Ensi kevään muotinäytöksissä nähtiin paljon keltaisen sävyjä sekä maanläheisiä värejä. Kuvat: Leena Aro
Ensi kevään muotinäytöksissä nähtiin paljon keltaisen sävyjä sekä maanläheisiä värejä. Kuvat: Leena Aro

Ja mitähän ovat paahdettu manteli, maitokiisseli, mandariini? Entä hiekkakivi ja puuvartinen köynnöskasvi? Retroruokia ja lista askartelutarvikkeista?

Kun värifirma Pantonen suunnittelijat ovat luoneet ensi vuoden trendivärien karttaa, he ovat ilmiselvästi haikailleet lomalle, luontoon ja vanhoihin hyviin aikoihin.

Ihanan kuuloinen paahdettu manteli (toasted almond) näyttää maallikon silmiin ikävästi kasariruskealta. Retrovaikutelma on ilmeisesti täysin suunniteltu, sillä sävyä kehutaan ajattomaksi. Väri on kuulemma saanut sävyä auringosta, ja sen on tarkoitus tuoda trendivärikarttaan kevään ja kesän tuntua.

Jälkiruuat mieleen tuova maitokiisseli (custard) puolestaan on erikoinen keltainen, jonka kuvaillaan olevan täynnä hyviä fiiliksiä ja täyteläistä lämpöä.

Mutta tangerine näyttää nimenomaan siltä kuin sen kuuluu: oranssilta mandariiniltä, ei tippaakaan siltä keltaiselta sukulaishedelmältä, oliko se nyt klementiini?

Lue myös:

Nämä trendit näet lautasellasi vuonna 2015

Tämä on vuoden 2015 hittiväri

Puuterikulmia ja feikkilävistyksiä – nämä olivat vuoden 2014 kauneustrendit

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.

Markettimallistoaan luotsaava Janina Fry suunnitteli asut kahdelle Linnan juhlavieraalle.

Janina F -vaatemerkkiään pyörittävä Janina Fry, 44, debytoi viime vuonna Linnan juhlapukujen suunnittelijana, kun hän sai vaatettaa Suomen puolustusvoimain entisen komentajan Ari Puheloisen vaimon Tiina Laisi-Puheloisen. Reservin kapteenilla oli tuolloin yllään oranssi silkkipuku.

Tänä vuonna Janinalta nähtiin itsenäisyyspäivän vastaanotolla jo kaksi asua. Hän jakoi molemmista kuvia Instagram-tilillään. Jälleen kerran asiakkaana oli Tiina Laisi-Puheloinen. Suomen satavuotisjuhlavuonna Linnassa nähtiin monia paljettiasuja, ja Laisi-Puheloisen juhlapuku oli yksi kauneimmista.

Toinen Janinan juhlapuvuista nähtiin Halti Oy:n brand managerin Hanna-Liisa Erkheikin yllä. Tämän selkeälinjainen, pitkähihainen asu oli yksi Linnan monista vihreistä luomuksista. Janina on lisännyt kuvan tunnisteeksi sanan metsänneito, joten lienee selvää, mistä innoitus asuun on saatu.