Knalli päähän ja menoksi! Pukeutumisessa valloittavat­ nyt hauska mustavalkotyyli ja pirteän­ pinkit väripilkut.­

Remmikorkkareita koristavat kukat, 390 €, Minna Parikka.

Olisipa jo helle! Mukavat sortsit, 79,95 €, In Wear.

Kirjavat pallot elävöittävät siistiä paitaa, 99 €, Fred Perry.

Niitit tuovat ärhäkkyyttä siroon laukkuun, 195 €, Tosca Blu.

Tähtimekko johdattaa uusiin seikkailuihin, 420 €, Diesel.

Knalli istuu yhtä lailla klovnin kuin muotitietoisenkin päähän, 24,95 €, Mint & Berry/Zalando. Rusetti tekee hellehatusta tyttömäisen, 90 €, Tosca Blu.

Pataa vai ruutua? Paita, 59,95 €, Selected Femme.

Pyöreät pokat ovat pinnalla, 10 €, Monki.

Kolmivärisessä paidassa on leveä kaula-aukko, 165 €, Filippa K.

Reipaat värit ilahduttavat klassisessa mekossa, 39,95 €, Lindex.

Raitapaita on ajaton valinta, 29,95 €, H&M.

Humoristisessa hameessa on musikaalinen kosketinhelma, 195 €, Moschino Cheap & Chic/Zalando.

Punottu kangaslaukku sopii kesämenoihin, 89,99 €, Sir Oliver.

Kolmiulotteinen painatus tekee korkokengistä­ mielenkiintoiset, 49,95 €, Tamaris.

Tiedustelut: Diesel (09) 452 0855, Filippa K 0400 575 837, Fred Perry/ToveriHki 040 591 5276, H&M (09) 343 4950, In Wear (09) 696 2120, Lindex 020 142 2400, Minna Parikka (09) 667 554, monki.com, Selected Femme/Bestseller 020 747 4600, Sir Oliver 010 320 2700, tamaris.eu, Tosca Blu/Emzia Oy 040 715 0146, zalando.fi.

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.