Björn Wahlroos on luotettava, itsevarma, vakaa, uskollinen ja arvokas – ainakin liituraidan ja sinisen perusteella. Kuvat Lehtikuva, MVPhotos
Björn Wahlroos on luotettava, itsevarma, vakaa, uskollinen ja arvokas – ainakin liituraidan ja sinisen perusteella. Kuvat Lehtikuva, MVPhotos
Björn Wahlroos on luotettava, itsevarma, vakaa, uskollinen ja arvokas – ainakin liituraidan ja sinisen perusteella. Kuvat Lehtikuva, MVPhotos
Björn Wahlroos on luotettava, itsevarma, vakaa, uskollinen ja arvokas – ainakin liituraidan ja sinisen perusteella. Kuvat Lehtikuva, MVPhotos

Menestynyt liikemies paljasti bisnesmaailman pukeutumismokat ja vaatimukset.

Ei ole miehilläkään helppoa! Bisnesmiehen univormu tumminen pukuineen, vaaleansinisen kauluspaitoineen ja mustine kenkineen tuntuu helposti tylsältä ja kaavamaiselta, mutta todellisuudessa asukokonaisuus on mietitty hyvin tarkkaan. Väärillä vaate- tai värivalinnoilla voi nimittäin pahimmassa tapauksessa jopa pilata bisnekset.

Sininen luo käyttäjästään luotettavan kuvan. Se kielii itseluottamuksesta, vakaudesta ja uskollisuudesta. Mitä enemmän rahaa bisneksessä pyörii, sitä tärkempää on turvautua siniseen.

Vihreä on kateuden ja rahan väri, joten sitä ei kannata sotkea yhteen bisneksen kanssa. Esimerkiksi vihreäsävyisiä kauluspaitoja ja kravatteja tulee vältella viimeiseen asti.

Mustat ja liituraitaiset puvut kielivät arvokkuudesta. Liituraitapukuja bongailee usein pankkimaailman ihmisiltä, esimerkiksi Björn Wahlroosilta.

Värikkäät kauluspaidat ovat sallittuja, kunhan paita ei vain ole liian räikeä. Esimerkiksi kanariankeltaisen kauluspaidan kannattaa suosiolla säästää casual friday-päiviin tai vapaalle.

Valkoisia kauluspaitoja näkee paljon bisnesmaailmassa, mutta niiden käyttämiseen liittyy aina pieni riski. On nimittäin kantajasta kiinni, toimiiko valkoinen kauluspaita vai ei. Tunnetuin valkoisten kauluspaitojen suurkuluttaja on miljardööri Donald Trump (kuvassa).

Värikkäät taskuliinat ovat bisnesmaailman tuorein muotivillitys. Palloa, ruutua, raitaa, kukkia, paisley-kuosia ja shokkivärejä, kaikki käy! Taskuliinoilla on nyt lupa revitellä.

Farkut eivät perinteisesti kuulu bisnesmaailmaan, mutta poikkeuksia voidaan tehdä kesäaikaan ja silloin, jos työpaikalla on erikseen sovittu casual friday -käytännöstä.

Ruskeat kengät ovat ehdoton nou nou. Ne ovat kenkävalintana aivan liian rennot eikä ne jalassa tallustelevaa miestä voi ottaa vakavasti. Ruskeat kengät viestivät myös ylimielisyydestä.

Vinkit antoi suuren pörssiyhtiön talousjohtaja.

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.