Outi Pyyn käsissä 4000 kahvikapselista syntyy 14 000 paljettia. Kuva: Shutterstock
Outi Pyyn käsissä 4000 kahvikapselista syntyy 14 000 paljettia. Kuva: Shutterstock

Trashionista Outi Pyyn suunnittelema iltapuku on herättänyt kohua jo ennen valmistumistaan.

Toissa vuonna näyttelijä Laura Birn hurmasi Linnan juhlissa kierrätetyistä nahkatekeista tehdyssä mustassa iltapuvussaan. Puvun suunnittelija, trashionista Outi Pyy saattaa yllättää myös tänä vuonna. Hän työstää parhaillaan juhliin iltapukua, jonka päämateriaalina on käytetty alumiinisia kahvikapseleita. Se, kenen yllä puku itsenäisyyspäivänä nähdään, on vielä salaisuus.

– Puvulla haetaan näyttävyyttä ja showstopper-meninkiä. Mutta koska kyseessä on Linnan juhlat, puvun on oltava paitsi käytettävä myös noudatettava etikettiä, Outi sanoo.

Kun kahvikapseleita valmistava Nespresso ehdotti Outille puvun tekemistä, hän kysyi ensimmäisenä, olisiko materiaali kierrätettyä.

– Kun selvisi, että kyseessä on teollisuuden ylijäämämateriaali, eli kahvikapselit, otin haasteen vastaan. Suomen kokoisessa maassa ei ole hirveästi brändejä, jotka tilaisivat minulta tämän tyyppisiä vaatteita.

Viime vikkojen aikana Outi onkin apulaisineen leikannut 4000 alumiinista kahvikapselia ja tehnyt niistä pukua varten 14 000 paljettia.

Kohua jo ennen puvun valmistumista

Trashionista-blogistin yhteistyö Nespresson kanssa on herättänyt myös kriittisiä kommentteja. Joidenkin mukaan kertakäyttöiset kahvikapselit ovat lähinnä ympäristöä kuormittavaa ylimääräistä jätettä. Kritiikki ei yllätä Outia.

– On ihan selvää, että herättää tunteita, kun minun kaltaiseni tekijä lähtee tekemään yhteistyötä monikansallisen yhtiön kanssa. Blogini lukijakunta on hyvin kriittistä, ja rakastan heitä sen takia. En kuitenkaan ole mainoskasvo. Minut on palkattu tekemään vaate ja sen teen. Aion tehdä linnaan puvun, joka noteerataan kauniina vaatteena.

Outi korostaa, että hänen mielestään taiteen tehtävä on olla keskustelun aiheuttaja.

– Tämänkään projektin tarkoitus ei ole osoittaa, että katsokaa, tein vuoden ekovaatteen. Yritän herättää ihmisiä miettimään omia kulutustottumuksiaan, myös muotiin liittyen. Haluan, että tämä mekko herättää keskustelua. Silloin vaate on tehnyt tehtävänsä.

– Kierrätysmuoti on asia, johon ei ole olemassa yhtä vastausta. Tämä puku on mittatilaustyönä tehty lähivaate, ja ainakin vaatteen valmistuksen osalta voi sanoa, että tämä on täysin eettisesti tuotettu.

Sen verran Outi voi mekosta paljastaa, että kyseessä tulee olemaan täyspitkä iltapuku, jonka pinta on aivan alumiinipaljettien peitossa.

– Kierrätysvaateproggikset ovat sellaisia, että joudun aina tekemään monta suunnitelmaa. Nytkin olen joutunut selvittämään monia teknisiä asioita, kuten mihin paljetteja voi laittaa, jotta puku on miellyttävä käyttää. Olen myös testannut viiltävätkö paljettien reunat, ja mihin suuntaan paljetit on aseteltava, jotta puku ei heijasta väärin kameran salamavaloa. Olen periaatteessa suunnitellut 10 eri mekkoa.

Outi sanoo pyrkivänsä tekemään muotia, joka ei näytä perinteiseltä kahvipussi- tai kravattihame-tyyppiseltä kierrätysmuodilta.

– Yritän parantaa kierrätykseen ja kierrätysmuotiin liittyvää mielikuvaa. Ensisijaisesti yritän vaikuttaa niihin tyyppeihin, jotka kuluttavat ostoskeskuksissa vain kuluttamisen tai haluamisen takia. Toivon, että ihmiset eivät yksinkertaista tätäkään projektia liikaa. Se mekko on teos.

Lue myös:


Tältä näyttää Pamela Tolan kohuttu jäätelöpuku


Mert Otsamo kohutusta jäätelöpuvusta: ”Asua varten on syöty 12 000 kaloria jätskiä”


Pamela Tola pukeutuu itsenäisyysjuhlaan jäätelöpaperiin

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.