Tunnistettavien muumihahmojen lisäksi Ivana Helsingin uusissa vaatteissa leikitään Tove Janssonin kirjoista tutulla grafiikalla. Kuvat: Instagram
Tunnistettavien muumihahmojen lisäksi Ivana Helsingin uusissa vaatteissa leikitään Tove Janssonin kirjoista tutulla grafiikalla. Kuvat: Instagram

Ivana Helsingin uusissa sadunomaisissa vaatteissa nähdään muun muassa muumipitsiä.

Suomen tunnetuimpiin vaatesuunnittelijoihin kuuluva Paola Suhonen, 39, kertoi kesällä, että hänen vaatemerkkinsä Ivana Helsingin kesän 2015 mallistosta löytyy muun muassa Eppu Normaali -yhtyeen keulakuvan Martti Syrjän kuvia. Nyt Paolalla on taas uutisia: Ivana Helsinki on ryhtynyt yhteistyöhön muumibrändin kanssa.

Millaisia vaatteita Paola on suunnitellut muumiteemalla? Ei niin lapsellisia kuin luulisi. 

– Meillä oli yhteinen näkemys Moomin Charactersin ihmisten kanssa siitä, että muumi voi olla jotain ihan uutta, jotain aikuiselle naiselle sopivaa. Paola on ollut pitkään suuri Tove Jansson -fani. Kun katsoo Toven kuvia, niissä on makea tyyli: puuvillamekkoja ja tuulentuivertamia villapaitoja. Paola ja Tove inspiroituvat molemmat samoista asioista, esimerkiksi merestä, Ivana Helsingin Pirjo Suhonen kertoo.

Uusissa muumivaatteissa on tuttujen muumihahmojen lisäksi printtejä, joissa on tunnistettava häivähdys muumeja, muttei yhtäkään hahmoista. Ja osa vaatteista on tehty muumipitsistä. Pirjo kertoo, että vaatteita varten teetettiin ensimmäistä kertaa ikinä muumipitsiä, josta syntyi muun muassa pikkumusta pitsimekko.

Muumivaatteet ovat osa kevään ja kesän 2015 mallistoa, mutta joitakin niistä saa jo loppuvuodesta 2014. Mallisto esitellään Tokion muotiviikoilla lokakuun puolivälissä.

Ennen muumeja ja Martti Syrjä -printtejä Paola on yllättänyt matkaamalla Peruun ja tekemällä Ivana Helsingille alpakkaneulemalliston Andeilla asuvien käsityöläisnaisten kanssa. 

Ivana Helsinki jakoi Instagram-tilillään esimakua uudesta muumimallistosta. Kuvat: Instagram/@ivanahelsinki

Lisää kuvia Ivana Helsingin Instagramissa.

Lue myös:

Tällainen on Paola Suhosen työpäivä

Testaa ja ylläty! Tiesitkö nämä 5 asiaa muumeista?

Paola Suhosen uusi mallisto julkaistaan ensimmäisenä somessa

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.