Syksyn catwalkeilla nähtiin varsin näyttäviä kenkiä. Kuva: IMAXTree
Syksyn catwalkeilla nähtiin varsin näyttäviä kenkiä. Kuva: IMAXTree

Kenkävalinta, ainahan se jää viimeiseksi. Pukeutumisjärjestyksen kääntäminen päälaelleen kuitenkin kannattaa.

Ihmisillä, jotka näyttävät aina tyylikkäiltä, on tiettyjä pukeutumissalaisuuksia.

He esimerkiksi kopioivat muualla näkemiään tyylejä, mutta muokkaavat ne omannäköisikseen niin, ettei matkiminen ole ilmiselvää. He muokkauttavat asunsa ompelijalla hyvin istuviksi. Lisäksi monelle on tärkeää, että asussa on aina jokin pieni ”virhe” – liian täydellinen ei ole kiinnostavaa.

Refinery29-sivusto paljastaa myös yhden ovelan kikan, joka kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön: valitse kengät pukeutumisen alkuvaiheessa, älä viimeiseksi.

On ihan loogista, että kenkävalinta jää siihen hetkeen, kun pitäisi jo juosta ovesta ulos, koska pukeutumisjärjestys menee luonnostaan niin. Monesti seurauksena kuitenkin on, että jalkaan tulee valittua aina sama pari, kun muut odottavat kiltisti kaapissa.

Käänteinen järjestys kannustaa miettimään kenkävalintoja tarkemmin, ja todennäköisesti saa kaivamaan esiin myös ne harvemmin käyttöön päätyvät parit. Kengistä aloittaminen laittaa miettimään myös asua eri tavalla, sillä vaatteita katsoo nyt suhteessa kenkiin. Mikä näyttäisi erityisen hyvältä tämän parin kanssa?

Refinery29:n mukaan julkkisstylistit yhdistävät usein muuhun asuun jotain samaa väriä kuin kengissä, jotta tyylistä tulee yhtenäinen. On myös ihan ok antaa kenkien loistaa pääosassa ja pukeutua vaikka farkkuihin ja t-paitaan, se tuo kivaa kontrastia asuun. Kerrankin kimaltavat juhlapoposi saavat loistaa!

 

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.