Paljonkohan Julianne Moore veloitti näiden korvisten esittelemisestä? Kuva: Reuters
Paljonkohan Julianne Moore veloitti näiden korvisten esittelemisestä? Kuva: Reuters

Financial Timesin mukaan Hollywood-tähti tuo luksuskoruille uniikkia lisäarvoa.

Sehän tiedetään, että Hollywood-näyttelijät saavat rahaa siitä, että he käyttävät punaisella matolla jonkin tietyn valmistajan vaatteita tai asusteita. He saattavat myös saada asut ja arvokorut omikseen.

Summat ovat kuitenkin pysyneet aika hyvin salassa.

Nyt Financial Times kirjoittaa, että tietyn korun käyttämisestä maksettavat summat ovat parhaimmillaan kuusinumeroisia. Talousmedian väitettä ei ole vahvistettu, mutta se on linjassa The New York Timesin toimittajan Vanessa Friedmanin selville saamien lukujen kanssa.

Friedman kertoi noin kuukausi sitten College of Art and Designin paneelissa, että vuonna 2006 Charlize Theronille maksettiin 50 000 dollaria kahden Chopardin korun käyttämisestä BAFTA-gaalassa. Samainen korumerkki maksoi näyttelijälle 200 000 dollaria korujensa näkymisestä Oscar-gaalassa. Golden Globe -juhlissa käyttämänsä, noin 50 000 dollarin arvoiset Cartierin korut hän sai omakseen. Paneelista uutisoi Refinery29.

Summat paljastuivat vuonna 2008, kun Charlizen kanssa yhteistyötä tehnyt kellofirma Raymond Weil haastoi näyttelijän oikeuteen tämän käytettyä Diorin kelloa. Kun asiaa tutkittiin, maksetuista rahasummista tuli julkisia.

Korumallina punaisella matolla

Financial Timesin mukaan 11 julkkiksella, esimerkiksi Julianne Moorella ja Lupita Nyong’olla, oli Cannesin elokuvajuhlilla Chopardin koruja, eli näkyminen tapahtumassa saattoi maksaa firmalle hyvinkin yli miljoonan.

– Kauniin ja hurmaavan näyttelijän vartalolla korut heräävät eloon hyvin vaikuttavalla tavalla, merkin taiteellinen johtaja Caroline Scheufele kertoo.

Julkkiksille syydetty raha saattaa siis maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin – esimerkiksi Julianne Mooren vuosi sitten Met-gaalassa käyttämät rannekorut myytiin loppuun siitä huolimatta, että yksi maksoi 150 000 dollaria.

Refinery29 huomauttaakin, että näyttelijä Reese Witherspoonin aikaansaama #AskHerMore-kampanja on tekopyhä. Naisjulkkikset varmaan haluaisivat Reese etunenässä, että heiltä kysyttäisiin punaisella matolla muutakin kuin mekkonsa suunnittelijaa, mutta jos vaatteen ja korujen kantamisesta tilille kilahtaa satojatuhansia, lienee turha valittaa.

Lue myös:

Tympääntyikö Amal Clooney muotiuteluihin?

Kohu Cannesin elokuvajuhlilla: naisille korkokenkäpakko

Muotigaalassa nakuilua – Beyoncé kiistaton kuningatar