Jaahas, tällaista tällä kertaa. Aika jäädyttää luottokortti? Kuva: Shutterstock
Jaahas, tällaista tällä kertaa. Aika jäädyttää luottokortti? Kuva: Shutterstock

Nettishoppailu pienessä hiprakassa saa ostokset sujumaan joutuisasti.

Myönnä pois! Sinunkin mielestäsi on ihanaa kaataa rankan työpäivän jälkeen itselle lasillinen (no okei, kaksi) viiniä, lysähtää sohvalle ja alkaa selata nettikauppojen tarjontaa tabletin ruudulta.

Vähitellen olo muuttuu rennommaksi ja kas, kimaltava tyllimekko alkaa näyttää todella tarpeelliselta ostokselta. Onhan se vähän liian kallis, mutta hei, mitä väliä. Olen sen ansainnut.

Suunnilleen tähän tyyliin useat naiset nykyään shoppailevat, luksusnettikauppa Net-a-Porterin uusi johtaja Alison Loehnis kertoo The Times Magazinen haastattelussa.

– He päättävät tilata jotakin tavaraa. Se ei yleensä ole juoksuliivit – vaan jotakin, mistä he unelmoivat.

Uskaliaat ostopäätökset on helpompi tehdä, kun alkoholi on hieman pehmittänyt järjenjuoksua. Alison Loehnisin mukaan illat ovat verkkokauppatilausten kuuminta aikaa.

The Telegraph kertoi muutama vuosi sitten Kelkoo-shoppailusivuston tekemästä tutkimuksesta, jonka mukaan 43 prosenttia briteistä on tehnyt nettiostoksia juotuaan alkoholia. Viidennes ei edes kyennyt muistamaan seuraavana aamuna, mitä tuli tilattua.

Kännishoppailuun voi suhtautua kahdella tavalla: joko karmeana taloudellisena virheenä tai kätevänä tapana saada tilattua asioita, joita ei selvin päin tulisi koskaan ostaneeksi.

Kun estot vähenevät, saattaa tuhlata naurettavuuksiin, joille ei ole mitään tarvetta. Onneksi palautusmahdollisuus on olemassa – tosin ostokset pitäisi myös jaksaa kiikuttaa takaisin postiin palautettaviksi. The Telegraph kertoo esimerkiksi 30-vuotiaasta Emmasta, joka osti bussimatkalla bileistä kotiin neljästi saman mekon. 44-vuotias Samantha taas lunasti itselleen 40-vuotiaan autovanhuksen, joka on kyllä hieno, mutta täysin tarpeeton.

Toisaalta jos vesiselvänä tulee ostettua vain harmaita neulepaitoja ja mustia farkkuja, hiprakassa ostettu leikkisä koru voi tuoda juuri sen tarvittavan persoonallisen säväyksen tyyliin. Kunhan ei juodessaan shoppaile itseään vararikkoon.

Heidi Klum näyttää mallia, miltä Lidlin juhlavaatemallisto näyttää bilettäjän yllä. Mutta miksi pikkujoulupukineet tulevat kauppoihin vasta joulukuussa, kun monissa firmoissa juhlat on jo lusittu?

Muoti muuttuu ja mallistot vaihtuvat nykyään nopeaan, Lidlissäkin. Lidlin syyskuussa lanseeraama Heidi Klumin suunnittelema vaatemallisto herätti innostusta suomalaisissa, ja nyt tiedossa on jo seuraava kattaus.

Tulevassa Heidi Klum -mallistossa nähdään taattuja talven juhlakauden materiaaleja, kuten paljetteja ja samettia, ja värimaailmassa vuorottelevat tummat sävyt ja vaaleampi kimallus. Toisin sanoen malliston vaatteet huutavat päästä pikkujouluihin.

Huomiota herättää erityisesti lyhyt, paljetein koristeltu ”vesirajamekko”. Heidi Klumin yllä säihkyvä mekko näyttää ylettyvän juuri ja juuri pyrstön alapuolelle. 

Myöhään kaupoissa  

Uusia mekkoja, toppeja ja housuja saa kuitenkin Lidlistä vasta maanantaina 4.12., kun monen firman pikkujoulut on jo juhlittu. 

– Pikkujoulukausi jatkuu pitkälle joulukuuhun, jonka jälkeen tulee vielä uuden vuoden juhlat. Ajattomina juhlavaatteina mallistoon vaatteet sopivat moneen eri tilaisuuteen, Lidlin markkinointipäällikkö Seppo Niemelä perustelee myöhästä julkaisua. 

Edellistä mallistoa uudestaan myyntiin

Yleensä vaatekaupan ja muodin alalla ennakoidaan sesonkeja pitkällekin tulevaisuuteen, ja useimmat  talven juhlakauden asut tulevat myyntiin jo aikaisin syksyllä.

Jos Lidlin juhlavaatteiden julkaisuaikataulu ei ole ihan huippumuodin tahdissa, niin eivät onneksi ole hinnatkaan. Niemelä kertoo, että tuotteiden hintahaitari on 8–25 euroa. 

Niemelän mukaan joulukuussa tulee myyntiin myös edellisen malliston vaatteita. 

Tältä näyttää #letscelebrate-mallisto

 

Paljettimekon saa mustana, kultaisena, sinisenä ja sini-harmaana. Hintaa sillä on 19,99 €.
Paljettimekon saa mustana, kultaisena, sinisenä ja sini-harmaana. Hintaa sillä on 19,99 €.

Paljettitopin värivaihtoehdot ovat kultainen, musta ja sini-harmaa. Topin saa 13,99 €:lla.
Paljettitopin värivaihtoehdot ovat kultainen, musta ja sini-harmaa. Topin saa 13,99 €:lla.

 

Mustat tekonahkaleggingsit maksavat 12,99 €.
Mustat tekonahkaleggingsit maksavat 12,99 €.

 

Laulaja Anna Puu myy osan keikkavaatteistaan, koruistaan ja kengistään hyväntekeväisyyden nimissä.

Laulaja Anna Puu on pistänyt osan vaatekaapistaan kirppismyyntiin. Anna myy esiintymisvaatteitaan, korujaan ja erikoisempia Converse-tennareitaan mobiilikirpputori Zadaassa.

Tämä suomalaismerkki Poola Katarynan mekko oli vielä jutun kirjoitushetkellä myynnissä 50 eurolla.
Tämä suomalaismerkki Poola Katarynan mekko oli vielä jutun kirjoitushetkellä myynnissä 50 eurolla.

Myynnissä on Annalle räätälöity mekko 120 eurolla, Poola Katarynan hapsumekko 50 eurolla ja vaatesuunnittelija Antti Asplundin vanhempaa mallistoa oleva tyllihame 90 eurolla. Myös kapeammalle kukkarolle löytyy ostettavaa, esimerkiksi H&M:n hattu kympillä ja rannekoruja seitsemällä eurolla.

Myynnissä oli myös viininpunainen trumpettihihainen mekko, joka Annalla oli yllään Vain elämää -ohjelmassa Mikko Kuustosen päivänä. Mekko herätti kuitenkin niin paljon kiinnostusta, että se myytiin heti 50 eurolla. 

Anna Puun Hirvensalmella Vain elämää -kuvauksissa käyttämä mekko myytiin heti.
Anna Puun Hirvensalmella Vain elämää -kuvauksissa käyttämä mekko myytiin heti.

Myyntituoton Anna ohjaa suoraan Nenäpäivä-keräykseen.

– Tästä ei enää kivemmaksi hyvän tekeminen mene: minä saan vaatekaappeja tyhjäksi ja te saatte ostaa itsellenne jotain inspiroivaa tietäen, että kaiken myyntituotto menee suoraan hyväntekeväisyyteen, Anna kirjoittaa omassa Instagramissaan.

Tämän BCBG Max Azrian mekon Anna on hinnoitellut 90 euron arvoiseksi.
Tämän BCBG Max Azrian mekon Anna on hinnoitellut 90 euron arvoiseksi.

Nenäpäivän tuotot menevät kaikkein heikoimmassa asemassa olevien lasten hyväksi.