Joskus menestys on vaikka vain otsapannasta kiinni. Alician kuuluisissa otsapannoissa on trikoota ja pitsiä. Kuva: Shutterstock.
Joskus menestys on vaikka vain otsapannasta kiinni. Alician kuuluisissa otsapannoissa on trikoota ja pitsiä. Kuva: Shutterstock.

Kalifornialainen Alicia Shafferin ansaitsee nettikaupalla 57 000 euroa kuukaudessa.

Kolmessa vuodessa amerikkalaisesta Alicia Shafferista on tullut yksi käsityöläisyhteisö Etsyn menestyneimmistä myyjistä.

Kaikki alkoi muutamasta otsapannasta, jotka hän teki myyntiin vaateputiikkiinsa. Ne olivat niin suosittuja, että hän päätti panna käsitöitään myyntiin myös Etsyyn.

Nykyään Alician Three Bird Nest -nettikauppa myy 3 000 otsapantaa, huivia, sukkaa ja muuta asustetta päivässä – ja takaa kolmen lapsen äidille huikeat 65 000 dollarin eli noin 57 000 euron kuukausitulot. Vaikka kaikki alkoi Etsystä, suurin osa tuotteista myydään hänen oman nettikauppansa kautta. Nettikaupan valikoima on laajentunut myös vaatteisiin, sisustustavaroihin ja vauvanvaatteisiin.

Alicia on hyvä esimerkki siitä, että vaikeinakin taloudellisina aikoina voi menestyä. Nettiyrittäjyys on nykytrendi, joka voi todella tuottaa rutkasti rahaa, kun osaa vetää oikeista naruista.

Pelkät käsityötaidot tai esteettinen silmä eivät kuitenkaan riitä – on osattava markkinoida ja pyörittää yritystä. Ennen sitä on turha haaveilla, että voisi jättää päivätyönsä ja alkaa nettikauppiaaksi.

– Minulla on ollut yrityksiä, jotka ovat epäonnistuneet. Sen takia tämä menestys tuntuu entistä paremmalta, Alicia Shaffer kertoo Daily Mailille.

Lähteet: The Huffington Post, Daily Mail

Lue myös:

Miljoonayritystä pyörittävä Jutta Gustafsberg: ”Näin sinäkin rikastut”

Kaikki mitä sinun tulisi tietää start upeista

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.