Unelmiensa takin voi tulevaisuudessa tilata netistä, kunhan saa jotenkin siirrettyä sen tietokoneen ymmärtämään muotoon. Kuva: Shutterstock
Unelmiensa takin voi tulevaisuudessa tilata netistä, kunhan saa jotenkin siirrettyä sen tietokoneen ymmärtämään muotoon. Kuva: Shutterstock

Eikö kaupan vaaterekeiltä tunnu löytyvän mitään sopivaa? Tulevaisuudessa yhä useampi voi pukeutua vaatteisiin, jotka on suunnitellut itse ja tilannut muutamalla klikkauksella nettikaupasta.

Kun koettaa tosimielellä etsiä kaupoista itselleen kivaa päällepantavaa, täydellistä ei millään meinaa löytyä. Pääntie on väärän muotoinen, kuvio saisi olla värikkäämpi, vaikka mitä.

Tulevaisuuden shoppailu näyttää kuitenkin valoisammalta. The Independent kertoo uudesta yhdysvaltalaisyrityksestä, jonka vaatteet ovat muokattavissa juuri sellaisiksi kuin asiakas haluaa. Asiakkaan tarvitsee vain ladata suunnitelmansa verkkosivuille, maksaa ostoksensa ja odottaa, että vaatteet toimitetaan kotiin.

Palvelun avulla itselle räätälöityjen vaatteiden ostaminen on halvempaa ja nopeampaa kuin vaatesuunnittelijan ja ompelijan palveluiden käyttäminen ja helpompaa kuin ompelukoneen ääressä itse ähertäminen.

Toistaiseksi Bombshellerin sivuilta voi tilata legginssejä, joiden kuvioinnin, pituuden ja mitoituksen saa päättää itse. Tietokoneiden pyörittämässä vaatetehtaassa on kuitenkin periaatteessa mahdollista valmistaa melkein millaisia asuja vain. Yrityksellä ei ole varastoa, vaan vaate valmistetaan vasta, kun se on tilattu nettikaupasta.

Omien vaatteiden suunnittelu vaatii tosin hieman tietoteknistä osaamista, sillä suunnitelma tulee tehdä Adobe Illustrator -vektorigrafiikkaohjelmalla. Legginsseihin voi myös lähettää kuvioksi vaikkapa ottamansa valokuvan. Bombsheller on laatinut valmiin pohjan suunnittelua varten.

Vaatebisnes uusiksi

Oma vaatesuunnittelu voi olla myös lisätienestin paikka, jos joku muukin haluaa ostaa luomuksesi. Legginssien lähtöhinta on 69 dollaria eli vähän päälle 50 euroa, minkä lisäksi suunnittelijalle maksetaan designista. Kaikki suunnitellut mallit tallentuvat Bombshellerin kuvastoon, josta kuka tahansa voi tilata niitä.

Bombshellerin perustaja, muotiyrittäjäksi ryhtynyt ohjelmoija Pablos Holman uskoo, että tietokonepohjainen tapa tuottaa vaatteita voi mullistaa koko muotiteollisuuden. Kun nykyään vaatteita pitää valmistaa tuhansia, jotta yhden hinta pysyy alhaisena, uudenlaisissa tehtaissa yhden, yksilöllisen vaatteen tuottaminen on yhtä kannattavaa kuin tuhannen samalla kaavalla tehdyn.

– Tietokone printtaa kuvion asiakkaan kokoon, ja vaatteen ompelijoille maksetaan satakertaisesti enemmän kuin tehdastyöntekijöille Bangladeshissa, Holman kertoo The Independentille.

Työvoimakustannukset ovat nousemaan päin myös köyhissä Aasian maissa, ja Romaniassa ja Bulgariassa minimipalkat ovat jo alle Kiinan minimipalkan. Kun tuotanto alkaa palata Eurooppaan, tehtaat säästävät samalla kuljetuskustannuksissa.

Bombsheller ei ole ainoa yritys, joka aikoo vastata kuluttajien tarpeeseen saada entistä yksilöllisempiä tuotteita ja palveluita. Esimerkiksi Adidas on kertonut tuovansa markkinoille lenkkitossut, joihin saa printattua oman Instagram-kuvansa. Luksusmerkit ovat jo pitkään myyneet tuotteita, joihin kirjaillaan asiakkaan nimikirjaimet. Ylellinen kenkämerkki Jimmy Choo myy kenkiä, joiden koron korkeuden, materiaalin ja pohjan koristekuvion voi päättää itse.

Eikä 3D-tulostamisen mahdollisuuksiakaan ole hehkutettu turhaan. Jo nyt 3D-tulostetaan koruja, ja tulevaisuudessa tekniikan avulla voidaan myös luoda juuri sellaisia vaatteita ja asusteita kuin asiakas haluaa.

Lue myös:

Tuunaa itse: 3D-tulostetut asusteet tulivat verkkokauppaan

Uusi suomalainen palvelu on "kenkien Tinder"

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.