Tältä näyttää alusvaatemainonta ilman siloittelua. Kuvat American Eagle -merkin alusvaatemalliston Aerien Instagram-tililtä: @aerie.
Tältä näyttää alusvaatemainonta ilman siloittelua. Kuvat American Eagle -merkin alusvaatemalliston Aerien Instagram-tililtä: @aerie.

Hyviä uutisia: mitään hirveää ei tapahdukaan.

Amerikkalainen vaatemerkki American Eagle ilmoitti muutama kuukausi sitten lopettavansa Aerie-alusvaatemerkkinsä kuvien silottelun ja korjailun (airbrushing), ja jo nyt päätös on vaikuttanut myyntituloihin. Aerie-alusvaatteiden myynti on kasvanut yhdeksän prosenttia, Quartz-sivusto kertoo. Viime vuonna samaan aikaan myynti laski kaksi prosenttia. Vaikka myyntitulojen kasvamiselle varmasti on monia muitakin syitä, Quartz uskoo, että muutos kuvankäsittelyssä on yksi niistä.

Brittiläinen Debenhams-tavarataloketju ilmoitti jo 2010 lopettavansa uimapukukuviensa silottelun. Viime vuonna se teki saman päätöksen myös alusvaatekuvien käsittelyssä. Samanlaista taktiikkaa käyttävät myös Dove ja American Apparel.

American Eagle, Debenhams ja muut yritykset käsittelevät kyllä edelleen kuviaan, mutta niin, että kuvissa esiintyvät mallit näyttäisivät mahdollisimman luonnollisilta. Kuvissa saattaa esimerkiksi näkyä raskausarpia, selluliittia, tatuointeja ja muhkuroita – ainakin sen verran kuin niitä ammattimalleilta löytyy.

Lue myös:

Teinitähti Lorde nosti haloon aknearpiensa kuvankäsittelystä

Tämä yläosaton kuva aloitti kuvankäsittelytrendin

Vanhuksesta nuoreksi kuudessa minuutissa – näin kuvankäsittely toimii

Nicki Minaj suuttui kuvankäsittelystä