Aaah, pakko saada! Vai onko? Kuva: Shutterstock
Aaah, pakko saada! Vai onko? Kuva: Shutterstock

Ostosholisti näkee shoppailumahdollisuuden missä vain.

Shoppailuaddiktion pitäisi paljastua luottokorttilaskusta ja pursuavasta vaatekaapista, mutta ne eivät ole suinkaan ainoat ”oireet”! Harper’s Bazaar listasi merkkejä, joiden avulla voit selvittää, kärsitkö ostosholismista. Tässä niiden perusteella laaditut tunnusmerkit:

1. Muistat luottokorttisi numeron vielä usean skumppalasillisen jälkeenkin. Edes numeroiden takaperin luetteleminen ei tuota ongelmia.

2. Kuitteja, kuitteja, kuitteja. Pursuilevatko laukkusi ja lompakkosi tositteita onnistuneista ostosretkistä? Vai oletko päässyt jo niin pitkälle, että olet lakannut ottamasta kuitteja, ettei ostosongelmasi paljastuisi itsellesi?

3. Näet ostosmahdollisuuden missä tahansa. Aamukahvin haun yhteydessä ehtii hyvin sovittaa muutamaa kenkäparia, ja puhelimen hiplailu saa sinut aina pohtimaan, tarvitsetko yhden ihanan laukun lisää.

4. Sinulle hauskanpito on tarkoittaa paketin matkan seurantaa kuljetusfirman sivuilla ja lähetin odottelua kotona, vaikka kaverit pyysivät ulos juhlimaan.

5. Kun kuulet sanan ”alennus”, käärit välittömästi hihat ja otat samanlaisen asennon kuin juoksijat asettuessaan lähtöviivalle.

6. Kun ostat lahjoja muille, et koskaan suoriudu ostosreissusta ja nettikaupan selailusta ostamatta jotakin myös itsellesi.

7. Tunnet kaikki lempikauppojesi myyjät nimeltä ja tiedät heidän viimeisimmät kuulumisensa.

8. Olet valmis luopumaan monista asioista saadaksesi haluamasi ihanuuden. Mitä vikaa on kaurapuurossa?

9. Yrität aina silloin tällöin laatia ostosbudjetin, mutta repsahdat, koska et raaski jättää luottokorttiparkaasi yksin kovin pitkäksi aikaa. Saat sen käyttämisestä tyydytystä.

10. Säilytystila? Sitä ei ole milliäkään ainakaan sinun vaatekaapissasi – tai oikeastaan missään asuntosi kolkassa.

Lue myös:

Älä tee näitä virheitä vaateostoksilla

Aina rahat lopussa? Karsi nämä shoppailutavat viimeistään kolmikymppisenä

Naisen kaapissa on keskimäärin 400 eurolla käyttämättömiä vaatteita

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.