Outi Pakarinen on vaatevalmentaja ja -suunnittelija, joka perusti ekologisen ja eettisen Kude-merkkinsä noin puolitoista vuotta sitten. Kuva: Teemu Lautamies
Outi Pakarinen on vaatevalmentaja ja -suunnittelija, joka perusti ekologisen ja eettisen Kude-merkkinsä noin puolitoista vuotta sitten. Kuva: Teemu Lautamies

Vaatevalmentaja Outi Pakarinen antaa viisi vinkkiä, joiden avulla pukeutumisesta tulee helpompaa ja hauskempaa.

Pukeutuminen ja shoppailu on ihanaa – mutta välillä myös aika vaikeaa. Vaatekaapissa on vaikka mitä, mutta klisee, ettei siellä kuitenkaan ole mitään päällepantavaa, pitää monen kohdalla paikkansa.

Sen on huomannut myös vaatevalmentaja ja -suunnittelija Outi Pakarinen, joka auttaa ihmisiä saamaan jo kaapissa olevista vaatteista hyödyn irti ja ostamaan uutta ekologisesti ja eettisesti.

Outi on mukana perjantaina 24.4. kansainvälisessä Vaatevallankumous-tapahtumassa. Kampanjan tarkoitus on kannustaa vaateteollisuutta kertomaan kuluttajille omista tuotantoprosesseistaan, materiaaliensa alkuperästä ja työntekijöistään.

Tässä Outin vinkit siihen, miten saat vaatekaapistasi enemmän irti – hyvässä lykyssä säästät samalla pitkän pennin.

1. Päästä irti ajatuksesta, että tarvitset aina uutta

”Kaikista oleellisinta on tunnistaa, ettei tyyli tarvitse uusia joka sesongin vaihtuessa. Vaikka uusia mallistoja tulee, ei se tarkoita, että edelliskesän vaatteet olisivat menneet vanhoiksi.”

2. Sesongin vaatteet esille, muut varastoon

”Sitä mitä ei näe, ei muista. Aina kun sesonki vaihtuu, loppuvan kauden vaatteet kannattaa siirtää varastoon. Sieltä on hirmu ihanaa nostaa esille ne vanhat vaatteet, joita ei ole talven aikana selaillut eikä nähnyt.”

3. Mieti yhdistelmiä etukäteen

”Monelle asiakkaalleni tuottaa päänvaivaa se, miten jo olemassa olevia vaatteita kannattaisi yhdistellä. Sille kannattaa varata joskus pari tuntia aikaa – tai sehän voisi olla vaikka hauska ohjelmanumero kaveriporukan illanviettoon.

Kiireessä pukeutuminenkin helpottuu, kun on miettinyt jo valmiiksi, että tämän alaosan kanssa käyvät nuo kolme yläosaa. Tyylitaiturit ja kaikkein innovatiivisimmatkin pukeutujat miettivät asuja valmiiksi jo kauan ennen kuin ne päätyvät heidän ylleen.”

4. Löydä oma juttusi

”Mieti esimerkiksi, miten kuvailisit tyyliäsi kahdella sanalla, ja käytä niitä apunasi ostoksilla ja pukeutuessa. Ota huomioon, millainen mielikuva sinulla on tyylistäsi ja miten käytännön elämä siihen vaikuttaa – korkeat korkokengät ja kynähame saattavat toimia ajatuksen tasolla ja Sinkkuelämää-sarjassa, mutteivät Suomen loskassa tarpoessa.

Käy läpi vaatekaappiasi ja analysoi, mistä väreistä tykkäät, mikä muotokieli on mieleisesi ja millaisista yksityiskohdista pidät. Fakta on, että jos haluaa rakentaa toimivan, helpon ja hyvännäköisen puvuston, vaatekappaleiden pitää sopia yhteen toistensa kanssa.”

5. Pysy tiukkana ostoksilla

”Suurin sortumisriski on, kun menee kauppoihin, jotka ovat täynnä ihanuuksia. Kätevä vinkki on miettiä, miten uutta vaatteita käyttäisi. Se pitäisi pystyä mätsäämään kolmen jo olemassa olevan vaatteen kanssa.”

Lue myös:

Armi Toivanen puki vaatteet nurinpäin tärkeästä syystä

Ovatko ylläsi olevat vaatteet riistomuotia?

Näin säästät rahaa vaatteissa – ja näytät kaiken lisäksi paremmalta

Naiset intoilevat nyt tästä: töihin joka päivä samassa asussa

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.

Markettimallistoaan luotsaava Janina Fry suunnitteli asut kahdelle Linnan juhlavieraalle.

Janina F -vaatemerkkiään pyörittävä Janina Fry, 44, debytoi viime vuonna Linnan juhlapukujen suunnittelijana, kun hän sai vaatettaa Suomen puolustusvoimain entisen komentajan Ari Puheloisen vaimon Tiina Laisi-Puheloisen. Reservin kapteenilla oli tuolloin yllään oranssi silkkipuku.

Tänä vuonna Janinalta nähtiin itsenäisyyspäivän vastaanotolla jo kaksi asua. Hän jakoi molemmista kuvia Instagram-tilillään. Jälleen kerran asiakkaana oli Tiina Laisi-Puheloinen. Suomen satavuotisjuhlavuonna Linnassa nähtiin monia paljettiasuja, ja Laisi-Puheloisen juhlapuku oli yksi kauneimmista.

Toinen Janinan juhlapuvuista nähtiin Halti Oy:n brand managerin Hanna-Liisa Erkheikin yllä. Tämän selkeälinjainen, pitkähihainen asu oli yksi Linnan monista vihreistä luomuksista. Janina on lisännyt kuvan tunnisteeksi sanan metsänneito, joten lienee selvää, mistä innoitus asuun on saatu.