Kokki ja ruokakirjailija Sara La Fountain, 30, syttyy hapsuista, niiteistä, kirkkaista väreistä ja villeistä leikkauksista.

Kuvat Milka Alanen

Mikä on pukeutumisesi juju?

Tyylini on sekoitus rokkihenkisyyttä, boho chic -hippivaikutteita sekä ideoita 70- ja 80-luvulta. Innostun esimerkiksi mokkaliiveistä tai niittikoristelluista nahkarotseista. Vaatteessa pitää olla ideaa. Tykkään rajuista kontrasteista ja moderneista leikkauksista sekä paljeteista ja hapsuista.

Valitsen vaatteet fiiliksen mukaan. Yhdistän usein ison paidan erikoisiin, vaikkapa leopardikuvioisiin legginseihin. En pidä liian paljastavista vaatteista.

Mitä teet vanhoille vaatteille?

Tuunaan vanhoja vaatteita: saatan ommella farkkuihin erivärisen paikan, kuluttaa niitä vaikka raastinraudalla tai vaihtaa neuletakkiin makeat napit. Muokkasin juuri vaaleanpunaisista farkuista sortsit. Leikkasin ne lyhyiksi, tein saksilla reikiä ja saatan lisätä niihin vielä vähän maalinroiskeita.

Teen välillä vaatekaappiin inventaarion ja vien osan kirpparille tai annan kavereille. Samalla saatan keksiä uuden asuyhdistelmän tai löytää makeita mutta käyttämättä jääneitä vaatteita.

Missä shoppailet?

Ostan vaatteita paljon ulkomailta ja netistä. Ulkomaisista merkeistä suosikkejani ovat Haute Hippie, Balmain, Black Milk, Alexander Wang, Isabel Marant ja Wildfox.

Ostan vaatteita myös Topshopista, Karmaloop.com:ista, Kaarina K:sta ja Helsinki 10:stä. Nappaan ideoita designer-merkeiltä, mutta minusta olisi persoonatonta olla merkkinukke ja ostaa kokonaisuus yhdeltä brändiltä. Minulla on Louis Vuittonin ja Dolce & Gabbanan laukkuja, mutta ostan vaatteita paljon H&M:ltä, Zarasta ja Gina Tricot’sta. Ne aistivat hyvin kauden trendit, mutta vaatteet ovat edullisia.

Shoppaillessani olen tarkka, että ostan vain sellaista, mitä käytän ja mikä sopii muihin vaatteisiini.

Miten tyylisi on muuttunut?

Nuorempana tyylini oli romanttisempi, mutta se on muuttunut viimeisten kolmen vuoden aikana rokimmaksi ja rohkeammaksi. Joskus 25-vuotiaana etsin tyyliäni, mutta nykyään uskallan olla oma itseni. Elämä on kasvattanut.

Eniten pukeutumiseni muuttui, kun leikkasin hiukseni. Halusin uudistua, ja graafiseen tukkaan sopivat modernimmat linjat. Samaan aikaan hankin Charlie Chaplin -tyylisen hatun, josta on tullut tavaramerkkini.

Ajattelen, että so what, vaikka kaikki eivät pidä jostain asustani. Pääasia, että itse tykkään. Saan vaatteistani paljon palautetta, ja ulkomailla minua luullaan usein stylistiksi. Se tuntuu hauskalta.

Miltä kehut tuntuvat?

Jos joku huomaa panostamisen, siitä tulee hyvä mieli. Pukeudun kuitenkin eniten itselleni. Jos vaatteissa on hyvä olla, se näkyy päälle. Kun jalassa on ihanat korkkarit, askel nousee korkeammalle.

Ulkomailla annetaan enemmän palautetta kuin Suomessa, ja kassaneiti saattaa kehua asiakkaan vaatteita. Jos näen makean asukokonaisuuden, mainitsen siitä itsekin.

Mitä aiot hankkia kesäksi?

Kesällä suosin värikkäämpiä ja naisellisempia vaatteita kuin talvella. Olen hulluna australialaisen Black Milkin legginseihin. Tykkään niiden shokeeraavuudesta: on sarjakuvaprinttejä, räikeää pinkkiä, remmejä, leopardikuosia ja hopeaa. Lisäksi haaveilen Wildfoxin t-paidoista. Materiaali on pehmeää, ja paidoissa on jokin juju, kuten makeita kuvioita tai hauska slogan. Etsin myös punaisia nahkahousuja ja löysin hyvät Zarasta.

Sara La Fountain

  • 22. 4. 1981 Yhdysvalloissa syntynyt kokki, ruokastailisti ja keittokirjailija.
  • Suunnitellut myös työkenkiä ja astioita.
  • Pitää omaa muoti- ja ruokablogia saralafountain.com.

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.