Peplumit, punahuulet, kiilakorot – kaikki vihalistalla. Kuvat Shutterstock
Peplumit, punahuulet, kiilakorot – kaikki vihalistalla. Kuvat Shutterstock

Jos kaksilahkeiset suhtautuvat aikuisten oikeasti näin negatiivisesti naisten muotiin, on outoa, että yhtäkään suhdetta syntyy.

Huffington Postin toimittajat päättivät selvittää, mitä muoti-ilmiöitä ja kauneustrendejä miehet vihaavat. Lähipiiriltä kysellessä kävi ilmi, että miehet vihaavat ainakin näitä:

1. Peplum-vaatteita
"Näyttää äitiysvaatteelta."

2. Beanie-hattuja eli myssyjä

3. Kiilakorkotennareita

4. Lierihattuja

5. Kyljen paljastavia paitoja

6. Kirkasta huulipunaa
"Ällöä, sehän tarttuu minuun!"

7. Vahvaa meikkiä

8. Bandeau-bikiniliivejä

9. Teräväkärkisiä kenkiä

10. Tekokynsiä

11. Korkeavyötäröisiä farkkuja, shortseja, hameita – siis mitä tahansa korkeavyötäröisiä alavartalon vaatekappaleita

12 Nilkkureita taitetuilla varsilla
"Nehän näyttävät siltä kuin kengillä olisi esinahka."

13. Housupukuja
"Siis miesten business-asuja... Olet nainen, et mies!"

14. Väljiä housuja

15. Hiusrusetteja
"Liian nuorekasta."

16. Jättimäisiä rannekoruja
"Niiden kolina on superärsyttävää."

17. Ylisuuria neuleita
"Unohda 80-luku."

18. Mekkoja, joissa on epäsymmetrinen helma

19. Leggingsejä

20. Olkatoppauksia

Tämän kahdenkymmenen kohdan listan jälkeen ei jääkään muuta kysyttävää kuin: Mitä miehet Huffington Postin artikkelin mukaan sitten eivät vihaa?

Nopeasti silmäiltynä toimittajan viikottaiseen kauneusrepertuaariin kuuluu 11 kohtaa mainituista. Outoa, että avioliitto ei ole vielä karilla! Ehkä miehet eivät todellisuudessa olekaan aivan näin ehdottomia.

Keinokuituvaatteista irtoaa jokaisessa pesussa valtava määrä pieniä muovikuituja, joista osa päätyy lopulta vesistöihin.

Vuoden turhake on taas valittu, ja tänä vuonna se on fleecekangas.

Suomen Luonto -lehden toimitus teki valinnan lukijoiden lähettämien ehdotusten joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota polyesterikankaista irtoavaan mikromuoviin.

Mikromuovista on puhuttu viime aikoina paljon, sillä se saastuttaa meriä ja on haitaksi niiden eliöille. Huomio on kuitenkin tähän mennessä keskittynyt kosmetiikan mikromuoveihin, joihin lukeutuvat esimerkiksi kuorintavoiteiden muovirakeet. Kerroimme vähän aikaa sitten, että myös muoviglitter on viemäriin päätyessään uhka ympäristölle.

Kuten kosmetiikasta, myös pörröisestä fleecekankaasta irtoaa jokaisessa pesussa jopa 200 000 alle viiden millimetrin mikromuovipalaa. Muut keinokuitukankaat eivät ole yhtään parempi valinta.

– Vielä enemmän hiukkasia irtoaa softshell-kankaasta ja teknisistä urheiluasuista, joten fleece ei edes ole pahin polyesterikangas mikromuoveista puhuttaessa, ryhmäpäällikkö Markus Sillanpää Suomen ympäristökeskuksesta toteaa tiedotteessa.

Suurin osa kuiduista saadaan puhdistettua jätevedenpuhdistamolla, mutta silti vesistöihin päätyy biljoona mikromuovihiukkasta, joiden ympäristövaikutuksia ei vielä tunneta tarkoin.

Kysely

Vältteletkö fleecevaatteita ympäristösyistä?

Gugguun vaatteet saivat asiakkaat ottamaan juoksuaskelia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.