Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Niska ja selkä joutuvat koville, kun käsilaukussa on puoli elämää ja kassi roikkuu liian kauan olalla. Tyylikkyydestä ei ole kuitenkaan pakko tinkiä.

Mikään ei ole ihanampaa, kuin kulkea kaupungilla vain lompakko takin taskussa. Harmi vain, että yleensä mukana on pakko kuljettaa kalenteria, tietokonetta, meikkipussia, hiuslakkaa, jumppavaatteita ja vaikka mitä muuta elintärkeää.

The Greatist listasi keinot, joiden avulla painavan laukun kantamisen riskit voi minimoida.

1. Mitä kevyempi, sen parempi

Paras laukku on kevyt laukku. Vaikka laukkuun mahtuisi vielä jotain ihan vain ”varmuuden vuoksi”, harkintaa kannattaa käyttää. Suosituspaino laukulle on 10 prosenttia kantajansa painosta, ja ehdoton maksimipaino 15 prosenttia. Esimerkiksi 65-kiloisen laukku saisi painaa korkeintaan 9,75 kiloa. Mitä painavampi laukku, sen lyhyemmän aikaa sitä kannattaa kanniskella.

2. Vaihtele olkaa

Moni vaihtaa laukun puolta luonnostaan, mutta jos huomaat suosivasi vain toista kylkeä, siirrä laukku aina muistaessasi toiselle puolelle vartaloa.

3. Suosi kaksikahvaista

Jos laukussa on kaksi kahvaa tai hihnaa, paino jakautuu olalle tasaisemmin kuin yhdellä kapealla hihnalla. Leveä remmi on olkapäälle mukavampi kuin ohut.

4. Pakkaa huolella

Niska- ja selkäsärkyä voi yrittää välttää järjestelemällä tavarat laukussa mahdollisimman ergonomisesti. Paino jakautuu tasaisemmin koko vartalolle, kun painavat tavarat ovat laukun pohjalla ja laukku on mahdollisimman litteästi kylkeä vasten.

Bonusvinkki: Kannattaa myös haastaa itsensä ja kokeilla pienemmän laukun hankkimista. Tavara vähenee kummasti, kun tilaa on vain kaikkein tärkeimmälle. Niin, ja ainahan voi mennä salille vahvistamaan lihaksiaan.