Ninja Sarasalo on nykyään viisivuotiaan pojan äiti ja Soul Mama’s Kitchen -kasvisruokafirman perustanut yrittäjä. Kuva: Jan Lönnberg
Ninja Sarasalo on nykyään viisivuotiaan pojan äiti ja Soul Mama’s Kitchen -kasvisruokafirman perustanut yrittäjä. Kuva: Jan Lönnberg

Me Naiset tapasi muodin ikuisen kauhukakaran Jean-Paul Gaultier'n, 62, Göteborgissa, kun suunnittelija esitteli Lindexille ideoimansa malliston. Malli Ninja Sarasalo, 32, on edelleen ainoa suomalainen, joka on esiintynyt Jean-Paul Gaultier'n kampanjakasvona. – Gaultier teki vaikutuksen älykkäänä ja poikkeuksellisen lämpimänä tyyppinä.

Työskentelit Jean-Paul Gaultier'n kanssa 1990–2000 taitteessa. Millaisena muistat hänet, Ninja Sarasalo?

Jean-Paul paljastui heti hyvin iloiseksi, avoimeksi ja lämpimäksi ihmiseksi, joka sai uutenakin tulokkaana oloni tervetulleeksi. Hänen tiimissään tunsin oloni osaksi perhettä. Gaultier on siitä poikkeuksellinen suunnittelija, että hän on aidosti kiinnostunut ihmisistä ja etsii malleikseen persoonallisuuksia, ei vain niitä, jotka vastaavat yleistä käsitystä kauniista. Sovituksissa hän myös aina kysyi, pidinkö itse vaatteesta, jota kannoin. Sellainen huomaavaisuus oli erityistä ja herätti ainakin minussa kunnioitusta.

Gaultier valikoi malleikseen erilaisia, persoonallisia ihmisiä. Miten päädyit hänelle töihin?

Kaikki alkoi yhdestä naiivista kysymyksestä. Olin 15-vuotias, ensimmäistä kertaa Pariisissa enkä tiennyt muodista mitään. Gaultier oli suunnilleen ainoa nimi, jonka tunnistin, joten kerran toimistollani kysyin, miksi minulle ei ollut sovittu tapaamista hänen kanssaan. Agenttini nauroi ja piti kysymystä vähän hölmönä, mutta ajatus jäi muhimaan ja hän sitten lähettikin kuvani Gaultier'lle. Jean-Paul on aina valinnut mallinsa itse, ja saatuaan kuvani hän soitti saman tien toimistolle ja sopi tapaamisesta.

Sinusta puhuttiin pitkään Gaultier-tyttönä. Millainen merkitys pestillä oli urallesi?

Gaultier-diilillä oli suuri merkitys. Varsinkin parfyymikampanjat olivat rahallisesti hyviä, mutta ne olivat myös tärkeä nostattaja koko uraani ajatellen. Tuohon aikaan parfyymikampanjat tehtiin kertasopimuksina, mutta kun Gaultier halusi jatkaa diiliäni toisenkin vuoden, se oli kova juttu.
Silloin en itse ymmärtänyt, millaisen Gaultier-tytön leiman oikein sain. Olin tietysti innoissani, kun sain vaikkapa avata hänen näytöksensä, mutta olen aina suhtautunut menestykseeni hirmu rauhallisesti. Duuni kuin duuni, se hoidetaan samalla asenteella. Gaultier'n lähipiirissä pyöri jo silloin kaiken maailman supertähtiä. Olihan se ihan hauskaa nähdä heitä, mutta en minä siitä kovin tohkeissani ollut.

Olit mallina myös hänen haute couture -kokoelmilleen. Mitä tuumit hänen luomuksistaan?

Olen aina ihaillut Gaultier'n tuotoksia ja työtapoja. Hän on avarakatseinen ja älykäs suunnittelija. Muotitalossa Bastillessa näin itse, kuinka Jean-Paul kunnioitti käsityöläisyyttä: luomukset todellakin rakennettiin siellä paikan päällä käsityönä. Siihen aikaan kaikki hänen tuotteensa olivat vielä "Made in France".

Gaultier'n Lindex-mallisto julkaistaan 8.10. Nähdäänkö sinua ostoksilla?

En ole aiemmin innostunut lähtemään kaupoille, kun julkkissuunnittelijoiden vaatteita on myyty ketjuliikkeissä, mutta nyt ajattelin tehdä poikkeuksen. Kun Gaultier't tulevat kauppoihin, aion kaapata sieltä jotain mukaani.

Lue Jean-Paul Gaultier'n haastattelu Me Naisten numerossa 41/2014!

Lue täältä, miten JPG kommentoi Lindex-mallistoaan.

Lue lisää Ninjasta: 

Ninja Sarasalo: "Vauva on kaunis yllätys."

kuvat MV-Photos ja valmistajat

1980-luvun pop-kuningatar Madonna sekä ihastutti että provosoi rohkeilla vaatevalinnoillaan. Seuraa kasari-ikonin jalanjälkiä ja yhdistä kirjailtu jakku mustaan nahkaan.

  1. Hiusdonitsit ovat leikkimielinen tuulahdus menneisyydestä, 6 €, Monki.
  2. Punkkarityyliä voi kesyttää vaaleanpunaisilla ruusuilla, 49,99 €, KappAhl.
  3. Älä kaihda metallinhohtoa arkipukeutumisessa: yhdistä siniset mom-farkut kultaiseen yläosaan, 15 €, Monki.
  4. Korvakorut luovat viimeisen silauksen, 119 €, Sif Jakobs.
  5. Discon coolein vieras saapuu paljettihousuissa, 59,95 €, Zalando.
  6. Tekonahkahame on jokaisen rokkarin vakiovaruste, 49,99 €, Esprit
  7. Paksu pohja, niitit ja soljet tuovat tennareihin roimasti asennetta, 89,95 €, Tamaris.
Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

Supermalli Kate Moss nousi muotimaailman ykkösnimeksi 1993. Urheiluvaatteet sekä katutyylistä inspiroituminen ovat ysärimuodin peruspilareita.

  1. Coca-Cola-fanien luottovaate, 24,99 €, Bik Bok
  2. Hullunkurisissa tupsukorvakoruissa on ysärille tyypillistä lapsenmielisyyttä, 9,95 €, Zara.
  3. Siistit jumppahousut sopivat oikein stailattuna jopa työpaikalle, 119 €, Tommy Hilfiger.
  4. Jenkkikoulujen takki sopii A-linjaisen midihameen kanssa, 49,95 €, Cubus.
  5. Repussa yhdistyvät sekä tyylikkyys että käytännöllisyys, 69 €, Lipault Paris.
  6. Tyylistä ei tarvitse säästää, vaikka rahaa olisi vähän, 26,99 €, Lidl.