"Hmm, tätäkin taisin käyttää viimeksi 90-luvulla." Kuva Shutterstock
"Hmm, tätäkin taisin käyttää viimeksi 90-luvulla." Kuva Shutterstock

Kyselytutkimuksen mukaan 20 prosenttia keskivertonaisen vaatekaapin sisällöstä lepää täysin koskemattomana.

Mikäs mytty sieltä hyllyn perältä pilkistää? Sehän on bolero, joka tuli ostettua Ritva-tädin 60-vuotisjuhliin, mutta turvauduitkin siihen pikkumustaan, johon yleensäkin. Uuden tutkimuksen mukaan tällaisia ostoksia, jotka eivät ole päätyneet ylle kertaakaan, löytyy keskivertonaisen vaatekaapista yhteensä 550 dollarin eli noin 400 euron arvosta, uutisoi Huffington Post.

VoucherCloud-yrityksen shoppailututkimukseen osallistui 2137 yli 18-vuotiasta naista. Suurin osa heistä myönsi, ettei ole koskaan käyttänyt 20 prosenttia vaatekaappinsa sisällöstä. Yleensä käyttämättä jäävät kengät ja takit.

75 prosentin mielestä vaatteet jäävät käyttämättä siksi, että he käyttävät mieluummin muita vaatteita. Vaatekaapissa on kuin onkin päällepantavaa!

Sen sijaan 51 prosenttia oli saanut kuulla puolisoltaan tai ystävältään negatiivista palautetta ostoksestaan, eikä siksi enää innostunut vaatteesta itsekään. Kun tutkittavilta kysyttiin, miksi he eivät sitten palauttaneet ostosta takaisin kauppaan, 39 prosenttia vastasi, ettei vain jaksanut nähdä vaivaa.

Hutiostoksia voi tuskin täysin välttää, mutta ne tosiaan kannattaa kiikuttaa takaisin kauppaan, mikäli tuntuu siltä, ettei rahaa ole koskaan mihinkään arvokkaampiin hankintoihin. 400 eurolla saisi esimerkiksi jo astetta laadukkaamman käsilaukun – ihan jokapäiväiseen käyttöön.

Lue myös:

Näin saat asusi näyttämään kalliimmalta – 7 edullista vinkkiä

Älä osta mitään – tai ainakaan krääsää! Miten sen oikein tunnistaa?

Minna Haapkylä: "Kuun lopussa lasken euroja"

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.