Kuva: Bo Stranden.
Kuva: Bo Stranden.

Huippumalli ja muotiyrittäjä Niina Kurkinen neuvoo aloittamaan juhlapukeutumisen mukavista kengistä.

Tästä viikonlopusta alkaa kesäjuhlakausi. Miten neuvoisit pukeutumaan sesongin kemuihin?

”Tärkeintä on huolehtia omasta mukavuudesta ja siksi kannattaakin kiinnittää huomiota kenkiin. On hyvä tietää, ovatko puutarhajuhlat nurmella, kivikolla tai hiekalla ja valita kengät sen mukaan. Korkkareista tulee helposti kertakäyttökengät, kun ne polkee pilalle väärässä maastossa. Muistan seuranneeni kesähäissä, kuinka morsiamen kymmenen sentin korot upposivat pihanurmeen ja varpaat sojottivat kohti taivasta. Se oli varmasti kamalan epämukavaa.”

Onko sinulla motto, johon luotat juhlapukeutumisessa?

”Kunnioita tilaisuutta, johon olet menossa sekä muita paikallaolijoita. Vaikka muuten viihtyisit paljastavissa asuissa, voi tulla outo olo, jos muut vieraat paheksuvat pukeutumistasi. Toisaalta ajattelen, että etikettikin elää: esimerkiksi iänikuinen sukkahoususääntö on mielestäni vanhanaikainen. Minun ei tarvitse pukea ihonvärisiä sukkiksia, jos en tahdo. Monesti tasaisenvärinen iho on kauniimpi kuin ihon väriä teeskentelevä sukkahousu.”

Luksusmerkkeihin keskittynyt muotiliikkeesi Nina’s täyttää nyt 10 vuotta. Miten muoti on muuttunut putiikkivuosiesi aikana?

”Muoti muuttuu koko ajan ja tutut trendit palaavat esille aina vähän päivitettyinä. Miten monta kertaa teräväkärkiset kengät tai leveälahkeiset housut ovatkaan tehneet come backin, aina jotenkin tuoreen näköisinä. Mutta muodin on tarkoituskin uudistua, se on alan henki.”

Miten oma tyylisi on muuttunut sinä aikana?

”Ihailen ihmisiä, joilla on oma, vakaa tyyli, mutta itse en ole sellainen. Olen kokeilunhaluinen ja uudesta innostuva ja siksi varmasti viihdynkin työssäni niin hyvin. Mitä enemmän olen perehtynyt siihen, miten muoti syntyy ja miten laatuvaatteet tehdään, sitä enemmän olen alkanut arvostaa niitä. Jos ennen shoppailin kevytmielisemmin, nykyään harkitsen jokaista vaatekappaletta. Minussa on herännyt vastareaktio muodin kertakäyttökulttuuriin.”

Niina Kurkinen

Yksi Suomen menestyneimpiä malleja syntyi Kajaanissa 20.5.1974. Asuu Helsingissä poikansa Paavon ja koiransa Puccin kanssa.

Niinan muotiliike Nina’s Helsingin Bulevardilla on toiminut 10 vuotta. Luksusmerkkeihin erikoistunut liike myy mm. Louboutinin, Chloén ja Dries Van Notenin tuotteita.

Niina ei viettänyt ylioppilasjuhlia, sillä mallinura vei nuoren kajaanilaisen maailmalle jo 16-vuotiaana. Hän ehti suorittaa lukiosta ensimmäisen luokan.

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.