Intialainen näyttelijä Freida Pinto vuonna 2013 peplum-topissa. Silloin peplum-vaatteet olivat vielä kuuminta huutoa. Kuva: Shutterstock
Intialainen näyttelijä Freida Pinto vuonna 2013 peplum-topissa. Silloin peplum-vaatteet olivat vielä kuuminta huutoa. Kuva: Shutterstock

Normcore ja peplum ovat historiaa, tervetuloa palazzo-housut.

Hei hei viime vuosien supertrendikkäät peplum-vaatteet. Emme jää kaipaamaan.

Googlen kevään 2015 muotikatsauksen mukaan peplum-vaatteet eivät ole enää muodissa. Peplumin lisäksi esimerkiksi yksiolkaimiset mekot, ysärifarkut, narubikinit, vintage-vaatteet ja tavistelu eli normcore-muoti ovat jäämässä unholaan. Ja Google varmistaa senkin, minkä me tiesimme jo viime syksynä: vuosikymmenen housutrendi, pillifarkut, eivät ole enää in.

Googlen näkemys muodista perustuu tietenkin siihen, mitä googlataan. Heidän näkemyksensä muodista onkin aika suppea.

Muotikatsaus kertoo myös, mistä me nyt juuri vouhotamme. Hakukoneen tilastojen mukaan ainakin korkeavyötäröisistä bikineistä, joogapöksyistä, leveälahkeisista palazzo-housuista ja neopreeniuikkareista. Tutustu katsauksen tarkempaan sisältöön täällä.

Lue myös:

Ovatko legginssit nyt virallisesti housut?

Heivaa pukeutumispaineet! Tuore tutkimus antaa hyvän syyn rentoihin asuihin

Näitä kauneustrendejä miehet vihaavat – uskoisitko?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.

Markettimallistoaan luotsaava Janina Fry suunnitteli asut kahdelle Linnan juhlavieraalle.

Janina F -vaatemerkkiään pyörittävä Janina Fry, 44, debytoi viime vuonna Linnan juhlapukujen suunnittelijana, kun hän sai vaatettaa Suomen puolustusvoimain entisen komentajan Ari Puheloisen vaimon Tiina Laisi-Puheloisen. Reservin kapteenilla oli tuolloin yllään oranssi silkkipuku.

Tänä vuonna Janinalta nähtiin itsenäisyyspäivän vastaanotolla jo kaksi asua. Hän jakoi molemmista kuvia Instagram-tilillään. Jälleen kerran asiakkaana oli Tiina Laisi-Puheloinen. Suomen satavuotisjuhlavuonna Linnassa nähtiin monia paljettiasuja, ja Laisi-Puheloisen juhlapuku oli yksi kauneimmista.

Toinen Janinan juhlapuvuista nähtiin Halti Oy:n brand managerin Hanna-Liisa Erkheikin yllä. Tämän selkeälinjainen, pitkähihainen asu oli yksi Linnan monista vihreistä luomuksista. Janina on lisännyt kuvan tunnisteeksi sanan metsänneito, joten lienee selvää, mistä innoitus asuun on saatu.