Kalju  on Stellageen tavaramerkki.
Kalju on Stellageen tavaramerkki.

Muotiblogit ovat Suomen suosituimpia blogeja. Nimimerkki Stellagee kertoo, miksi hän avaa vaatekaappinsa ja ajatuksensa tuntemattomille.

Outrageousoutings-blogia kirjoittavan Stellageen tunnistaa helposti, kun hän astelee kadulla vastaan. Kalju pää on analyyttisiä blogitekstejä kirjoittavan naisen tavaramerkki. Entinen yliopistotutkija perusti lifestyle-asioita käsittelevän bloginsa viime vuonna, koska halusi keskustella itseään kiinnostavista ilmiöistä muiden kanssa.

– Tyyli tuli mukaan blogiin vasta, kun lukijat pyysivät sitä sähköpostitse, Stellagee muistelee.

Stellagee on tarkka yksityisyydestään ja haluaa esiintyä myös tässä jutussa nimimerkillään. Hiustyylin muutoksen myötä hän päätti kuitenkin pistää omia kuviaan blogiin.

– Kun ajoin pääni kaljuksi, jouduin hetken etsimään omaa tyyliäni. Silloin laitoin myös ensimmäiset kasvokuvat blogiin, sillä kaljun tuomista haasteista puhuminen olisi ollut hieman latteaa ilman kuvia. Blogissa pystyn kontrolloimaan, mitä kirjoitan itsestäni. En paljasta koko elämääni.

Stellagee on vetänyt tarkat rajat yksityisyydelleen. Hän ei kirjoita koskaan esimerkiksi parisuhteestaan tai juoruile tuttavistaan.

Vaikka Stellagee käsittelee blogissaan vaatteita ja tyyliä, hän ei tunnustaudu muodin seuraajaksi.

– En lue muotilehtiä tai seuraa uusimpia trendejä, mutta olen hyvin visuaalinen ihminen. Muotijulkaisuja enemmän minua kiinnostavat kaupungit ja kaupunkikulttuurit. Yksilölliset tyylit löytyvät kotinurkiltani, Helsingin keskustassa asuva bloggaaja toteaa.

Tutustu blogiin: outrageousoutings.blogspot.com

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.