Kanadalainen Coco Rocha, 26, on luonut uransa tinkimättömyydellään. Suomessa hänet on nähty Seppälän mainoksissa. Kuva: Reuters
Kanadalainen Coco Rocha, 26, on luonut uransa tinkimättömyydellään. Suomessa hänet on nähty Seppälän mainoksissa. Kuva: Reuters

Tämän hetken kuumimpiin mallinimiin kuuluva kanadalainen Coco Rocha, 26, ei ole ikinä poseerannut alasti. Se on vastoin hartaan Jehovan todistajan uskoa.

Kovassa nosteessa oleva kanadalainen huippumalli Coco Rocha, 26, on tehnyt töitä mallina 14-vuotiaasta lähtien, mutta ei ole ikinä poseerannut alasti. Menestynyt Coco on harras Jehovan todistaja, ja alastonkuvaukset ovat vastoin hänen periaatteitaan.

– 15-vuotiaana agenttini teki minulle selväksi, että pärjätäkseni muotimaailmassa minun pitäisi poseerata alasti, vaikka se oli periaatteitani vastaa, hän muistelee kanadalaisessa Flare-lehdessä.

– En hyväksynyt sitä. Miksi minun pitäisi luopua periaatteistani luodakseni uraa? Coco kysyy.

Coco Rocha on yhdysvaltalaisen muotisuunnittelijan Zac Posenin vakiomalleja. Kuva: Reuters

Hän myöntää, että tinkimättömyys on saattanut karkottaa joitain asiakkaita, mutta varmasti auttanut häntä saavuttamaan nykyisen asemansa yhtenä tämän hetken kysytyimmistä huippumalleista.

– Aina löytyy asiakkaita, jotka haluavat työskennellä itsevarman naisen kanssa, joka tuntee itsensä. Haluan ajatella, että urani on esimerkki siitä, että kun kuuntelee itseään, voi muotimaailmassakin menestyä, hän kertoo.

Aikaisemmissa haastatteluissa Coco on kertonut uskonsa olevan hänelle aina tärkein asia. Hän käy edelleen saarnaamassa ovelta ovelle.

– Saarnaamisen tarkoituksena on antaa ihmisille tietoa. Jotkut ajattelevat, että tuputamme uskoamme, mutta ymmärre kyllä, kun meille sanotaan ei, Coco kertoi vuonna 2013 DuJour-lehdelle.

Coco on ollut muun muassa Donna Karanin, Zac Posenin, Louis Vuittonin ja Jean Paul Gaultierin malli. Suomessa hänet on nähty Seppälän mainoskampanjassa. Hän löi läpi mallina jo vuonna 2006 esiinnyttyään Italian Vogue-lehden kannessa.

Lue myös:

Alusvaatteilla tienaa eniten – he ovat parhaiten palkatut mallit

Hän on ensimmäinen pluskokoinen malli Pirellin kalenterissa

62-vuotias alusvaatemalli muuttaa käsityksesi kauneudesta

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.