Näin luodaan Instagram-kuvaamiseen houkutteleva miljöö: Tommy Hilfiger esitteli kevään 2014 muotia hiekan keskellä.
Näin luodaan Instagram-kuvaamiseen houkutteleva miljöö: Tommy Hilfiger esitteli kevään 2014 muotia hiekan keskellä.
Prabal Gurungin kännykkäkuvien ottoon houkutteleva muovilava.
Prabal Gurungin kännykkäkuvien ottoon houkutteleva muovilava.
Rebecca Minkoff tarjosi näytöskutsuissa jopa valmiiksi hashtagin: #rmspring
Rebecca Minkoff tarjosi näytöskutsuissa jopa valmiiksi hashtagin: #rmspring
Ja näytöksessä pyöriviä julkimoita, kuten Kelly Osbournen, kuvattavaksi.
Ja näytöksessä pyöriviä julkimoita, kuten Kelly Osbournen, kuvattavaksi.
Kenneth Colen näytöksessä itsestään kuvia ottavat mallit.
Kenneth Colen näytöksessä itsestään kuvia ottavat mallit.

Veikö Instagram muotiväen sydämen? Siltä näyttää.

Instagram ja muoti ne yhteen sopii. Sen todistaa vasta päättyneet New Yorkin muotiviikotkin. Jos ennen muotitapahtumissa vain ammattikuvaajat saivat vangittua kuviinsa catwalkeilla vaikeissa valo-olosuhteissa kiitävät huippumallit, voi nykyään onnistua kännykkäkuvaajakin.

Wall Street Journalin toimittaja puhuu ilmiöstä nimellä instabait. Tällä hän tarkoittaa sitä, että muotinäytökset suunnitellaan nykyään lavasteista lähtien niin houkutteleviksi ja helpoiksi kuvata, että niistä leviäisi mahdollisimman moni kuva katsojien käsien kautta nettiin.

Esimerkiksi Calvin Kleinin naistenvaatteista vastaava suunnittelija Francisco Costa on myöntänyt, että show on suunniteltu Instagram-kuvat mielessä.

Instagramia käyttävät voivat etsiä palvelusta tai Twitteristä kuvia hashtageilla #NYFW ja #Spring14.

Mikä Instagram?

Kuvapalvelu ja yhteisö, joka perustuu kuvien ottamiseen ja jakamiseen. Toimii mobiilisti. Suosituinta Instagram-sisältöä: muoti, ruoka ja viihde. Valtaosa käyttäjistä nuorehkoja naisia.

Ilmassa oli pientä hysterian tuntua, kun valtava joukko innokkaita asiakkaita ryntäsi ostamaan kotimaisen merkin lastenvaatteita alennettuun hintaan.

Suomalaiset ovat tunnetusti kovia jonottamaan ilmaista tavaraa. Mutta kyllä maksullinenkin rompe aiheuttaa pienimuotoista hysteriaa, jos halvalla saa.

Kotimainen Gugguu-vaatemerkki järjesti Helsingin Suvilahdessa perjantaina outlet-tapahtuman, joka jatkuu vielä lauantaina.

Ensimmäiset asiakkaat kurvasivat Suvilahteen Kattilahallin pihaan perjantaiaamuna kello 6.30. Ovet avattiin kymmeneltä, ja siihen mennessä parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono. 

Yritys tyhjensi kangasvarastonsa ja teetti ylimääräisistä kankaista lastenvaatteita. Tuotteet myytiin 50 prosentin alennuksella brändin normaalihintoihin verrattuna. Esimerkiksi lasten trikoiset leggingsit maksoivat 14 euroa. Ketjuliikkeistä housut saisi edullisemmin, mutta ilmeisen moni on kiinnostunut suomalaisten yritysten tuotteista, etenkin, kun hinta on alennettu.

Parkkipaikalle ehti muodostua noin sadan metrin jono.

Gugguu on perustettu viisi vuotta sitten. Se suunnittelee parhaillaan ensimmäisen kivijalkaliikkeen perustamista.

Myös muutama muu kotimainen aikuisten ja lasten vaatteita valmistava yritys ottaa parhaillaan ensimmäisiä askeleitaan kivijalassa. Vimma on perustanut kaksi liikettä, toisen Helsinkiin ja toisen Ouluun. Papu kokeilee menestystään nyt joulun alla pop up-muodossa Galleria Esplanadissa. Yritys hakee myös näillä näppäimillä kasvua liiketoiminnalleen joukkorahoituksella. 

Otsikkoa muokattu 9.12. kello 10.00.

Markettimallistoaan luotsaava Janina Fry suunnitteli asut kahdelle Linnan juhlavieraalle.

Janina F -vaatemerkkiään pyörittävä Janina Fry, 44, debytoi viime vuonna Linnan juhlapukujen suunnittelijana, kun hän sai vaatettaa Suomen puolustusvoimain entisen komentajan Ari Puheloisen vaimon Tiina Laisi-Puheloisen. Reservin kapteenilla oli tuolloin yllään oranssi silkkipuku.

Tänä vuonna Janinalta nähtiin itsenäisyyspäivän vastaanotolla jo kaksi asua. Hän jakoi molemmista kuvia Instagram-tilillään. Jälleen kerran asiakkaana oli Tiina Laisi-Puheloinen. Suomen satavuotisjuhlavuonna Linnassa nähtiin monia paljettiasuja, ja Laisi-Puheloisen juhlapuku oli yksi kauneimmista.

Toinen Janinan juhlapuvuista nähtiin Halti Oy:n brand managerin Hanna-Liisa Erkheikin yllä. Tämän selkeälinjainen, pitkähihainen asu oli yksi Linnan monista vihreistä luomuksista. Janina on lisännyt kuvan tunnisteeksi sanan metsänneito, joten lienee selvää, mistä innoitus asuun on saatu.