Kulunut vuosi on ollut tynnyrilaukun ja poikaystäväfarkkujen.

Muistellaanpa hetki kulunutta vuotta. Mitä tuli ostettua? Kiikutitko kassalle poikaystäväfarkut? Entä jotain leopardikuvioista?

Moni kiikutti.

Muodin kauppapaikka Lyst kokosi shoppailudatansa kuluneelta vuodelta yhteen ja selvitti, mitkä olivat vuoden 2014 halutuimmat trendit ja tuotteet. Infografiikka aiheesta löytyy täältä.

Löytyivätkö nämä vaatteet ja asusteet sinunkin ostoskasseistasi?

Minihame

Minihameita ostettiin enemmän kuin polvipituisia, midejä ja makseja yhteensä.

Luksusviitta

Nimikoitu luksusviitta oli yksi vuoden suosituimmista päällysvaatteista. Viittojen ykkönen oli Burberryn Colour Block Check Blanket. Lue juttu viitasta täältä.

Poikaystäväfarkut

Poikaystävä-sanaa kirjoitettiin hakukenttään nelinkertaisesti viime vuoteen verrattuna.

Mansur Gavrielin tynnyrilaukku

Vuoden suosituin laukku oli newyorkilaisen Mansur Gavrielin bucket bag eli tynnyrinmuotoinen nahkalaukku. Laukku oli yksi Lyst-sivuston kolmesta katsotuimmasta tuotteesta vuonna 2014. Tynnyrilaukusta on nähty paljon muitakin versioita niin edullisemmilta valmistajilta kuin luksusmerkeiltäkin.

Nahkapilotti

Nahkatakin on viimein syrjäyttänyt nahkainen pilottitakki. Nähtäväksi jää, onko tilanne sama enää ensi vuonna.

Leopilkut

Leoparditäplät ja muut eläinkuosit johtavat kukkakuvioita 14 000 ostoksella. Kukista on kuitenkin povattu suosittua trendiä ensi kevääksi.

Data paljasti myös muutaman muun kiinnostavan seikan. Esimerkiksi maanantaina ostetut tuotteet päätyvät useimmin palautukseen. Eniten palautettiin punaisia tuotteita. Suosituin ostospäivä maailmanlaajuisesti oli keskiviikko.

Lue myös:

Viisi tärkeintä vinkkiä – näin shoppailet netissä turvallisesti

Näin lisäät helposti luksusta arkeesi

Oikea koko nettiostoksilla – näin onnistut!

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.