti Oy:n brand managerin Hanna-Liisa Erkheikin yllä. Tämän selkeälinjainen, pitkähihainen asu oli yksi Linnan monista vihreistä luomuksista. Janina on lisännyt kuvan tunnisteeksi sanan metsänneito, joten lienee selvää, mistä innoitus asuun on saatu.