Tykkään, en, tykkään – ja nuo on jo tosirakkautta! Kuva: Shutterstock
Tykkään, en, tykkään – ja nuo on jo tosirakkautta! Kuva: Shutterstock

SoShossa etsitään itselle unelmien täydellistä paria – kenkäparia.

Kolmen miehen porukka sai sunnuntaina julki kenkien Tinderiksi mainostamansa mobiilisovelluksen, jota on suunniteltu kolme vuotta. SoSho-niminen appsi näyttää Tinderiltä, mutta siellä arvostellaan suomalaisten suunnittelijoiden kenkiä. SoShon kautta kenkiä voi myös ostaa.

Tällä hetkellä SoShossa voi ihailla esimerkiksi suunnittelija Marita Huurinaisen Wave-kenkiä, mutta tulevaisuudessa mahdollisesti myös esimerkiksi Minna Parikoita. SoShon isä, 27-vuotias Turun kauppakorkeakoulusta valmistunut Teemu Kinos kertoo, että tarkoituksena on saada mukaan noin kymmenen suomalaista kenkäsuunnittelijaa ennen kuin pelillisen osto-ohjelman kanssa lähdetään ulkomaille.

– Haluamme tehdä suomalaisesta designista helposti lähestyttävää. SoShossa ihmiset selailevat kiinnostavia kenkiä ja koukuttuvat shoppailuun, Kinos sanoo.

Tältä SoShon-mobiilisovellus näyttää. Kivat kengät saavat vihreää sydäntä, rumat punaista ruksia – aivan kuin Tinderissä.

SoShossa tykätyistä kengistä jää talteen lista, jonka kautta niistä saa lisätietoa. Sovellusta käyttävät kaverukset voivat kysyä toistensa mielipiteitä tykkäämistään kengistä.

– Idea syntyi, kun kummitätini kysyi, voisinko luoda palvelun, jossa hän pääsee shoppailemaan ystäviensä kanssa. Tajusin, että verkko-ostaminen on hirveän yksinäistä puuhaa, Kinos selittää.

Kolmen miehen lisäksi mukana projektissa ovat myös Ullalaa-blogia kirjoittava Ulla ja The Wilde Thingsin Emma. Eivätkä kengät ole täysin vieras maailma Kinoksellekaan, joka tunnustautuu kalliiden italialaisten ja amerikkalaisten kenkien, loafereiden ja bootsien faniksi.

Voit tutustua SoShoon verkossa tai ladata sen iPhone-puhelimellesi AppStoressa. 

Lue myös:

Ostitko kalliit kengät? Näin saat ne säilymään kauniina

Neljä näppärää vinkkiä: näin pidät valkoiset kengät valkoisina

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.