Tältä näyttää alusvaatemainonta ilman siloittelua. Kuvat American Eagle -merkin alusvaatemalliston Aerien Instagram-tililtä: @aerie.
Tältä näyttää alusvaatemainonta ilman siloittelua. Kuvat American Eagle -merkin alusvaatemalliston Aerien Instagram-tililtä: @aerie.

Hyviä uutisia: mitään hirveää ei tapahdukaan.

Amerikkalainen vaatemerkki American Eagle ilmoitti muutama kuukausi sitten lopettavansa Aerie-alusvaatemerkkinsä kuvien silottelun ja korjailun (airbrushing), ja jo nyt päätös on vaikuttanut myyntituloihin. Aerie-alusvaatteiden myynti on kasvanut yhdeksän prosenttia, Quartz-sivusto kertoo. Viime vuonna samaan aikaan myynti laski kaksi prosenttia. Vaikka myyntitulojen kasvamiselle varmasti on monia muitakin syitä, Quartz uskoo, että muutos kuvankäsittelyssä on yksi niistä.

Brittiläinen Debenhams-tavarataloketju ilmoitti jo 2010 lopettavansa uimapukukuviensa silottelun. Viime vuonna se teki saman päätöksen myös alusvaatekuvien käsittelyssä. Samanlaista taktiikkaa käyttävät myös Dove ja American Apparel.

American Eagle, Debenhams ja muut yritykset käsittelevät kyllä edelleen kuviaan, mutta niin, että kuvissa esiintyvät mallit näyttäisivät mahdollisimman luonnollisilta. Kuvissa saattaa esimerkiksi näkyä raskausarpia, selluliittia, tatuointeja ja muhkuroita – ainakin sen verran kuin niitä ammattimalleilta löytyy.

Lue myös:

Teinitähti Lorde nosti haloon aknearpiensa kuvankäsittelystä

Tämä yläosaton kuva aloitti kuvankäsittelytrendin

Vanhuksesta nuoreksi kuudessa minuutissa – näin kuvankäsittely toimii

Nicki Minaj suuttui kuvankäsittelystä

Kuvat: MV-Photos ja valmistajat

 

Muotisuunnittelija Diane von Furstenberg loi 1970-luvulla kuuluisan kietaisumekon. Vuosikymmenen tyyli-ikoni suosi värikkäitä printtimekkoja, joita nähtiin myös brändin tämän syksyn mallistossa.

  1. Puisissa korvakoruissa on hippimeininkiä, 32 €, Aarikka.
  2. Kimonomainen takki sopii myös juhliin, 79,95€, Zara.
  3. Jakardikangas vie ajatukset barokkiin, mutta hihansuut kielivät nykyajasta, 175 €, &Other Stories.
  4. Chelsea-bootsit toimivat joka tilanteessa, 99,99 €, Selected Femme.
  5. Mekko muistuttaa Joutsenlammesta, 49,95 €, Ellos.
  6. Meripihkan ja mustan kahvin liitto toimii, 110 €, &Other Stories.
  7. Matalakorkoiset avokkaat ilahduttavat jalkoja, 49,95 €, Ellos.
  8. Printtihousut ovat oiva vaihtoehto kietaisumekolle, 189 €, Joseph Ribkoff.

 

 

Mukavia pellavahousuja, pitkiä neuleita, matalia kenkiä... Menocore-trendi on enemmän kuin tervetullut.

Tätä on odotettu! Muoti on vihdoin kääntänyt katseensa nuorisosta keski-ikäisiin ja keski-iän ylittäneisiin naisiin. Nyt nuoretkin pukeutuvat väljään pellavaan, tunikoihin ja mukaviin kävelykenkiin. Pitkät neuleet ja puuhelmikaulakorut kiinnostavat alle nelikymppisiä. 

Trendin nimi on menocore – yhdistelmä tavistyyli normcorea ja menopaussia eli vaihdevuosia. Siitä ovat kirjoittaneet muun muassa Man Repeller ja Racked. Ensimmäinen mainitsee menocore-ikoneiksi esimerkiksi Lauren Huttonin, Whoopi Goldbergin ja Miuccia Pradan, toinen ihastelee Diane Keatonia erityisesti romanttisessa komediassa Jotain annettavaa.

Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters
Näyttelijät Whoopi Goldberg ja Lauren Hutton näyttävät menocore-mallia. Kuvat: Reuters

Tuulipukuja ja crocseja ei – ainakaan vielä – lasketa menocoreksi, mutta mukavuus on silti trendin ytimessä. 

”Tosi rentoa. Coolia niin, ettei tiedosta olevansa cool. Mieti viisikymppistä naista, joka ei välitä, mitä muut ajattelevat ja haluaa vain pukeutua äärimmäisen mukavasti,” Man Repellerin muodista vastaava toimituspäällikkö Harling Ross kuvailee menocorea.

Haave kivasta keski-iästä

Tavallaan on ihme, ettei menocore ole tullut jo aiemmin muotiin. Mukavuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se vetoaa valtavaan joukkoon ihmisiä. Tavoitteena on tietyn hittivaatteen hankkimisen sijaan saavuttaa rennon itsevarma ja mukava fiilis.

Menocore-inspiraatiota voi hakea vaikka Goldie Hawnilta ja Diane Keatonilta, kuten tässä kuvassa.

Menocore ei ole mikä tahansa ohimenevä muotivillitys, vaan se kertoo paljon yhteiskunnallisesta tilanteesta. Menocore-esikuvat ovat rikkaita tai vähintään keskiluokkaisia naisia, jotka ovat saavuttaneet elämässään paljon ja joilla on nyt aikaa itselleen.

Kaksi- ja kolmekymppisten pätkätyösukupolvelle he edustavat unelmaa siitä, että suurin piirtein 50:een ikävuoteen mennessä työelämä ja muu elämä ovat asettuneet uomiinsa, ja epävarman säntäilyn sijaan voi keskittyä lomailemaan jollakin ihanalla, juuri sopivasti tuulisella rannalla pellavahattu päässä. 

Saksalaisen Grazia-lehden toimituksessa testattiin menocorea.