Tämä mekko aiheutti netissä maailman suurimman väittelyn.

Kaikkialla on seottu netissä leviävästä hämmentävästä kuvasta, jonka mekon eri ihmiset näkevät eri värisenä.

Toisten mielestä kuvan mekossa on kultaista ja valkoista, ja toiset näkevät sen sinimustana.

Se, että kaksi ihmistä voi katsella samaa kuvaa ja nähdä mekon aivan erivärisinä, tuntuu ensin käsittämättömältä. Mutta itse asiassa se paljastaa kiinnostavia asioita silmiemme toiminnasta – ja meistä itsestämme.

Silmät ja aivot yrittävät aina automaattisesti mitä tahansa asiaa katsoessamme hahmottaa, mikä esineessä on sen omaa väriä ja mikä siitä heijastuvan valon väriä. Jos esimerkiksi seisomme valkoisessa paidassa punaisen värivalon alla, emme yleensä erehdy luulemaan paitaa punaiseksi. Ihminen siis pystyy erottelemaan värit toisistaan.

The Independentin mukaan kyseisen mekkokuvan värit määrittyvät sen mukaan, hahmottavatko aivomme kuvan olevan kuvattu päivänvalossa vai ei.

Toisaalta asiaan vaikuttavat myös silmässä olevat valoherkät sauva- ja tappisolut – ja niiden määrät. Sauvasolut aistivat herkemmin valoa ja muotoja, kun taas tappisolut aistivat valoa tarkemmin värejä. Esimerkiksi värisokeiden silmissä on huomattavasti enemmän sauvasoluja kuin tappisoluja.

Silmissämme olevat sauva- ja tappisolut viestivät siis aivoillemme, miten niiden tulisi tulkita kuvan valoa ja väriä. Solujen määrästä riippuen aivomme siis voivat määritellä kuvan värit eri tavoin.

Ja sitten vastaus piinaavaan kysymykseen. Minkä värinen mekko oikeasti on?

Kuvan mekko on ollut skotlantilaisissa häissä morsiamen äidin yllä. Ja se on sinimusta, paljastaa häissä paikalla ollutta henkilöä jututtanut Business Insider.

Lue lisää:

Katse kaulaan – tältä näyttää kevään trendikkäin mekko

Pukisitko tämän päällesi? Facebookin päivitykset tekevät mekosta läpinäkyvän

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.