Louis Vuittonin laukut ovat himoittuja luksusesineitä. Kuva: Reuters
Louis Vuittonin laukut ovat himoittuja luksusesineitä. Kuva: Reuters

Moni on valmis maksamaan luksuksesta – etenkin jos laukussa lukee Louis Vuitton.

Talouslehti Forbes pani maailman arvokkaimmat brändit järjestykseen. Sadan yrityksen listalla sijalla 14 on ranskalainen Louis Vuitton, joka tunnetaan erityisesti luksuslaukuistaan, -asusteistaan ja -vaatteistaan.

Louis Vuitton on ainoa muotibrändi listan kärkipäässä, jota muuten hallitsevat teknologiayritykset, esimerkiksi Apple, Google ja Microsoft.

Maailmantalous kangertelee, mutta Louis Vuitton on onnistunut pitämään tuottoprosenttinsa korkeana ja kasvamaan entisestään. Moni pienempituloinenkin haluaa legendaarisin monogrammein koristellun nahkalaukun – tai edes lompakon – itselleen, vaikka siihen pitäisikin säästää pitkään.

Louis Vuittonin omistavan LVMH-yrityksen kiitokset menevät Nicolas Ghesquièrelle, joka aloitti viime vuonna Louis Vuittonin pääsuunnittelijana. Muita LVMH:n luksusmerkkejä ovat Christian Dior, Givenchy, Fendi ja Céline.

Seuraava muotialan yritys Forbesin listalla on ruotsalainen H&M, joka ylsi sijalle 33.

Lue myös:

Marimekko ja Louis Vuitton ovat suosituimmat kierrätysbrändit

Luksusta rakastavat nuoret naiset: ”Merkkilaukku lisää itsekunnioitusta”

Osaatko lausua luksusmuotimerkkien nimet oikein?

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.

Markettimallistoaan luotsaava Janina Fry suunnitteli asut kahdelle Linnan juhlavieraalle.

Janina F -vaatemerkkiään pyörittävä Janina Fry, 44, debytoi viime vuonna Linnan juhlapukujen suunnittelijana, kun hän sai vaatettaa Suomen puolustusvoimain entisen komentajan Ari Puheloisen vaimon Tiina Laisi-Puheloisen. Reservin kapteenilla oli tuolloin yllään oranssi silkkipuku.

Tänä vuonna Janinalta nähtiin itsenäisyyspäivän vastaanotolla jo kaksi asua. Hän jakoi molemmista kuvia Instagram-tilillään. Jälleen kerran asiakkaana oli Tiina Laisi-Puheloinen. Suomen satavuotisjuhlavuonna Linnassa nähtiin monia paljettiasuja, ja Laisi-Puheloisen juhlapuku oli yksi kauneimmista.

Toinen Janinan juhlapuvuista nähtiin Halti Oy:n brand managerin Hanna-Liisa Erkheikin yllä. Tämän selkeälinjainen, pitkähihainen asu oli yksi Linnan monista vihreistä luomuksista. Janina on lisännyt kuvan tunnisteeksi sanan metsänneito, joten lienee selvää, mistä innoitus asuun on saatu.