Facebookin Mark Zuckerberg ja kuuluisa t-paitansa. Kuva: Reuters
Facebookin Mark Zuckerberg ja kuuluisa t-paitansa. Kuva: Reuters

Miehille on puku, joten miksi nainenkin ei voisi ottaa työunivormua omakseen?

Presidentti Barack Obamaa, Applen edesmennyttä johtajaa Steve Jobsia ja Facebook-pomo Mark Zuckerbergiä yhdistää yksi asia.

Jep, he ovat miehiä, mutta sen lisäksi he ovat miehiä, jotka pukeutuvat tai pukeutuivat aina samalla tavalla. The New York Timesin tyylijutussa The Men Powerful Enough to Wear the Same Thing Every Day (eli miehet, joilla on tarpeeksi valtaa pukeutua joka päivä samaan asuun) nostetaan esiin Mark Zuckerbergin harmaa t-paita, josta jenkkilehdistö kirjoitti viime vuonna otsikon jos toisenkin.

– Haluan selkeyttää elämääni niin, että minun tarvitsee tehdä mahdollisimman vähän päätöksiä mistään, paitsi siitä, miten parhaiten palvelen tämän yhteisön ihmisiä, Facebook-moguli perusteli pukeutumistaan.

Jutussa nostetaan esille viisi miestä, joilla kullakin on sekä valtaa että oma univormunsa.

Entäs sitten naiset? Onko heidän ok pukeutua samaan asuun joka ikinen työpäivä, toimittaja Emily Peck kysyy The Huffington Postin blogikirjoituksessaan. Juttu miesten univormuista herätti keskustelua myös Twitterissä.

Esimerkiksi monilla naispoliitikoilla on oma luottoasunsa, jota he vain varioivat hieman päivästä toiseen. Jopa näyttelijä-hyväntekijä Angelina Jolie pukeutuu enimmäkseen mustiin housuihin ja yläosiin.

Asu kuin suoraveloitus

Emily Peckin toimistolla mieskollegat olivat kuitenkin sitä mieltä, että nainen ei voi pukeutua samaan asuun joka päivä.

– Silti monet tuntuvat ajattelevan, että naisten, jotka ovat jonkinlaisia ihmiskunnan värikkäitä riikinkukkoja, odotetaan koristautuvan joka päivä eri tavalla. Kenties viehättääkseen ankeamman näköisiä lintuja, hän kirjoittaa.

Tottahan se on ainakin osittain. Esimerkiksi herttuatar Catherinen odotetaan säväyttävän kerta toisensa jälkeen erilaisilla asuilla, ja jos hän sattuu käyttämään samaa asua uudelleen, se ylittää aina uutiskynnyksen. Tai jos kuka tahansa nainen tulee aamulla töihin samoissa vaatteissa kuin edellisenä päivänä, hänen saatetaan olettaa viettäneen yönsä jossakin muualla kuin omassa sängyssään.

Mark Zuckerberg on kuitenkin oikeassa: vaatteiden miettimiseen käytetyn ajan voisi halutessaan käyttää johonkin paljon hyödyllisempäänkin.

AD Matilda Kahl hehkuttaa Harper’s Bazaarin jutussa, kuinka hänen elämänsä mullistui, kun hän hankki kerralla 15 valkoista silkkipaitaa ja muutamat mustat housut. Henkilökohtaiseksi yksityiskohdaksi hän solmi kaulansa ympärille siron mustan nahkarusetin. Univormu on säästänyt sekä aikaa että rahaa.

Se on myös aiheuttanut ihmetystä.

– Oletko koskaan laittanut laskusi suoraveloitukseen? Tuntuiko hyvältä, että hoidettavia asioita on joka kuukausi yksi vähemmän? Matilda vastasi niille, jotka kysyivät, onko kyseessä jokin veto.

Jos pukeutuminen ja eri asujen miettiminen on nautinto, siitä vaan, mutta arjen helpottajana työunivormu on kokeilemisen arvoinen idea. Kukapa ei haluaisi nukkua aamulla puolta tuntia pidempään?

Lue myös:

Näin säästät rahaa vaatteissa – ja näytät kaiken lisäksi paremmalta

Hanna Gullichsen: ”Käytän samoja vaatteita mieheni kanssa”

Vain viisi askelta, ja vaatehuolet ovat poissa

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.

Markettimallistoaan luotsaava Janina Fry suunnitteli asut kahdelle Linnan juhlavieraalle.

Janina F -vaatemerkkiään pyörittävä Janina Fry, 44, debytoi viime vuonna Linnan juhlapukujen suunnittelijana, kun hän sai vaatettaa Suomen puolustusvoimain entisen komentajan Ari Puheloisen vaimon Tiina Laisi-Puheloisen. Reservin kapteenilla oli tuolloin yllään oranssi silkkipuku.

Tänä vuonna Janinalta nähtiin itsenäisyyspäivän vastaanotolla jo kaksi asua. Hän jakoi molemmista kuvia Instagram-tilillään. Jälleen kerran asiakkaana oli Tiina Laisi-Puheloinen. Suomen satavuotisjuhlavuonna Linnassa nähtiin monia paljettiasuja, ja Laisi-Puheloisen juhlapuku oli yksi kauneimmista.

Toinen Janinan juhlapuvuista nähtiin Halti Oy:n brand managerin Hanna-Liisa Erkheikin yllä. Tämän selkeälinjainen, pitkähihainen asu oli yksi Linnan monista vihreistä luomuksista. Janina on lisännyt kuvan tunnisteeksi sanan metsänneito, joten lienee selvää, mistä innoitus asuun on saatu.