RAY:n Inhimillisiä Uutisia -projektin avajaisissa maanantaina piipahtaneen Paola Suhosen kesään kuuluu työnteon ohella mökkeilyä ja viikon lumilautailureissu Norjaan. "Haluan elvyttää rakasta harrastusta", lumilautailun Suomen mestaruudenkin voittanut Paola kertoi. Kuva: Jonna Öhrnberg
RAY:n Inhimillisiä Uutisia -projektin avajaisissa maanantaina piipahtaneen Paola Suhosen kesään kuuluu työnteon ohella mökkeilyä ja viikon lumilautailureissu Norjaan. "Haluan elvyttää rakasta harrastusta", lumilautailun Suomen mestaruudenkin voittanut Paola kertoi. Kuva: Jonna Öhrnberg

Muotisuunnittelija Paola Suhonen lupaa mallistoonsa ainakin Martti Syrjän kuvilla varustettuja t-paitoja.

Suomen menestyneimpiin muotisuunnittelijoihin lukeutuva Paola Suhonen, 39, rikkoo jälleen rajoja. Hän suunnittelee parhaillaan kesän 2015 mallistoaan, jonka teemana on Provinssi '87. Tuolloin teini-ikäinen Paola liftasi Seinäjoen Provinssirockiin kuuntelemaan Eppu Normaalia.

– Se oli minulle huikea ja legendaarinen nuoruudenkokemus, joten tästä yhteistyöstä tulee varmasti fantastista, hän hehkuttaa.

Mallistoon tulee kasariteemaisia vaatteita, kuten Eppujen keulahahmo Martti Syrjän kuvilla varustettuja t-paitoja. Mallisto lanseerataan yhdessä Ivana Helsingin uuden hajuveden kanssa Pariisin muotiviikoilla lokakuussa.

Viimeksi Paola yllätti matkaamalla Peruun ja tekemällä Ivana Helsingille alpakkaneulemalliston Andeilla asuvien käsityöläisnaisten kanssa.

Hyväntekeväisyys on Paolalle tärkeä asia ja hänet nähdään mukana myös Raha-automaattiyhdistyksen tänään startanneessa Inhimillisiä Uutisia -hankkeessa, johon hän kuvaa dokumentin Helsingin romanikerjäläisistä. American Film Institutesta elokuvaajaksi valmistunut Paola halusi tuoda projektiinsa tuoreen näkökulman.

– Kierrän kysymässä romanikerjäläisiltä, mikä on heidän elämänsä suurin rakkaustarina. Haluan tällä tavoin näyttää heidät ihmisinä, ei pelkkinä pakolaisina ja kerjäläisinä, Paola sanoo.

Lue myös:

Paola Suhonen: "Luotan, että lapsia voi saada aika vanhanakin"

Tällainen on Paola Suhonen työpäivä ohjaajana

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.