Missäköhän se Heidi Klumin kädenjälki näkyy? Bikertyylisessä mokkanahkatakissa ei ole lähdetty revittelemään designilla.
Missäköhän se Heidi Klumin kädenjälki näkyy? Bikertyylisessä mokkanahkatakissa ei ole lähdetty revittelemään designilla.

Syyskuussa Lidleihin tulee myyntiin 69 euroa maksava nahkatakki. Mutta saako halvalla hinnalla laatua?

Lidlin vaatemallistot ovat olleet tähän mennessä jättimenestys. Halpoja löytöjä on kärkytty myymälöistä, ja esimerkiksi kesämekot ovat olleet haluttua tavaraa somekirppiksillä

Kesän alussa Lidl yllätti ja kertoi tuovansa markkinoille ensimmäisen yhteistyömallistonsa nimekkään suunnittelijan, huippumalli Heidi Klumin, kanssa. Yhteistyömallistot ovat tuttua kauraa ketjuliikkeistä, sillä esimerkiksi H&M lanseerasi ensimmäisen sellaisen jo vuonna 2004 suunnittelijalegenda Karl Lagerfeldin kanssa. Nyt ne tulevat myös ruokakauppoihin.

Lue myös: Jättiyllätys Lidliltä: Tuo nahkatakit kauppoihin ja järjestää omat muotiviikot – suunnittelijana muodin supernimi

Lidlin mallisto esitellään New Yorkin muotiviikoilla 7. syyskuuta, ja vaatteet ja asusteet tulevat myyntiin kaikkiin Suomen Lidleihin 18. syyskuuta. Tiedotteessa Esmara by Heidi Klum: Heidi & The City -malliston kerrotaan sisältävän ”urbaania ilmettä ja vau-efektejä”. Käytännössä se tarkoittaa muun muassa bombertakkeja, pillifarkkuja ja nahkatuotteita. Lidlin mukaan kaupoissa tarjolla olevat koot vaihtelevat malleittain ja väreittäin.

Malliston kiinnostavin vaate lienee 69 euroa maksava mokkanahkainen takki, sillä aitoja nahkatakkeja saa harvoin alle satasella tai kahdellakaan.

Aitoja nahkatakkeja saa harvoin alle satasella tai kahdellakaan.

Hinta tietenkin herättää myös sen kysymyksen, missä ja millaisista materiaaleista takki on valmistettu. Aiemmin Lidl on selittänyt tuotteidensa edullisia hintoja isoilla erillä ja keskitetyillä hankinnoilla. Edullisista hinnoista huolimatta monista Lidlin vaatteista kuitenkin löytyy Öko-Tex-standardin tuoteturvallisuusmerkki, joka rajoittaa tiettyjen kemikaalien käyttöä tekstiileissä.

Takki testissä

Saimme testata Lidlin mokkanahkatakkia jo ennen sen tuloa kauppoihin.

Takin saa kiinni vetoketjulla, joka liukuu kohtalaisen hyvin.
Takin saa kiinni vetoketjulla, joka liukuu kohtalaisen hyvin.

Leikkaus: Klassinen muotoilu viehättää. Hyvä, ettei ole lähdetty kokeilevalle linjalle. Tyylin puolesta takki on varmasti myyntihitti.

Koko: Takki näyttää ja tuntuu pieneltä. Testaamamme takki on eurooppalaista kokoa 36, mutta jopa XS-kokoa olevan testaajamme mielestä hartioihin ei jää liiemmin tilaa. Suoralinjainen takki mahtuu kuitenkin hyvin kiinni. Hihoissa on riittävästi pituutta.

”Takki näyttää ja tuntuu pieneltä.”

Materiaali: Ensimmäisenä huomio kiinnittyy hajuun: jännä aromi! Uudet autot haisevat vähän tällaiselle. Nahkatakista ei löydy kemikaaliturvallisuudesta kertovia merkintöjä. Vielä mitoitustakin isompi miinus on takin materiaali, joka tuntuu melko halvalta. Mokka on ohuenohutta, vähän ”löröä” ja vuori sitä halvinta mahdollista polyesteriä, jonka kahinan voi kuulla takkia kosketellessa.

Takista tulee myyntiin myös konjakinruskea, hieman erilainen versio. Kuva: Lidl
Takista tulee myyntiin myös konjakinruskea, hieman erilainen versio. Kuva: Lidl

Laatu: Ei repsottavia saumoja tai muita suurempia epäkohtia esimerkiksi leikkauksessa – perusasiat siis kunnossa. Kokonaisuudessaan takki tuntuu samanlaatuiselta kuin ketjuliikkeiden halvimmat aitoa nahkaa olevat takit. Mitään luksuskokemusta on siis turha odottaa muutamalla kympillä.

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.